Sådan får du mest ud af dit samarbejde med banken

Ny bog, der kan downloades gratis, hjælper bl.a. FAGA’s medlemmer med, hvad der skal til for bedre at komme igennem med sine ønsker i banken. ”Forberedelse er alfa og omega før mødet med din bank, uanset om det er et årligt statusmøde eller forhandling om ny kredit”, lyder ét af de mange konstruktive råd.

Uden finansiering, ingen investeringer. Uden investeringer, ingen vækst og nye arbejdspladser. Sådan lyder det i forordet til en ny bog ”Sådan forhandler du med din bank”, der er udgivet i et samarbejde mellem SMVdanmark, Finans Danmark og FSR- danske revisorer. 

”En god og sund forbindelse mellem virksomhed, revisor og bank er et vigtigt omdrejningspunkt for at en forhandling med banken lykkes. For der skal som bekendt to til tango. Og også gerne noget baggrundsmusik”, fastslår de tre forfattere Charlotte Jepsen, Ulrik Nødgaard og Ane Buch i indledningen til bogen.

Kun de færreste kan frasige sig at have lidt sommerfugle i maven, når der skal forhandles med banken, for det handler om at få de rigtige aftaler i hus, en lav rente på kassekreditten eller måske et lån, der kan sikre virksomhedens fremadrettede vækst.

”Vi har gennemført en række undersøgelser. Vi kunne se, at nogle af vores medlemsvirksomheder betalte en skyhøj rente i kassekredit, og vi ved fra andre medlemmer, at det kan være svært at få den ønskede finansiering af banken til nye projekter. Derfor har SMVdanmark skrevet en bog i samarbejde med Finans Danmark og FSR, der ruster SMV’er til mødet med banken,” siger SMVdanmarks cheføkonom, Lars Magnus Christensen.

Forberedelse er kodeordet

Forberedelse er alfa og omega før mødet med din bank, uanset om det er et årligt statusmøde eller forhandling om ny kredit. 

At forhandle kredit med din bank og ”købe” likviditet er ikke anderledes, end når du køber ind til din virksomhed. 

Inden man møder op i banken, er det derfor en god idé at udarbejde en forretningsplan – uanset om det gælder et statusmøde eller en kreditforhandling. Det giver banken et overblik over virksomheden, fremtidsplanerne samt over hvordan de skal lykkes. Så vær ikke for overoptimistisk – men realistisk - i forretningsplan, og sørg for at give banken et indblik i både virksomhedens styrker og svagheder. Det skaber troværdighed, og banken skal have en tro på virksomheden, personerne bag virksomheden og idéen, før de vil yde kredit til virksomheden. 

Det er også vigtigt at have de rette oplysninger med i det regnskab, man præsenterer for banken. Og ikke mindst at man kan forklare baggrunden for oplysningerne i regnskabet. Overvej at vedlægge et internt regnskab med yderligere oplysninger, bl.a. relevante nøgletal, og vær opmærksom på, at en revisorerklæring på dit regnskab, budget med videre giver banken større sikkerhed for, at oplysningerne er rigtige, og du fremstår mere troværdig.

Forfatterne understreger, at det er vigtigt, at sætte sig nogle mål med mødet, samt at det kan være en idé at tage en bisidder med – eksempelvis sin revisor – der kan støtte dig i forhandlingerne. 

”Men husk, at det er dig selv som virksomhedsejer, der skal kunne ”sælge” din virksomhed”, lyder det.

Før banken bevilliger et lån, kan de kræve, at virksomheden eller ejeren selv personligt stiller sikkerhed eller pant for virksomhedens engagement med banken. Men jo bedre din kreditrating er, jo mindre sikkerhedsstillelse kræver banken som regel, og så kan netop sikkerhedsstillelsen være et forhandlingspunkt på lige fod med renter og gebyrer.

Sørg i øvrigt også for at holde banken opdateret, når der sker ændringer af relevans for virksomhedens økonomi – både i god og dårlig retning. 

”Det er lettere at få yderligere kredit, når man kommer i god tid og med opdaterede budgetter og en tilrettet forretningsplan, end når overtrækket på kassekreditten er en realitet”, siger bogens forfattere.

Har du den rette bank?

Banken er naturlig hovedleverandør af kredit til danske virksomheder, hedder det i bogen. Som virksomhedsejer er det derfor en god idé, at sikre, at man faktisk har den rette bank. Det vil sige en bank, der er interesseret i at give kredit til virksomheder i den branche, din virksomhed arbejder i.

Undersøg, hvilket behov du har for kredit, og hvilke vilkår du har i din nuværende bank i forhold til, hvilke områder der er vigtige for din virksomhed. Tag et møde med andre relevante banker og hør, om de kan dække din virksomheds – og eventuelt dine private – kreditbehov bedre, end det du har nu. Og igen, før et møde med en ny bank er det en god idé at forberede sig grundigt og tage materiale med til banken, der afdækker din virksomheds kreditbehov og giver banken et billede af din virksomhed og dens kreditværdighed nu og i fremtiden.

Måske er det ikke kun i banken, din virksomhed skal have ny eller yderligere kredit. Der findes alternativer til banken som lån fra familie og venner, crowdfunding, investorer eller eksempelvis fakturabelåning. Du kan også finansiere din virksomhed ved at lease dine aktiver eller få investorer ind i din virksomhed. Uanset dit valg af finansieringsmetode vil det være en god idé at præsentere din virksomhed og din virksomheds kredit behov med underbygget og troværdigt materiale”, fastslår forfatterne i bogen, og foreslår i øvrigt, at man, hvis man føler, der er behov for det, finder en uvildig finansiel rådgiver, der kan rådgive om virksomhedens reelle samlede finansieringsbehov og -muligheder.

I bogen kan man læse mere om, hvad begreber som business angels, crowdsourcing og factoring dækker over.

Hele bogen kan findes og downloades på smvdanmark.dk, og i online-bogen kan man downloade likviditetsbudgetter, og man kan downloade en skabelon til en forretningsplan, til et driftsbudget med videre.

10 gode råd om mødet i banken

  • Vær velforberedt før mødet med banken.
  • Udarbejd præsentationsmateriale for din virksomhed/dit projekt.
  • Udarbejd driftsbudget og likviditetsbudget og følg løbende op på dem.
  • Dokumentér over for banken, at du er en god og kompetent virksomhedsleder.
  • Gør hvad du kan for at opretholde virksomhedens egenkapital og egenfinansiering.
  • Skaf flere lånetilbud – din nuværende bank er ikke den eneste mulige kilde til kredit/finansiering.
  • Undersøg mulighederne for supplerende og andre finansieringsmuligheder.
  • Stil krav til din bank – fx at de besøger din virksomhed, og at du har en fast kontaktperson i banken.
  • Renter, gebyrer og sikkerhedskrav er til forhandling hos din bank.
  • Find ud af, hvordan du styrker din forhandlingsposition.
  • Brug din revisor og andre rådgivere aktivt over for banken.