Jeg vil sælge en smule magi

”Jeg etablerede Roskilde Globe Agency, meldte mig ind i FAGA og tog til Kina for at finde en producent. I den rækkefølge”. Det fortæller Kamilla Ammitzbøll Strube med et smil. Nu er hun klar med prototyperne på de fine snowglobes, som hun præsenterer for første gang i Jul i Tivoli, og hun glæder sig til at realisere sin drøm.

- Skrevet af Pia Finne

”Det handler jo rigtig meget om at tage ét skrift ad gangen, for til sidst at nå et ”point of no return”. For mig var første skridt at etablere virksomheden, næste skridt var at melde mig ind i FAGA, fordi jeg havde fået det anbefalet, og fordi jeg følte, det var en god idé at være medlem et sted, hvor jeg kunne hente noget støtte og vejledning. For få dage siden nåede jeg ”point of no return”. Jeg sendte en ordre afsted og betalte 50 pct. i forskud”. Det fortæller Kamilla Ammitzbøll Strube.

Roskilde Globe Agency etablerede hun således i december 2017 for netop at følge sin drøm og den fascination for snowglobes, som hun har haft, siden hun var barn. Jeg følte, tiden nu var inde til at lancere en kollektion af snowglobes i den mere eksklusive ende af prisskalaen. Jeg kunne se, andre tog fat i trenden, og det gjorde, at jeg til sidst turde tage springet”, fortæller Kamilla.

Hun har været selvstændig siden 2012, hvor hun begyndte at fremstille og sælge is i Roskilde, så hun fortæller, at tilløbet til at starte en produktion af smukke snowglobes har været langt. 

Godt udbytte af netværket

”Efter jeg havde lånt pengene og meldt mig ind i FAGA, fik jeg igennem FAGA en god snak med Peter Laursen fra Ib Laursen. Han kom bl.a. ind på de faldgruber, der kan være i forbindelse med at handle med Kina, hvad jeg skal passe på, og hvordan jeg bedst finder de rette samarbejdspartnere”, fortæller Kamilla.

Hun bookede billetten, og tog på en messe. 

”Der var godt 5.000 fabrikker repræsenteret, der lavede alt muligt, der bestemt ikke havde noget med snowglobes at gøre. Så jeg brugte et par dage på at finde frem til dem, der rent faktisk var relevante at samarbejde med”, fortæller hun.

Til sidst fik Kamilla da også skabt en kontakt til et firma, der drives af et ægtepar, som gerne vil arbejde med den kvalitet, Kamilla ønsker for sine produkter. 

”For tre år siden byggede de således en ny fabrik gearet til fremtidens produktion, og dermed kunne den også leve op til mine krav om en produktion uden giftige kemikalier, der påvirker miljø såvel som de mennesker, der arbejder på fabrikken”.

Virksomheden ville gerne have kontakt til internationale kunder, og dermed var de to et rigtig godt match.

Jeg lavede designs på stedet

Fabrikken lavede prototyper til Kamilla, som hun var meget tilfreds med, og herefter valgte hun at tage til Kina i en uge for at sidde på fabrikken og arbejde.

”Vi kom til at kende hinanden, de fandt ud af, hvad jeg gerne ville have, og vi kunne arbejde sammen om at finde frem til, hvad der kunne lade sig gøre, og hvad der ikke kunne lade sig gøre”, fortæller Kamilla. Da hun kom hjem fra den tur, besluttede hun sig for, at hun godt turde tage springet.

I dag tæller kollektionen 36 designs delt op i tre temaer: En de luxe souvenir-kollektion med motiver fra København og Danmark. Det være sig Københavns Hovedbanegård med sine toge og fyrtårnet på Sprogø. En kollektion med inspiration fra verden. Japanske templer, en ”Lucky cat” og andre søde, sjove dyr, der repræsenterer hver sine egne af verden. Sneen i snowglob’en er sølvglimmer, farverne og mønstrene er kraftige, og glaskuplerne er både 10 og 15 cm i diameter.

”Det er en lidt kitchet kollektion”, fortæller Kamilla. Egentlig var det faktisk ikke planen, at der skulle være et juletema. ”Men da jeg besluttede mig for at præsentere mine snowglobes til Jul i Tivoli, skulle der jo også være noget jul”, siger hun med et smil, og derfor lever feer og søde julemænd nu også deres eget liv i Kamillas snowglobe-verden.

I togvognen i Tivoli sælger Kamilla desuden også snowglobes fra Cool Snowglobe, der er førende på markedet samt fra Friis & Kids, der har en serie snowglobes med H.C. Andersen motiver.

Når julen er ovre, tager Kamilla for alvor fat på at få forhandlere både nationalt og internationalt, og indtil da sælger hun sine snowglobes på et nyetableret website.

”Det skal være sådan, at ringer en forbruger og efterspørger en bestemt snowglobe, skal jeg kunne hjælpe hende. Men det er ikke på websitet, det primære fokus ligger”.

Jeg skal finde mine ben

Kamilla er godt klar over, at kollektionen lige nu stikker lidt i mange retninger, men det, mener hun heller ikke, gør noget. ”Jeg skal finde mine ben at stå på, der, hvor det er sjovest”, siger hun.

Hun har selv samlet på snowglobes i 20 år, og drømmescenariet er at ramme noget, der vil blive givet som meningsfulde gaver med en historie tilknyttet fremfor et gavekort til en biograftur.

Den største udfordring er designdelen. Én ting er jo, at jeg selv synes, de er flotte, andre skal også gerne synes det”.

Går alt efter planen, har Roskilde Globe Agency er par testbutikker til denne jul og måske et samarbejde med et par webshops, der ikke behøver så lang tid til at lægge varerne op som detailbutikkerne.

”Men frem for alt glæder jeg mig til at få feedback på mine snowglobes i Tivoli, og herefter vil jeg prøve at tænke strategisk i forhold til forhandlere”, understreger Kamilla, og slutter af med at slå fast, at folk i branchen generelt har været meget åbne i forhold til at dele deres erfaringer, og det har betydet meget for hende.

”Nu handler det bare om at have fuld fart frem, og når man selv elsker sine produkter, har man et godt udgangspunkt, for så er der sikkert også andre, der gør det…”.

Kamilla Ammitzbøll Strube har været fascineret af snowglobes siden barndommen. I dag fører hun en kollektion af snowglobes i 36 designs gennem firmaet Roskilde Globe Agency, som hun grundlagde sidste år.