Seneste Nyt

Disse krav skal dit bogføringssystem leve op til

Erhvervsstyrelsen har netop offentliggjort bekendtgørelsen med de krav, der stilles til virksomheders specialudviklede bogføringssystemer. Kravene minder som udgangspunkt om kravene til standardbogføringssystemer, om end kravene til specialudviklede bogføringssystemer er mere lempelige på en række områder, lyder det fra Beierholm.

- Skrevet af Beierholm

Virksomheder, som er omfattet af kravet om digital bogføring, og som ønsker at forestå bogføringen selv, skal enten benytte sig af et standardbogføringssystem eller et specialudviklet bogføringssystem, som opfylder de af Erhvervsstyrelsen fastsatte krav. Alle standardbogføringssystemer registreres hos Erhvervsstyrelsen. 
Bogføringssystemer, som ikke fremgår af Erhvervsstyrelsens oversigt, betragtes således som specialudviklede bogføringssystemer. Da specialudviklede bogføringssystemer ikke forhåndsgodkendes af Erhvervsstyrelsen, er virksomhedens ledelse selv ansvarlig for at sikre, at det anvendte bogføringssystem lever op til kravene til et digitalt bogføringssystem.

For at hjælpe virksomhederne i deres arbejde med at få bogføringssystemerne til at opfylde de nye krav, har Erhvervsstyrelsen udarbejdet denne vejledning om specialudviklede bogføringssystemer.

Vejledningen indeholder eksempler på, hvilke dele af en virksomheds it-system der indgår i bogføringssystemet, og som derfor skal opfylde kravet om f.eks. sikkerhedskopiering. Derudover indeholder vejledningen også en tjekliste over kravene til specialudviklede bogføringssystemer, som skal hjælpe virksomhederne med at sikre, at reglerne overholdes.

Ikrafttrædelsestidspunktet afhænger dels af virksomhedens regnskabsår, samt om virksomheden anvender et standardbogføringssystem eller et specialudviklet bogføringssystem.

Digitale standardbogføringssystemer

For virksomheder med pligt til at indsende årsrapport efter årsregnskabsloven, og som benytter et digitalt standardbogføringssystem, vil kravet om digital bogføring være gældende for regnskabsår, der begynder 1. juli 2024 eller senere.

EKSEMPEL: 

  • Regnskabsperiode 01.01 – 31.12
    Kravet vil være gældende for virksomheden fra 1. januar 2025.
     
  • Regnskabsperiode 01.07 – 30.06
    Kravet vil være gældende for virksomheden fra 1. juli 2024.

Specialudviklede bogføringssystemer

For virksomheder med pligt til at indsende årsrapport efter årsregnskabsloven, og som benytter et specialudviklet bogføringssystem, vil kravet om digital bogføring være gældende for regnskabsår, der begynder 1. januar 2025 eller senere.

EKSEMPEL:

  • Regnskabsperiode 01.01 – 31.12
    Kravet vil være gældende for virksomheden fra 1. januar 2025.
     
  • Regnskabsperiode 01.07 – 30.06
    Kravet vil være gældende for virksomheden fra 1. juli 2025.

Øvrige virksomheder

For virksomheder, som ikke har pligt til at indsende årsrapport efter årsregnskabsloven (f.eks. personligt ejede virksomheder), men hvor omsætningen i to på hinanden følgende indkomstår overstiger DKK 300.000, forventes kravet om digital bogføring tidligst at gælde for regnskabsår, der begynder 1. januar 2026 eller senere. Bemærk, at ikrafttrædelsestidspunktet for disse ”øvrige virksomheder” er foreløbigt, lyder det fra Beirholm.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.