Ydmyghed og samarbejde er kodeordene for fremtiden

Jeg tror, kodeordene i fremtiden vil være YDMYGHED og SAMARBEJDE. Ydmyghed i forhold til det, man står overfor, og hvordan man skal gribe fremtiden an, og et større samarbejde med kollegaer på tværs af branchen. For jeg tror, at vi for at klare os bedst muligt er nødt til at støtte op om hinanden og ikke mindst have en dialog

- Skrevet af Birger Nielsen, næstformand i FAGA

Jeg har deltaget på fire af de fem mulige messer i Europa hen over sommeren, og jeg må bare konstatere, at de tider, hvor man stod på en messe og solgte forrygende, definitivt er forbi. I dag handler det om at forberede sig inden messen, og om at netværke med andre kollegaer under messen og samle op på kontakter efterfølgende...

Vi har alle en tendens til at sige, at går det ikke, som det skal på en messe, er det messearrangørernes skyld. Det er dem, der ikke kan trække besøgende til, men det, mener jeg ikke, er den fulde sandhed. Man har også selv et ansvar.

Jeg har talt med kollegaer i branchen hen over sommeren, og desværre tror jeg, de syv fede år er ved at være forbi for vores branches vedkommende. Men det betyder jo bare, at man skal finde sin vej rundt i det. Man skal være endnu mere oppe på beatet, og måske tage sin forretningsform op til overvejelse.

Vil man fortsætte med messebesøg, det gode gamle trykte katalog og masser af kilometer på landevejen, vil man vende bøtten helt på hovedet og skære alle messer fra og udelukkende satse på digital information og digitale salgskanaler, eller vil man finde en kombination. Det tror jeg på!

Dog tror jeg også, at andelen af den ”gamle” måde at drive forretning på, bliver mindre og mindre – selv om den stadig har sin berettigelse. Mange butikker forventer stadig et besøg, og ikke mindst skal der fortsat sendes merchandisere ud i butikkerne.

Men når det er er sagt, skal ord som ”EDI” (Electronic Data Interchange – på dansk; "elektronisk udveksling af data" eller ”elektronisk samhandel”. De data, virksomhederne udveksler, er typisk forretningsdokumenter som: fakturaer, ordrer med videre) og dropshipping fremadrettet være en naturlig del af enhver grossists parametre...

Vi kan se, at skal vi ”lege” med de store, er det ganske enkelt en nødvendighed. Det handler ikke længere om produkter og pris. Det handler om informationer og pris!

I min virksomhed ”Present Time” tænker vi nu forbrugerne ind i vores kataloger i højere grad, end vi målretter dem detailhandlen, og for første gang går vi på en decideret slutbrugermesse” vt wonen & design fair” i Amsterdam, hvor godt 80.000 forbrugere kommer forbi over den periode, messen varer. Faktisk sker der også her noget på skandinavisk plan, idet Oslo Design Fair som den første har en publikumsdag i forbindelse med messen i denne uge.

Selvfølgelig handler det om at sælge, men i endnu højere grad vil vi bruge messen til at møde forbrugerne. Vi vil høre råt for usødet, hvad de mener om vores billedmateriale, om vores tekster og om vores produkter. For vil man gøre websitet til en større salgskanal, skal netop tekster og billeder – det, der fanger forbrugeren - være i orden. Ellers bevæger de sig hurtigt videre.

Byg et brand op

Hvad der også er vigtigere end nogensinde er, at man får bygget sit brand op. Uden en brandværdi skal man slås med indkøberne fra supermarkeder og lavprisvarehuse.
I forhold til ydmygheden, tror jeg, det er vigtigt i fremtiden at bevare begge ben på jorden. Man bliver ikke verdensmester alene. Og som et mindre firma, er det endnu vigtigere nu end tidligere at bevare kontakten til sine kollegaer, eksempelvis igennem FAGA, så man ikke føler, man står helt alene med de udfordringer, der kommer. Og så behøver man jo ikke opfinde den dybe tallerken to gange. Som kollegaer skal vi kunne hjælpe hinanden og bruge hinanden, og har man en god idé, skal man ikke nødvendigvis være bleg for at dele den. Det kan være, den bliver endnu bedre af at blive luftet og diskuteret. Til det er FAGA et ideelt forum. Derfor opfordrer jeg også til, at man møder op til generalforsamlingerne og deltager på kurserne og trendseminarerne. Man får meget med hjem - ikke mindst på det sociale plan.