DESIGN- & FARVETRENDS 2019

Hvilke farver er på tapetet frem mod 2020, og i hvilken retning går designtendenserne? Det fik deltagerne på FAGA’s trendseminarer svaret på, da SPOTT satte masser af ord og billeder på trenden for både Spring og Autumn 2019.

- Skrevet af Anita Bram Jahn

Farvepaletten bliver bredere, og der fyldes flere farver på frem mod 2020. Årets Pantone-farve for 2018 er Ultra Violet, og den lilla farveskala fortsætter ligeledes i 2019, hvor stærke farver som varm orange, delikat grøn og energigivende blå følger trop. Anja Bisgaard Gaede, som står bag SPOTT, understreger dog, at man skal tænke sig godt om, inden man introducere produkter i nye farver: 

”Det er vigtigt at time nye farver i forhold til forbrugerne – hvis ikke det har modnet sig til mainstream på markedet, så kan man komme galt afsted”.

Forbrug er styret af følelser

Det er de emotionelle tendenser, der får penge op af lommen på folk. Så det er nødvendigt at identificere, hvilket segment, ens målgruppe befinder sig i, hvis man vil ramme rigtigt – og det er endnu vigtigere end tidligere at have styr på sin målgruppe. 

De forskellige segmenter kan kobles på en række design- og farvetrends, som Anja præsenterede på seminaret. Deltagerne fik udleveret et gennemarbejdet hand-out med detaljerede beskrivelser af hver trend, indeholdende pantonefarver og billeder i massevis. 

Her får du en kort beskrivelse af de design- og farvetrends, som ifølge Anja kommer til at gøre sig gældende for interiørbranchen i 2019:

SPOTT PÅ: EXTREME SIMPLICITY 
Ekstremerne skubbes, så nye ekstremer opnås. Extreme Simplicitet gør det enkle endnu mere enkelt. Flere detaljer skæres væk, og tilbage er det smalle, det ensfarvede, det detaljeløse, det udstillede og funktionen. Det vidner om behov for ro, kontrol og et ”clean space”, hvor sindet kan genoplades. Til det anvendes de blå farver. Det kolde og rene udtryk appellerer til det blå segment, hvor netop kontrol og orden er vigtige værdier.

SPOTT PÅ: OPULENT OASIS 
Som modpol til det ekstremt enkle findes Opulent Oasis. Opulent Oasis skruer op for romantikken på ny og skaber små oaser af skønhed. Tekstiler, farver og detaljer fylder både rum og produkter, og resultatet er en smuk og fredfyldt oase. Den tager de grønne farver i en ny og mere dekorativ retning. Opulent Oasis understøtter også udviklingen mod flere farver i indretningen, og netop de mørke og feminine lilla nuancer bidrager til oase stemningen. Opulent Oasis emmer af eskapisme og dyrkelse af skønheden. Det feminine og romantiske i trenden gør den oplagt for det gule segment.

SPOTT PÅ: COLORPLAY 
Mod de farverige 2020’ere vender farverne tilbage i indretningen. Vægge får farver, og småmøbler og dekoration dukker op i farverige varianter. I Colorplay leges med farver og stil i to forskellige versioner: rustik og grafisk. Den grafiske version spiller på rene liner og geometriske former, mens den rustikke er stilmæssigt sammensat og romantisk. Colorplay begynder i det røde segment på grund af brugen af flere og stærke farver, men forventes over i gul mod 2019.


SPOTT PÅ: EARTH CONNECTION 
De bløde farver og naturinspirationen i Earth Connection taler for langsommelighed, stilhed og komfort, som alle er misteværdier i en verden med fuld fart. Behovet for at re-connecte med naturen er kendt og fortsætter mod 2019. Det nye og interessante er den gule farve, som finder plads her, samt genopdagelsen af gamle håndværk og brugen af fremtidens teknologier til at skabe udtrykket. Det ikke perfekte ophøjes til perfekt, de varme farver bringer ro, og de rustikke materialer skaber sanselighed i Earth Connection.


SPOTT PÅ: GARDEN OASIS 
Sommerversionen af Opulent Oasis er Garden Oasis. Turen går ud i den romantiske have, hvor de lilla og grønne farver mødes. Genbrugstankegangen lever i bedste velgående, hvor elementerne gerne har patina eller naturalistisk præg. Garden Oasis indeholder både en romantisk og grafisk version, men det gennemgående er livet udenfor samt de grønne og lilla farver i kombination. Garden Oasis matcher det gule segment.

Timingen er altafgørende

Når man introducerer en ny farve eller et nyt produkt, er det vigtig at have styr på timingen – det forklarer Anja således:
”Man kan hurtigt hoppe på en ny trend, fordi andre er begyndt med det, og her bider det hurtige tempo os i halen.  Det er fint nok at få nye ting i pipelinen, men nogle gange er forbrugerne slet ikke gearede til det, fordi de først lige har vænnet sig til noget andet. Et godt eksempel er terrazzo, som er en boblende tendens, men forbrugerne er lige faldet over marmor, som de synes er helt fantastisk, så de er ikke klar til at skifte det ud med et nyt materiale. Derfor er timingen altafgørende”.