Sådan gik det på messerne i Europa

Den sidste nytårsraket var knap nok skudt af, før den første messe løb af stablen, nemlig TrendSet i München. Herefter er det gået slag i slag rundt omkring i Europa, og FAGA Nyt har taget turen med rundt for at vejre temperaturen på branchen og på markederne.

- Skrevet af Pia Finne

TrendSet 2018:

TrendSet i München var årets første messe, og endnu engang kunne de deltagende virksomheder melde om fulde ordrebøger. Messen blev afviklet for 111. gang, og de besøgende kommer typisk fra Tyskland, Østrig, Schweiz og Norditalien samt fra de øvrige europæiske nabolande. Udstillingsarealet tæller 115.000 kvadratmeter, hvor der vises de nyeste trends inden for Living, Eating, Leisure og Giving.

36.719 mennesker fra branchen havde denne gang valgt at besøge TrendSet, og det er en stigning på fem pct. i forhold til 2017. I hallerne kunne de besøgende opleve alt fra gigantiske påskeharer til vintage kister, og udstillerne præsenterede nyhederne fra godt 2.500 brands fra 40 forskellige lande.
De mange besøgende leder primært efter én ting på TrendSet: Nye ideer og produkter inden for 14 forskellige kategorier, og der er ingen tvivl om, at TrendSet er den største messe inden for branchen i det sydlige Tyskland.

 

Udstillerne er mere end tilfredse med ordreindgangen. 
“Med den tidlige messedato er TrendSet den første mulighed, detailhandlerne har for at få fyldt deres lagre i butikkerne op i god tid inden foråret og sommeren og ikke mindst inden påske”, lyder det fra adm. direktør Tatjana Pannier, TrendSet Winter.
For første gang præsenterede man Topseller Area. “Vi har ønsket at give mere plads til de bedste produkter fra vores udstillere på hver messe. Derfor har vi valgt at give dem et udstillingsområde lige ved indgangen, Topseller Area, på såvel vinter- som sommermesserne”, fortæller Tanja Pannier videre.
Blandt de årligt tilbagevendende udstillere er Ib Laursen.
“Vi kommer altid til München som det første i det nye år, fordi den tidlige dato giver mening for branchen. Detailhandlere som andre indkøbere kommer for at få fyldt deres lagre op efter julehandlen. Faktisk møder vi kunder fra ret lang nordpå. Der sker meget, vi har et godt salg, og TrendSet sikrer en fin afvikling af messen”, siger Bodil Larsson fra Ib Laursen.
Også hos Daniel Henriksen fra Hübsch er der tilfredshed.
“Vi havde en fornemmelse af, at endnu flere fagfolk faktisk besøgte messen denne gang end sidste år. Vi havde en god trafik på standen, og vi omsatte for mere end sidste år”, siger han.

Næste TrendSet sker 7.-9. juli 2018.

Heimtextil 2018: 

Godt 70.000 besøgende fra 135 lande oplevede designinnovationer fra 2.975 internationale udstillere på Heimtextil i januar. Faktisk er det ottende gang i træk, at messen øgede sit udstillerantal. 
“Heimtextil har vækst på såvel indkøber- som udstillersiden”. Det siger Detlef Braun, CEO i Messe Frankfurt. De 70.000 besøgende er indkøbere fra detailbutikker, indretningsarkitekter, designere, arkitekter med videre, der alle havde valgt at besøge messen for at hente inspiration til såvel detailhandlen som til B-2-B og hotelbranchen.

 

Et af Heimtextils store trækplastre er trendområdet ”Theme Park”, der denne gang havde fået overskriften ”The future is urban”.
Her giver internationale eksperter, bl.a. Anja Bisgaard Gade fra danske SPOTT, som FAGA’s medlemmer i øvrigt kan møde på Trendseminarer i Herning og i København i foråret, deres bud på den megatrend, som urbaniseringen er.

Tendenserne til den kommende sæson opdelt i fire trendområder:

  • The flexible space - Denne livsstilstrend viser løsninger for storbymennesket, som i stadig stigende grad lever som moderne nomader i stadig mindre lejligheder.
     
  • The healthy space - Vi har længe kendt til den store effekt, de rum, hvor vi bor i, arbejder i, studerer i og slapper af i, har på vores velbefindende. 
     
  • The re-made space - Et andet fænomen, som hører urbaniseringen til, er den stigende mængde affald. For første gang i historien vokser mængden af affald mere end urbaniseringen selv. 
     
  • The maker space - Der er sket en revolutionerende udvikling i produktionen af tilbehør og artikler til boligindretning. Det betyder, at man som forbruger i høj grad kan individualisere sine produkter. 

På baggrund af undersøgelser foretaget blandt udstillere såvel som blandt besøgende, har Messe Frankfurt udviklet et nyt Heimtextil koncept til 2019.

“Ikke mindst for indkøbernes skyld repositionerer vi nu Heimtextil 2019 og grupperer temaer og produkter i forhold til målgrupper. På den måde bliver synergierne i højere grad synliggjort og udnyttet”, siger Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies hos Messe Frankfurt. 
Hertil kommer, at efterspørgslen efter øget standplads er vokset kraftigt inden for specielle produktgrupper i de senere år. Netop nu er man i fuld gang med at udbygge messen med yderligere en hal 12, og det giver mulighed for at optimere konceptet til messen i 2019.

Næste Heimtextil holdes i Frankfurt fra 8.-11. januar 2019.

Nordstil 2018:

Over 20.000 besøgende var denne gang at finde i Nordstil-hallerne i Hamborg. Det var en lille stigning i forhold til messen i 2017. Messens besøgende kommer primært fra Nordtyskland og Skandinavien, og de 970 udstillere fra Tyskland såvel som fra resten af Europa, ikke mindst fra Danmark, Holland og Sverige, viste deres nyheder inden for bolig- og haveområdet

“Nordstil har igennem lang tid været en god messe for både besøgende og udstillere i Nordtyskland. Detailhandlerne kommer fra et stort område for at se nye produkter og få ny inspiration”, forklarer Nordstils direktør Binu Thomas. 
“I januar er likviditeten typisk stor og lagrene små, og derfor er ordremesser som Nordstil en ideel mulighed for ordrer i sidste øjeblik”, siger Binu Thomas, og fastslår, at udstillerne var enige om, at antallet og kvaliteten af indkøbere på messen denne gang var god. 

 

Ser man på Nordstil trenden, boomer det grønne samt træ, sten, beton og bambus. Lækre materialer som velour og chenille overtager det hyggelige hjem med delikate farver som hvid, lys blå og baby pink, og de finder også deres plads på spisebordet.
Maritime nuancer af blå sikrer en strand- og havfornemmelse. Møbler skabt af træ og flet er fortsat populære, mens bomuld, hør og jute understreger strand-looket.
Planter i den urbane jungle vokser ikke kun i potter men også på keramik, glas og tekstiler, og blomsterprint forsøder sommeren.
Ønsker man et mere enkelt udtryk, er de geometriske former og metaller som kobber, og messing i front, men de skarpe kanter bliver mere cirkulære.

Næste Nordstil afvikles fra 11.-13. august 2018, og igen fra 12.-14. januar 2019.

Maison & Objet 2018:

Levende, moderne og innovativ er ord, der kan sættes på Maison&Objet i Paris, således var der i alt over 140.000 besøgende – en stigning på fire procent i forhold til 2017, og 89.495 unikke besøgende. Næsten halvdelen – 41.687 – var fra lande uden for Frankrig.

 

Messen talte 2.729 udstillere, hvoraf de 1.060 var franske og de 1.659 var fra et af de 63 lande, der var repræsenteret.
“9 ud af 10 besøgende leder efter nye produkter, andre argumenter for at besøge messen er muligheden for at se de nyeste tendenser og at møde nye leverandører”, siger  Philippe Brocart, CEO i SAFI, der står bag messen.

Netop derfor er nyhederne også den drivende kraft på Maison&Objet, og udstillerne er generelt meget tilfredse med messen.

Fra næste messe har messeledelsen dog meldt ud, at messen skal omstruktureres totalt. Det betyder, at ingen fremadrettet kan få de placeringer, de hidtil har haft. Begrundelsen for omstruktureringen af messen er større overskuelighed for indkøberne i kraft af en klarere segmentering.

Næste Maison&Objet afvikles fra 7.-11. September 2018.

Formex 2018:

Formex i Stockholm kunne denne gang melde om 21.559 besøgende. Det er godt 1.500 besøgende færre end på samme messe sidste år. Men antallet af internationale besøgende var 2 pct. større end sidst, og det er projektchef Christina Olsson meget tilfreds med. 

”Vi havde besøgende fra 61 forskellige lande. Selvfølgelig var der flest besøgende fra de nordiske lande, men England lå på en 4, plads lige efter Danmark, Japan lå faktisk på 9. pladsen og USA på 10 pladsen”, fortæller hun, og mener, det hænger sammen med, at interessen for nordisk design er stor over hele verden, og at de på Formex kan få hele paletten.

Om grunden til nedgangen i besøgsantallet generelt siger Christina Olsson:
”Der er en butiksnedgang i Sverige, og det er bl.a. den, der spiller ind, samtidig ser vi, at der kommer færre personer fra hver butik, og det betyder noget for besøgstallet. Men indkøberne kommer selvfølgelig stadig. Ydermere havde vi et kraftigt snevejr i Sverige under messen, og det har nok også gjort, at nogle valgt ikke at rejse”.

Formex talte 820 udstillere og fyldte det, der svarer til seks fodboldbaner med indretning, og Christina Olsson slår fast, at udstillerne denne gang havde gjort rigtig meget ud af standene.
”Der var masser af inspiration til de besøgende, og mange udstillere havde tænkt fotografisk med opstillinger, der egner sig til eksempelvis Instragram”.

”Vores mål er at være en god arena for vores udstillere, og det har vi været denne gang. Rigtig mange udstillere har haft en rigtig god messe. Men der er gået en del år med almen uro i branchen, og jeg tror, der kommer til at ske en forandring i måden at bruge messer på”, siger Christina Olsson.

 ”Mange havde demonstrationer på messen, hvor de viste, hvad produkterne kunne, ligesom de gjorde en god indsats for at fortælle historien bag produkterne. Og det er en god udvikling”, mener hun.

 

 ”Formex skal ikke bare handle om salg. Det skal også handle om inspiration”, siger hun. ”Vi skal sætte Sverige på verdenskortet, og vi skal være stedet, hvor internationale indkøbere kan møde nordisk design”.
Christina Olsson ser også frem mod næste Formex, og hun er spændt på, hvad de nye datoer, fra tirsdag-fredag 21.-24. august kommer til at betyde.
”At være på messe er en del af jobbet for de professionelle, der kommer. Det er ikke en fritidsbeskæftigelse. Derfor mener vi, messen skal ligge i hverdagene”, slutter hun.

Næste Formex finder sted fra 21.-24. august 2018.

Oslo Design Fair 2018:

 

”På Oslo Design Fair lukkede dørene efter tre gode og indholdsrige dage”, fastslår Cathrine Eriksson, Leder, Oslo Design Fair, og hun fortsætter med at fortælle, at alle har arbejdet hårdt for at skabe en god messe, og at flertallet af udstillerne er tilfredse og kan melde om en god omsætning.

”Første dag endte vi på 2.568 besøgende mod 2.031 i januar 2017. anden dag endte vi på 2.557 besøgende mod 2.410 i januar 2017, og den sidste dag endte vi på 1.705 besøgende mod 1.661 i januar 2017”.

Cathrine Eriksson fortæller også, at hallerne myldrede med besøgende og presse, der lod sig inspirere af de godt 300 udstillere og et rigt, fagligt program, og trendudstillingen, der var kurateret af Kirsten Visdal og Per Olav Sølvberg vakte stor opmærksomhed.

Og så slutter Cathrine Eriksson af med at fortælle, at man til august arbejder med spændende nyheder og et endnu bredere udvalg af udstillere inden for møbel-kategorien.

Næste messe er fra 29.-31. august 2018

Ambiente 2018:

Verdens største messe for forbrugsvarer er netop afviklet i Frankfurt. 81 pct. af udstillerne kom fra lande uden for Tyskland, og således kunne ikke færre end 4.441 udstillere fra 89 lande vise deres produkter på 308.000 kvadratmeter – det der svarer til 43 fodboldbaner!

“Økonomien boom’er og alle tegn peger mod et øget forbrug i Tyskland såvel som i det øvrige Europa og i resten af verden. Det afspejles i den øgede internationalisering af Ambiente”, siger Detlef Braun, Messe Frankfurt. 

På messen var der 134.000 besøgende fra 168 lande mod 141.000 fra 153 lande i 2017. Til gengæld viser besøgerundersøgelser, at, 60 pct. af de besøgende er ledende, internationale beslutningstagere, hvilket er en stigning på seks pct.

Et af de store samtaleemner på Ambiente var omlægningen af messe-strukturen til Ambiente 2019.

Til efteråret åbner en ny Hal 12, og med det omstruktureres hele messen. 
”Det er en mulighed for at investere i fremtidens udbud og efterspørgsel”, lyder det fra Nicolette Naumann, Divisional Manager, Ambiente. Hun forklarer videre: 
”Den nye Hal 12 vil være forud for sin tid, når det gælde teknikken, og der vil blive sat nye standarder for energiforbrug og produktion af solenergi. Med dens ibrugtagning tilpasser vi messen, så den er klar til fremtiden inden for alle produktgrupper.

 

Dining – Med ibrugtagningen af Hal 12 vil Hal 5 blive erstattet, og Hal 6 vil blive fuldstændig renoveret. Houseware & Storage området vil flytte fra sin nuværende placering (Hal 5.0, 5.1, 6.0 og 6.1) til Hall 12. 

Table Top Trade området vil midlertidigt flytte fra Hal 6.2 og 6.3 til 5.2 og 5.1. Sourcing Dining vil blive samlet på fire niveauer i Hal 10.
Living/Giving – den dynamiske udvikling i markedet har skabt forandringer i markedsstrukturerne såvel som blandt markedets spillere. Derfor har Ambiente-temaet brugt muligheden til at retænke Living/Giving området. 
Følgende forandringer vil ske fra 2019: I Hal 8.0 vil man fremover finde Interior Design området med møbler, ideer til boligen, belysning, design accessories med mere i premium brand øvre marked-segmentet. Interiors & Decoration vil være at finde i Hal 9.0 med interiør design kombineret med gaver i medium til medium-høj prissegmentet. Hal 9.1 vil rumme Interiors & Seasonal Decoration. 

Trendy og design-orienterede ting til gaver, smykker og modetilbehør i et medium til højt prissegment vil være at finde i Urban Gifts i Hal 11.0.

Gift Ideas i Hal 11.1 vil omfatte mere traditionelle gaver, souvenirs, smykker og modetilbehør i medium prissegmentet, og Global Sourcing Living/Giving vil være at finde i Hal 9.2 og 9.3.

For de danske udstillere i Hal 8 betyder det, at alle enten skal flytte standplads eller helt flytte hal. For de mange danske udstillere i Hal 4 sker der ingen forandringer.

Næste Ambiente holdes fra 8.-12. februar 2019. Tendence holdes fra 30. juni til 3. juli 2018.