Stil, materialer og farver til det kommende år i interiørbranchen

Med alle nationale og internationale messer aflyst, er det vigtigere end nogensinde, at branchen og FAGA’s medlemmer på anden vis holder sig ajour med, hvad der sker. Ambiente har netop frigivet sin trend for 2021.

- Skrevet af Pia Finne

Ambiente og International Consumer Goods Show er som bekendt også aflyst. Men netop fordi ingen kommer på internationale messer dette forår, er det endnu vigtigere for FAGA's medlemmer at få al den inspiration, det overhovedet er muligt at få andet steds.

Heldigvis har Ambiente valgt at publicere deres bud på trenden til resten af 2021, på trods af den aflyste messe.

Trenden er opdelt i tre temaer, skabt af Stilbüro bora.herke.palmisano, og trendforskerne har bl.a. set på hvordan vi vil bo i fremtiden, hvad er slet an siden corona pandemien holdt sit indtog i verden, og hvilke trendforudsigelser kan der trækkes frem af det. 

"Ikke mindst trends med en lang levetid er nu blevet en del af vores kultur. 2020 har fundamental forandret vores sociale og økonomiske mønstre, og med det som bagtæppe, giver Ambiente fordifuld information om de kommende trend”, siger Nicolette Naumann, Vice President Ambiente.

De tre trendtemaer, der er valgt til 2021 er: "emotional. love of home", "continual. related to nature" og "renewal. notion of redo". 

Trendverdenen „emotional. love of home“ sætter fokus på hjemmet og viser, hvordan sikkerhed og tryghed kan tage form inden for hjemmet fire vægge. Her skaber velourvarme vintagenuancer som fersken, rouge og en vasket forglemmigej-blå, nude og honning en familiær og hyggelig boligatmosfære; et sted hvor mennesker kan trække sig tilbage og foretage sig en lang række ting – fra hjemmearbejde og online yoga timer til middag i en intim og hyggelig atmosfære. 

Trendverdenen „continual. related to nature“ handler i høj grad om alternative materialer, der får boligen til at føles tæt på naturen. Grove materialer, farvede glasurer eller bevidst ufuldkomne overflader giver et råt udtryk samtidig med at være perfekt udformet. Paletten i dette tema spænder fra en stærk mos nuance over jordagtige brune og grå til vegetative grønne

Trendverdenen „renewal. notion of redo“ er skabt omkring en stemning af at komme videre. Redesigne, upgradere og afprøve nye ideer. Men en DIY-attitude og en iscenesættelse af velkendte materialer på en måde, der ikke får er set, inviterer denne trendverden forbrugeren til at engagere sig i nye perspektiver. Farvepaletten rummer mørk blodrød, strålende solskin, violet, pink, orange og en frisk alge blågrøn tone, skygrå og havblå. Nuancer, der alle giver forbrugeren lysten til at omfavne den positive forandring.