Spot på trendseminaret: MEGATRENDS forandrer interiørbranchen

Der blev stillet skarpt på bolig- og interiørtrends for 2019, da SPOTT forleden præsenterede 2019-trendretningerne for FAGA’s medlemmer. Og de knap 100 deltagere, der tilsammen deltog på de to seminarer kunne tage en solid portion inspiration, ny viden og massevis af visuelle indtryk med sig hjem.

- Skrevet af Anita Bram Jahn

”Det går godt i interiørbranchen – der er nye positive takter i spil, og det tegner til, at opsvinget her i 2018 fortsætter og bliver mere positivt end tidligere”, sådan indledte Anja Bisgaard Gade, som står bag SPOTT, sit oplæg på trendseminaret. 

Megatrends

Trenden stikker i mange forskellige retningerne, og det er en udfordring i sig selv at følge med i de strømninger og tendenser, der konstant dukker op i samfundet. 

Med et trendoplæg specifikt skruet sammen omkring bolig og interiør blev deltagerne guidet godt gennem trendjunglen, hvor en række megatrends frem mod 2019 kommer til at forandre interiørbranchen. 

Her er Anjas bud på, hvilke megatrends, som kommer til at betyde mest for FAGA’s medlemmer: 

  • Urbanisering
    ”Vi rykker sammen i byerne og bor på færre kvadratmener, men urbaniseringen er meget forskellig alt afhængig af markedet. På top 20 over de mest urbaniserede byer i Europa er Skandinavien ikke repræsenteret. Hvis man har fokus på eksport, skal man tage højde for, at der sker andre ting i forhold til, hvad man gerne vil have i hjemmet. Derfor er det vigtigt at forholde sig til de markeder, man er på”.
     
  • Artificial intelligence
    ”Kunstig intelligens er et vigtigt værktøj, der kan hjælpe en til at arbejde hurtigere i et højere tempo. Der findes effektive software-værktøjer i livsstilsbranchen, som kan hjælpe med indsamlingsarbejde og research, så man skal ikke have berøringsangst overfor kunstig intelligens, selvom man er helt grøn på det område. Man behøver ikke selv gå igennem et hav af billeder, for det er netop det, programmerne kan hjælpe med – så man kommer dybere og bredere”.
     
  •  Forbrugerrettede tendenser
    ”Vi forventer mere intelligente systemer, der kan afdække personspecifikke behov og hjælpe forbrugerne til at få nemmere og enklere produkter - f.eks. har Marks&Spencer udviklet en avokado uden sten. Efterspørgslen bevæger sig fra ”On demand” til ”in the moment”. Vi er på vej ind i et tillidsskifte, hvor interesser og tillid baseres på vores netværk, og det er en stor udfordring for interiørbranchen generelt”.

Mod de farverige 20'ere

Da Anja skulle løfte sløret for, hvilke farver der er på tapetet frem mod 2020, præsenterede hun et gennemarbejdet hand-out med detaljerede beskrivelser af hver trend, indeholdende pantonefarver og billeder i massevis.

Der var så meget inspiration at hente på lige netop det område, at vi har valgt at bringe en selvstændig artikel om farve- og designtrends for 2019.
LÆS ARTIKLEN HER.

Farvepaletten bliver bredere, og der fyldes flere farver på frem mod 2020. Årets Pantone-farve for 2018 er Ultra Violet, og den lilla farveskala fortsætter ligeledes i 2019, hvor stærke farver som varm orange, delikat grøn og energigivende blå følger trop. 

 

Se udfordringerne i øjnene

Kunderne flytter sig fra fysiske til digitale kanaler, og online giganter som Amazon strømmer ind på markedet. 

”Amazon har fejet rigtig mange af banen på deres hjemmemarked, fordi de kan levere alt, og de vil også kaste sig over nye kategorier som møbler, lyder det fra Anja, og hun tilføjer: 

”Boligtilbehør og blomster vinder også indpas online, og det bevæger sig med dobbelte vækstrater år efter år. Så det er vigtigt at gøre sig overvejelser om, hvordan man vil forholde sig til den digitale udvikling”.

Netop det at forholde sig til udfordringerne er afgørende for virksomhedernes overlevelse, og det emne blev taget op under workshoppen. Her gik deltagerne i dialog om, hvilke fremtidige udfordringer, interiørbranchen som helhed står overfor, og hvilken rolle FAGA spiller i det. Det gav samtidig gode input, som bestyrelsen kan bruge i deres videre arbejde med foreningen. 

Når det handler om, hvordan FAGAs medlemmer skal tackle udfordringerne, så fastslår Anja følgende:

”Det vigtigste er at være åben og nysgerrig på de nye tendenser. Sæt dig ind i, hvad der ligger i de forskellige megatrends, og hvad der bliver vigtigt for din virksomhed. Gå ind i udfordringerne, reflekter over dem og forhold dig til, hvor meget det påvirker din virksomhed”.

”Tidligere har vi redet stormen af inde i bugten, men nu er der medvind i branchen igen, og opsvinget vender tilbage. Så det er tid til at sejle ud af bugten og så er det vigtigt at have en retning på, hvor man gerne vil hen. Derfor handler det i høj grad om at begynde at lægge strategi igen”, slutter Anja.

Stor tilfredshed blandt deltagerne

Flere af deltagerne var gengangere fra de tidligere trendseminarer, som SPOTT har afholdt for FAGA’s medlemmer, og med flere end 100 tilmeldinger (hvoraf 94 personer deltog) var der deltagerrekord i år. Stemningen og dialogen var rigtig god, og netværksdelen havde stor betydning for deltagerne, som generelt var meget positive overfor arrangementet:  

  • Klaus Ørnskov, EJA International
    ”Jeg har fået meget ud af hele setup’et, og det er rigtig godt, at man får trendoplægget med sig hjem – tit har man travlt med at skrive det hele ned, og så hører man faktisk ikke, hvad der bliver sagt. Det er generelt rart at vide, hvordan hele situationen ser ud indenfor interiørbranchen. Anja er rigtig god til at komme med eksempler, og hun tager alle trendretninger med, ikke kun dem, hun selv tror på. Der er en god dialog blandt deltagerne – for selvom vi er konkurrenter, er vi også kolleger, der kan sparre sammen, og det er sindssyg vigtigt. I det store hele er seminaret rigtig godt, og jeg synes faktisk, det bliver bedre for hver gang”.
     
  • Lene Kjær, Mojoo
    ”Trendseminaret er en rigtig god anledning til at komme ud af kontoret og få ny inspiration. Anjas mange input fra den store verden er kogt ned til det vigtigste og præsenteret på en enkel måde med fuld fokus på interiør. Det er godt at møde kolleger fra branchen, som man oftest kun møder, når man er på messe. Det er et rigtig fint arrangement, og det var en god mulighed for også at besøge Foodexpo”. 
     
  • Kathrine Gran Hartvigsen, Gran Living / AYTM
    ”Jeg synes, det er et godt arrangement, hvor vi for billige penge kan få mange med – jeg har taget næsten hele designteamet med. Vi bruger seminaret til at lave vores egen trendforecast, hvor vi bearbejder trendoplægget, så det passer til vores eget brand og vores private label kunder. SPOTT gør et rigtig godt stykke arbejde, og Anja kommer med nogle gode input. For os som designteam gør det, at vi får snakket trend en hel dag – og trend handler jo om at kigge på tingene og få vendt nogle tanker.”

Camilla Christensen fra FAGA’s bestyrelse har haft ansvaret for arrangementet, og hun glæder sig over, at deltagerne tog så godt imod trendseminarerne: 

”FAGA’s medlemmer søger netværket, og trendseminaret er en ”Golden opportunity” i forhold til at være sammen, få feed back og høre, hvad der sker i branchen. Jeg fik en fantastisk god feed back fra deltagerne på trendseminaret i Herning, hvor jeg selv deltog. Det sætter jeg meget stor pris på”.

Stemningen og dialogen på trendseminarerne var rigtig god, og netværksdelen havde stor betydning for deltagerne. Her bringer vi en række stemningsbilleder fra seminaret i Herning.