Prøv kræfter med det kinesiske marked

Eksperter forventer, at det kinesiske e-handelsmarked eksploderer i de kommende år, når den store middelklasse for alvor begynder at forbruge. Ehubnordic kan være vejen ind på det gigantiske marked for mange små- og mellemstore virksomheder, bl.a. via deres ”hylde”, på Alibabas Tmall Global portal.

- Skrevet af Pia Finne

Rigtig mange af FAGA’s medlemmer leger med tanken om at komme ind på det kinesiske marked. Men for langt de fleste bliver det ved tanken, ganske enkelt fordi det kan være ganske uoverskueligt. Men faktisk findes der en mulighed for at prøve kræfter med det kinesiske marked, uden at man er hverken Lego eller Bestseller. Ehubnordic er et full- service e-handels koncept, der bl.a. samarbejder med Alibaba – og alene her igennem kan man som lille eller mellemstor dansk virksomhed komme i kontakt med potentielle 350 millioner internet-kunder.

”Importerede varer og ikke mindst design- og livsstilsprodukter er i høj kurs hos den voksende kinesiske middelklasse”, lyder det fra Ann Christin Mahrt, der er marketing manager hos Ehubnordic, der blev etableret i marts 2016, og som delvist ejes af PostNord.

Faktisk var det samarbejdet mellem PostNord og det kinesiske postvæsen, der banede vejen for den e-handels løsning, som Ehubnordic er i dag, idet PostNord i 2015 i forlængelse af det samarbejde fik en licensaftale med Alibaba, der bl.a. står bag handelsportalen Tmall Global, der nærmest kan sammenlignes med Amazon.

”Vi kan tilbyde de danske brands en ”hylde” på Tmall Global, hvor vi har skabt en ”nordic multibrandstore”, der rummer såvel delikatesser som design til boligen, tøj og andre accessories”, fortæller Anne Christin Mahrt. ”Det vil med andre ord sige, at man kan være på det kinesiske marked uden selv at være der ”.

Tmall Global rummer udelukkende internationale brands – og altså ikke kinesiske, og Alibaba garanterer, at der ikke findes kopiprodukter på Tmall Global. Det betyder, at de kinesiske forbrugere ifølge Ann Christin Mahrt har stor tillid til portalen.

Samarbejdet med Ehubnordic kan også give adgang til eksempelvis markedspladsen JD.com, der har 25 pct. af online-markedet, hvor Alibaba sidder på 65 pct. af onlinehandlen i Kina samt andre cross-border platforme såsom amazon.cn, VIP, Kaola i Kina.

Ehubnordic tager sig af det meste

Ann Christin Mahrt forklarer Ehubnordic som et full-service e-handels koncept, der giver danske og nordiske virksomheder mulighed for at prøve kræfter med det kinesiske online-marked i trygge rammer og ikke mindst uden at være nødt til at foretage de store investeringer.

”Vi sørger for markedsføringen i Kina, og vi sørger for at vedligeholde vores nordiske hylde”, forklarer Ann Christin, og dermed er de virksomheder, der arbejder med Ehubnordic ude over de barrierer, der er med sprog, kultur, marketing, betaling, kundeservice, told med videre. Når der er lagt en ordre i systemet, som virksomhederne i øvrigt har adgang til, skal virksomhederne selv sørge for at sende varerne direkte til kunderne. ”Men vi har en crossborder-aftale med Kina, så der er ingen problemer med betaling af told, ligesom alle nødvendige godkendelser er i hus”, understreger Ann Christin, og slår fast, at de kinesiske forbrugere godt kan lide, at varerne kommer direkte fra Danmark og ikke fra et kinesisk fjernlager. Det giver en eksklusivitetsfølelse til produkterne, siger hun.

Herudover får de tilknyttede virksomheder en månedlig oversigt over ordrer, salg og trafik.

Men hvad koster det, hvis man som virksomhed vil være en del af Ehubnordics ”nordic multibrandstore”?

”Det koster et éngangsbeløb på 50.000 kr. at komme med på shoppen. For det får man designet sin del af sitet, man får korrektur, man får oversat alt til kinesisk selvfølgelig, og man får de mange fordele, der ligger i at vi tager os af markedsføring, logistik, godkendelser med videre. Herudover betaler man 5.000 kr. i support om måneden og 10.000 kr. til markedsføring”, forklarer Ann Christin, der videre siger, at hun er klar over, at det kan lyde af meget. ”Men det kinesiske marked er et andet marked end dem, vi kender til. Det handler i høj grad om at fokusere på brandenes historie og selve brandingen og ikke bare bruge søgeord / adwords. Vi skal måske have direkte kontakt til Kinas førende bloggere eller noget helt tredje. Der er rigtig mange kanaler, der skal arbejdes med. Så man skal tænke i et større perspektiv, og man kan ikke sidestille Tmall Global med en webshop i Europa. Det handler om, at differentiere sit produkt i et marked, der har alt”.

Ann Christin slår også fast, at man ikke skal gå ind på det kinesiske marked, hvis ikke man tror på det.

”Det er ikke noget ”quick fix”, hvor man kan tjene hurtige penge. Til gengæld mener jeg, det er en god idé at gå ind på det kinesiske marked nu, lære det at kende, og måske få slået sit navn fast, inden markedet, som eksperterne forudsiger det, kommer til at eksplodere i 2020, når den kinesiske middelklasse for alvor får købekraft”. Er man med nu, kan man med andre ord være first mover… - og der er mulighed for at dele med en anden virksomhed. På den måde er man også to til at dele omkostninger og ricisi.

Ehubnordic anbefaler, at man går online med 5-10 produkter, og skal det hænge sammen, skal man sørge for at have en fornuftig basketsize på omkring 350 DKK op til 2000 DKK.

”Vi holder kvartalsmøder med vores samarbejdspartnere, og finder frem til, hvad basketsize skal være, for at det løber rundt. Sampak af produkter er en mulighed, en anden mulighed er, at man går sammen flere brands. ”I et marked, der er så stort som Kina, kan det være en fordel at flere trækker i samme retning for at skabe en større synlighed”, lyder det.

Når man indgår en aftale med Ehubnordic, aftaler man den pris, virksomheden skal have for sit produkt. ”Herefter får virksomheden det beløb uanset, hvad vi sælger et produkt til. Det vil sige, det er os, der tager risikoen, og os, der får en variabel indtjening, hvis varen eksempelvis skal sælges i forbindelse med Singels Day. Black Friday eller en af de mange andre dage, der findes i kinesisk handel”, slutter Ann Christin Mahrt.