Småt brændbart

”Vi skal ændre vores indstilling til messerne i fremtiden. Men det skal stadig kunne betale sig at bruge både tid og penge på messerne”. Det mener Jacob Meulengracht, der er en del af FAGA’s bestyrelse.

Jacob har netop deltaget på Formland med 2HAVE a/s, som han ejer sammen med sin kompagnon, Inge Thomsen. Han melder om ”business as usual” på den 120 kvadratmeter store stand. 2HAVE a/s havde en meget positiv oplevelse på en lille stand, de som nyt tiltag havde etableret på Formlands nye Christmas 2018-område.

”Jeg forventede, at kunderne ville bruge den mindre julestand til at orientere sig, men jeg havde bestemt ikke sat næsen op efter, at de ville bestille varer i det omfang, de gjorde. Vi oplevede samme ”wow-effekt” og entusiasme, som da vi i ”gamle dage” kunne præsentere spritnye varer for kunderne på messen. Kunderne blev begejstrede over nyhederne og de nye julefarver, og faktisk lagde kunderne ordrer, som var op til 10 gange så store på den lille enmandsbetjente julestand, som de lagde på vores hovedstand”.

Med baggrund i denne erfaring og den udvikling, som Jacob Meulengracht ser på markedet generelt, er hans ønske for fremtiden, at man kan lægge en julemesse i februar/marts og en forårsmesse i august/september. ”På den måde vil det igen være reelle nyheder, vi kan præsentere for kunderne”.

Jacob Meulengracht fortæller, at han i dag primært bruger messen som et udstillingsvindue, hvor man kan præsentere sine varer i en sammenhæng og vise, hvad man kan. ”Det er ikke nyheder, vi viser, idet kunderne allerede fra oktober måned har kunne købe varer til foråret, og de har fået forårsvarerne leveret siden før jul. Men messen er fantastisk vigtig i forhold til at pleje de gode kunderelationer og netværk, og så bruger kunderne messen til at supplere de varer, de har udsolgt, og se, om der er noget, de havde overset, da de første gang så kollektionen”.

Så antallet af ordrer, der lægges på messen, er mere eller mindre de samme, men ordrerne er ikke lige så store som tidligere. 

Jacob Meulengracht mener, man som udstiller skal ændre holdning til dét at udstille på en messe, men han mener også, at der selvfølgelig stadig skal være økonomi i det. ”Vi er tre personer afsted i en uge og yderligere fem medarbejdere afsted i messedagene. Det skal selvfølgelig kunne betale sig. Og det kan det også stadig”, siger han.

I øvrigt er Jacob Meulengracht meget tilfreds med Formland. ”Generelt er det en meget flot messe, og MCH gør rigtigt meget for at skabe de rigtige rammer. Udstillerne gør også meget for at præsentere deres varer på bedste vis. Der bliver virkelig gjort meget ud af standene, og det højner messen i samspil med alt det, MCH gør”.

Jacob Meulengracht mener klart, der bliver lagt endnu flere kræfter i at skabe flotte stande end tidligere. ”Udstillerne giver den gas, og det ser spændende og indbydende ud. Men det er nok også en nødvendighed, hvis man skal have succes på messerne fremadrettet”.

Generelt ser Jacob Meulengracht ikke markedet i 2018 meget anderledes end i 2017.

”Renten stiger, hvilket er et godt tegn på, at krisen for alvor er afblæst, og at kunderne har fået flere penge mellem hænderne. Spørgsmålet er nu, hvordan de bruger dem, og det bliver nok med fornuft. Der er ingen tvivl om, at det stadig er en udfordring at drive såvel engroshandel som detailhandel, og at det i høj grad handler om at have de rigtige varer, der rammer tiden et halvt år frem – og varer til de rigtige priser”.