Nye fragtpriser for 2019

Ved årsskiftet træder nye fragtpriser i kraft. Transportmarkedet er generelt udfordret på kapacitet og omkostninger, hvilket medfører prisstigninger i de fleste aftaler. Dog bibeholdes priserne i Special Lanes aftalen med UPS, og priserne for pallefragt i Danmark med DSV fortsætter ligeledes. Yderligere er der nu to prissætninger i aftalen med DB Schenker, så der gælder forskellige prislister hhv. øst og vest for Storebælt. Du kan downloade prislisterne for 2019 på faga.dk - brug dit medlemslogin og klik derefter på fragtselskabernes logoer.

GLS

Bestyrelsen har forhandlet en ny 2-årig aftale, med faste pakkepriser, som gælder helt frem til 31. december 2020.

Der er fortsat tre forskellige prissætninger i aftalen, afhængig af den samlede årlige pakkemængde. Man skal som minimum sende 500 pakker årligt for at kunne benytte aftalen. 

Aftale 27326 med årlig volumen på 500-1.500 pakker

  • BusinessParcel: Priserne er steget ca. 3% totalt. 
  • EuroBusinessParcel: Priserne er steget max. 1,1% totalt. 
  • Kunder med færre end 500 pakker kan blive pålagt afhentergebyr.
    Indleveres pakkerne til en GLS PakkeShop undgår man selvfølgelig afhentergebyr. 

Aftale 27323 med årlig volumen på 1.501-5.000 pakker

  • BusinessParcel: Priserne er steget 3% totalt. 
  • EuroBusinessParcel: Priserne er steget max. 1,38% totalt.

Aftale 27322 med årlig volumen på 5.001-15.000 pakker

  • BusinessParcel: Priserne er steget ca. 2,5% totalt. Bemærk dog at prisen på PrivateDelivery er reduceret med 1,3% og ShopReturn steget med 7,2%.
  • EuroBusinessParcel: Priserne er steget ca. 2% totalt. Sverige og Tyskland er dog kun reguleret med kr. 1,00. 

Det er det generelt trængte transportmarked med bl.a. mangel på kapacitet og kvalificerede medarbejdere, lønudvikling på mere end 2,5%, skærpede krav omkring arbejdsmiljø og ny vognmandstilladelse på biler under 3.500 kg, der ligger til grund for prisstigningerne. 

UPS

De attraktive pakkepriser for Standard eksport i Special Lanes aftalen (Tyskland, Østrig, Norge, Sverige, Belgien, Frankrig, Holland, Finland, Storbritannien, Italien, Spanien og Schweiz) bibeholdes. Der har i øvrigt ikke været prisstigninger i Special Lanes aftalen siden 2011.

På de øvrige eksport services (Express og Expedited) samt på Import er priserne steget mellem 3% og 4,5%. 

DSV

Tilbage i august måned modtog vi en opdateret prisliste fra DSV tilpasset de prisstigninger, som den pressede kapacitet hos vognmændene medførte. Der er ikke yderligere prisstigninger for 2019, og FAGA's medlemmer kan således booke pallefragt i Danmark til de samme priser, som trådte i kraft 24. august 2018. 

DB Schenker

Priserne i pallefragtaftalen med DB Schenker er steget, så de matcher forholdene på transportmarkedet - se underretningsbrev fra DB Schenker. Priserne er blevet justeret individuelt på de enkelte lanes, så vi kan ikke oplyse nogen gennemsnitlig procentvis prisstigning.  

Aftalen, som både dækker pallefragt i Danmark og udvalgte lande i Europa, er blevet opdelt i to prissætninger. Det betyder, at der gælder to forskellige prislister for medlemmer hhv. øst og vest for Storebælt. Medlemmer der befinder sig på ikke-brofaste øer, er ikke omfattede af aftalerne, men DB Schenker giver gerne individuelle tilbud til de pågældende medlemmer.

Yderligere er aftalen blevet udviddet med palleeksport til Italien.