Få ikke et digitalt kulturchok

Digital Vækstkultur er et projekt, man som dansk virksomhed gratis kan tilknytte sig, og hvor man over et seks ugers forløb får udviklet sine kompetencer inden for digital vækstkultur, så man bliver i stand til at skabe og implementere den digitaliseringsstrategi, der er så vigtig for virksomheden i fremtiden.

- Skrevet af Pia Finne

En digitaliseringsstrategi er vigtig for din virksomhed, for der er ingen tvivl om, at digitaliseringen kommer til at påvirke alle brancher over de kommende år. 
Netop derfor står Erhvervsstyrelsen bag projektet Digital Vækstkultur, et EU finansieret projekt, der har til formål at kompetenceudvikle mikro-, små- og mellemstore virksomheder indenfor digitalisering og e-handel. 

Digital Vækstkultur består af et forløb, som alle små- og mellemstore virksomheder i Danmark gratis kan deltage i, og det løber frem til primo 2019. Det drives af konsortiet Erhvervsakademiet Cphbusiness, Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Aarhus, University College Nordjylland, Erhvervsakademi Lillebælt og Lifestyle & Design Cluster. 

Digital vækstkultur handler om digitaliseringsprocessen i virksomhederne. Det afgørende er, at digitaliseringen har et forretningsmæssigt formål og en intention om værdiskabelse for virksomheden”, lyder det i en rapport, som Lifestyle & Design Cluster har udarbejdet om projektet.
Digital vækstkultur er således et målrettet udviklingsforløb til mennesker, der fungerer som leder eller medarbejder i en mindre eller mellemstor virksomhed. Ved at deltage er det målet at få ny viden, at få relevante kompetencer og at få mulighed for testforløb i egen virksomhed. 

Det handler om fire ting:

  • Identificer din virksomheds digitale potentiale og retning.
    I hele forløbet tager du udgangspunkt i din egen virksomhed. Som et første skridt får du hjælp til at identificere og prioritere din virksomheds digitale udviklingspotentiale.
     
  • Udvikl digitale muligheder i og til egen virksomhed.
    I et individuelt udviklingsforløb får du mulighed for at arbejde i praksis for at udnytte virksomhedens digitale udviklingspotentiale.
     
  • Omsæt ny viden og testforløb til praksis for fremtiden.
    Du har mulighed for at udfolde virksomhedens potentiale i testforløb og derigennem afprøve ideerne i praksis – fx via et samarbejde med studerende.
     
  • Bliv en del af et aktivt netværk.
    Som en væsentlig del af viden- og erfaringsudvekslingen etableres et fagligt netværk rundt om de forskellige emner, der indgår i forløbet.

Deltagerne i projektet Digital Vækstkultur er aktører fra vidt forskellige brancher, dog med en overvægt af livsstilsvirksomheder. 20 pct. kommer fra detailhandelen, 23 pct. fra livsstilsbranchen, mens resten er fra andre brancher som kultur, sport og byggebranchen. Alle har de dog lært at tænke i digitalisering, og ingen virksomheder i projektet tæller mere end 250 medarbejdere. 

”De deltagende virksomheder oplever styrket konkurrenceevne over hele linjen. Flest mærker, at de i høj grad rykker sig i forhold til at optimere deres produkt eller ydelse, mens over halvdelen af de deltagende mærker et boost på salg og markedsføring. Det viser sig blandt andet hos især mindre firmaer, der indser, at man som virksomhed står med et seriøst problem, hvis man mister en medarbejder, der sidder på stor viden, som ikke er blevet delt grundet manglende fokus på digitalisering og de kommunikative redskaber”, lyder det i rapporten.

Rice har været med

En af de virksomheder, der deltager i Digital Vækstkultur-forløbet er Rice Company.

”Som en del af en nyere iværksætterkultur har vi en travl hverdag, hvor beslutninger træffes hurtigt. DVK-forløbet har givet os tid til at se på de områder, som vi ikke altid når i hverdagen. Vi deltager i spændende workshops, hvor emnerne tager udgangspunkt i vores egen hverdag. Vi bliver gjort opmærksomme på nogle områder, vi med fordel kan arbejde endnu mere med”, fortæller Regitse Kristensen, Marketing Coordinator hos Rice.

”Samspillet mellem workshops og forløbets tilbud om en-til-en sparring supplerer hinanden rigtig godt. Det er guld værd, at vi får direkte adgang til ekspertviden fra EAL’s undervisere, som hjælper os godt videre med den nye viden, vi får”, siger hun, og slutter af med at slå fast, at DVK-forløbet på EAL er et ambitiøst projekt, hvor man møder dygtige og engagerede undervisere. Man kan mærke, at alle i projektet virkelig brænder for at viderebringe deres viden. Vi kan klart anbefale andre virksomheder at deltage i forløbet”.

Seks workshops

Jan Lund, der er udviklingschef i Erhvervsakademi Lillebælt fortæller, at hvert forløb indeholder 6 workshops, som har to overordnede formål:

  • Give deltagerne ny viden om digitalisering og e-handel.
     
  • Udvikle deltagernes kompetencer til selv at kunne arbejde videre med den digitale udvikling i virksomheden.

”På de seks workshops vil deltagerne få ny teoretisk viden og blive udfordret til at sætte denne viden i spil i praksis, idet man som deltager løbende vil arbejde med sin virksomheds digitale udfordringer. På første workshop udarbejder hver virksomhed en digital udviklingsplan, som bliver omdrejningspunktet for det videre forløb,” fortæller Jan Lund, der videre forklarer, at der udbydes forskellige temaer i Digital Vækstkultur i de forskellige regioner.

”Men det er også muligt at tilpasse de enkelte forløb de deltagere, der er på projektet”, fortæller han.

Digital Vækstkultur giver kort sagt deltagerne både viden og konkrete værktøjer, som man kan bruge. Det, der skal investeres, er tiden. Det forventes, at den enkelte deltager i gennemsnit kommer til at bruge ca. 10 dage på at medvirke i forløbet over en periode på 10-12 måneder.

Med andre ord er der her en mulighed for kompetenceudvikling mod en investering på ca. en arbejdsdag om måneden, som forhåbentlig på lang sigt kommer til at give værdi på bundlinjen.

Læs mere om Digital Vækstkultur og eventuel tilmelding til projektet på digitalvækstkultur.dk.