Formland med god energi

Formland fik roser og gode tilkendegivelser af både udstillere og indkøbere for den netop afholdte Formland Spring messe. Der var en god energi på messen, og mange udstillere fortæller, at de fik nye leads. ”Vi har ramt noget nyt og noget rigtigt med denne messe”, siger messens projektleder Mai-Britt Risvig Flyvholm, og hun understreger, at man fremadrettet vil arbejde intenst videre med at trække såvel udlændinge som sjællændere til messen.

- Skrevet af Pia Finne - Fotos: Tony Brøchner / MCH

”Vi har været rigtig glade for denne 70. udgave af Formland. Stemningen og energien var rigtig god, og mange udstillere fortæller, at de har fået flere gode, nye leads. Det betyder, at den kurs, vi har lagt for Formland, er den rigtige, og planen er således, at styrke den yderligere med fokus på at få endnu flere besøgende til Herning fra bl.a. Tyskland, Sverige, Norge, Holland og Sjælland”, fortæller projektleder Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Der er ingen tvivl om, at branchen er presset i detailhandlen, og det kan naturligvis nemt smitte af på os. Derfor er vi endnu mere glade for at kunne melde om en veloverstået messe”.

Formland blev denne gang besøgt af 11.687 fagfolk, og det var en fremgang i forhold til Formland Spring i 2018.

”Vi fornemmer, at mange besøgende selvfølgelig kommer for at se, hvad udstillerne har at byde på, men også for at få inspiration på vores trendzone, hvor de ser de produkter, der rører sig, og som kan være med til at løfte deres butik”.

Gode, relevante og hands-on foredrag var der denne gang lagt vægt på. Der var foredrag og paneldebatter om, hvordan den fysiske detailhandel kan gøre et comeback. Der var foredrag om ansvarlighed og bæredygtighed, og om hvordan man implementerer det i butikken samt foredrag om vigtigheden af at fortælle den gode CSR-historie.

  

”Det har været vigtigt for os denne gang at kunne tilbyde foredrag, som tilhørerne kunne bruge konstruktivt i deres forretning. Det er ingen hemmelighed, at butikker lukker, men at vi samtidig ikke kan stoppe onlinehandlen. Derfor er det vigtigt at give de fysiske butikker redskaberne til, hvordan de skal finde en balance mellem onlinebutikken og den fysiske butik. Det kan være at skabe oplevelser, der ikke umiddelbart har noget med deres egne produkter at gøre eller andre tiltag, der kan være med til at skabe et sundt flow i forretningen”, lyder det fra Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Vi gør en international indsats

I forhold til at få flere udenlandske besøgende til Formland, fortæller Mai-Britt, at man arbejder på at styrke de elementer, Formland er kendt for. Det vil sige messen i en indpakning af læring og inspiration, men herudover har man øget samarbejder med internationale influencers. 

”Vi har bl.a. øget vores samarbejde med Holly Becker i Tyskland. Hun promoverer Formand på sin blog, på de sociale medier såvel som i sit fysiske magasin Living at home by Holly Becker. Vi har også styrket samarbejdet med svenske Stefan Nilsson (Trendstefan), ligesom vi er ved at starte et samarbejde op med en hollandsk influencer, ikke mindst fordi vi deler smagen for skandinavisk design med hollænderne”, fortæller Mai-Britt, der klart mener, det er vejen at gå. ”Vi kan sagtens selv italesætte, at vi har en super platform og en fantastisk messe, men det er langt stærkere og bedre at få andre til at sige det. Det skaber en tryghed for, at Formland er turen til Herning værd”.

Peter Rønn, adm. direktør i Kop & Kande er meget tilfreds med Formland.

”Formland samler hele branchen, og derfor er Formland det helt rette sted for os. For os er Formland stedet, hvor vi ser de nye tendenser. Det er her, vi bliver inspireret og møder vores leverandører. Med hele branchen samlet ét sted kan vi hurtigt danne os et overblik og se, hvad vi skal gå efter. Vi er på Formland både forår og efterår, og det vil vi bestemt blive ved med”.

Begejstringen var også stor hos Dorte Elene Hansen, indehaver af KAiKU, som brugte tre dage på Formland: 

”Formland er stedet, hvor jeg bliver inspireret. Udover de mange inspirerende stande forstår Formland at skabe trendzoner og evner i den grad at inspirere med nytænkende foredrag. Jeg kan nu tage hjem og bruge alle de mange nye og konkrete inputs med det samme. Formland er for mig den fysiske butik, hvor jeg møder nye og eksisterende leverandører. Når branchen er samlet her, sparer jeg en masse tid. Jeg siger ofte nej til sælgere, der vil besøge mig i min butik. De må tage på Formland, for det er her, jeg henter min inspiration hver gang, fortæller Dorte Elene Hansen.

A Kind of Nature

Formlands trendzone havde denne gang fået overskriften A Kind of Nature. 

 

”Tendensen er, at vi skal passe på vores jordklode; vi skal passe på vores miljø, og vi skal passe på naturen”, siger Mille Fly, der sammen med sin kollega Sofie Helsted fra Studie FlyHelsted havde opbygget trendzonen.

”Vi befinder os i en tid, hvor klimakrisen mærkes, og digitaliseringen bliver mere kompleks. Det er stort og uoverskueligt. Derfor søger vi det hjemlige, det nære og det autentiske. Mange stressforskere anbefaler, at man akklimatiserer sig ved at gå en tur i skoven, for naturen har en god effekt på os. Derfor trækker vi den også ind i boligen”, forklarer Mille.

På trendområdet havde man udelukkende arbejdet med FSC-certificeret træ på såvel borde som vægbeklædning med videre. Inventaret var herefter overfladebehandlet med linolie med pigment så de smukke nuancer af syren, dyb midnatsblå og lys korngul blev resultatet.

 

”Det handler om at skabe en energi imellem materialerne, og natur behøver bestemt ikke være kedeligt. Tiden, hvor det miljøvenlige blev understreget af rå sten og bark, er ovre. I dag ses græsmaterialer og genanvendte plastmaterialer, der kan illudere terrazzo i smukke farvenuancer. Vi søger naturmaterialer, der giver os en fornemmelse af noget originalt og ægte, vi søger håndlavede produkter med en vedkommende historie og et personligt udtryk, og vi søger nye måder at genbruge og genanvende materialer på”.

Alle de udstillede produkter er kuraterede med udgangspunkt i naturen; i farveskalaen, i materialet, i overfladen, mønstret eller den organiske form.

”Vi har skabt et taktilt univers med rødder i 70erneog 80erne, hvor naturmaterialer som sisal, kork og hessian var dominerende. Rundede hjørner og strukturerede overflader er sammen med materialer som uld, og fløjl med til at underbygge det bløde og naturlige udtryk. Glasmursten og murstensgulve er tilbage sammen med metaller som guld og messing, træ og keramik. Farverne er lyse, matte og pastelagtige, og det er de mælkede nuancer, der som ”new neutrals” bruges på vægge og tilbehør”, forklarer Mille.

”Vi arbejder meget med bl.a. butikskoncepter og erhvervsindretninger i vores daglige virke, og når vi opbygger trendzonerne på Formland, ”leger” vi i princippet, det er en butik, der skal åbne. Det betyder, at der er masser af god inspiration at hente – både i forhold til at opbygge en stand, hvis man er udstiller, og ikke mindst i forhold til at bygge displays op, der kan inspirere kunderne ude i detailbutikkerne”.

Denne gang havde Sofie og Mille valgt at basere trenden på ét tema frem for som tidligere på fire temaer. ”Vi følte ganske enkelt, at miljøtrenden og det bæredygtige element i designet er så stærk en trend, at den sagtens kunne bære trendzonen, og faktisk kom den kun til at fremstå endnu stærkere”.

I den overordnede historie var der indlagt mindre historier om wellness, haver, køkken med videre, og der blev vist lækre produkter fra mange af messens udstillere.

”Vi ved med 100 pct. sikkerhed, at rigtig mange indkøbere på Formland bruger trendzonen til at hente inspiration, til at finde potentielt nye leverandører og til at se nye produkter, der passer ind i deres butikskoncept”, fortæller Mille. ”Trendzonen bruges i meget høj grad som et værktøj, og det er i sidste ende ”money in the bank” for såvel de besøgende som for udstillerne”.

I forhold til statistikker på, hvor de besøgende kommer fra i Danmark, hvilke lande, de besøgende kommer fra med videre, er Formland netop nu i fuld gang med at samle materialet, der sendes ud til udstillerne i uge 7.