SMÅT BRANDBART: Lav en strategi og skab et netværk
En god strategiplan kan hjælpe til vækst. Det handler om at sætte mål for virksomheden, og gøre sig klart, hvordan man vil nå målet. Samtidig handler det i høj grad om at søge og ikke mindst bruge sit netværk. Det kan være en god hjælp både på den korte og den lange bane.
Christian Storm, direktør i Dansk Smykkekunst og bestyrelsesmedlem i FAGA, har netop været igennem en proces med Erhvervsstyrelsens Væksthusordning, og det, fortæller han, har givet ham masser af inspiration til Dansk Smykkekunst videre vækst.
Små og mellemstore virksomheder har nemlig en tendens til ikke at få lagt en strategiplan, fordi der er så mange andre gøremål i hverdagen. Men måske netop derfor er det faktisk endnu mere vigtigt, så få skrevet planen for fremtiden ned. For det handler om at definere sine mål, hvis man skal udvikle sin virksomhed.
”Netop derfor skal man tage sig tiden til at gennemarbejde sin strategiplan, det er min erkendelse”, fortæller Christian Storm.
Man skal beslutte sig for, hvad man vil med sin virksomhed, så man udvikler frem for at fortsætte i den vante gænge. Man skal beslutte sig for, hvordan man vil vækste, hvor ens kompetencer ligger, og hvad man måske skal have ekstern hjælp til.
Har man behov for hjælp til at udvikle en virksomhedsstrategi, kan man søge forskellige steder og få god hjælp både med og uden tilskud. En af mulighederne er Erhvervsstyrelsens Væksthusordning: LÆS MERE PÅ DERES HJEMMESIDE
Søg netværket
Netværk er et andet område, som mange med en travl hverdag forsømmer. Men et godt netværk er den ideelle mulighed for at få nye input, der på lang sigt også kan være med til at styrke virksomheden. Og måske kan man komme lidt ud over ”Vi gør, som vi plejer”-parolen.
FAGA er med sine 334 medlemmer et super forum at skabe sig et netværk i. Håndværksrådet og institutioner som bl.a. Væksthusene, er andre gode steder at søge netværket.
”Måske skal man overveje at deltage på næste FAGA-arrangement. Man får noget med hjem, og ikke mindst får man mulighed for at netværke. Samtidig skaber man sig en kontaktflade, der gør det lettere at mødes med kollegaer i branchen – eventuelt bare over en uformel kop kaffe, hvis man har et problem, man gerne vil have vendt”, lyder det fra Christian Storm.
Ét er i hvert fald sikkert; vil man udvikle sin virksomhed, kan man ikke gøre det alene.