Skift ordreblokken og kuglepennen ud med en iPad

Fremover kan sælgerne koncentrere sig om at sælge, og lade App4Sales, som FAGA for nylig har lavet en aftale med, klare det kedelige papirarbejde. Når ordren tastes ind på en iPad, lægges den samtidig ind i virksomhedens forretningssystem, og den sendes til lageret, der straks pakker og sender ud.

- Skrevet af Pia Finne

Fremover kan man lade ordreblokken og kuglepennen ligge hjemme i skuffen og i stedet nøjes med at have iPad’en med, når man skal sælge varer. Det gælder på messer, og når man besøger kunder ude i landet. App4Sales, som FAGA for nylig har indgået en aftale med, leverer nemlig et system, der kan integreres med stort set alle forretningssystemer, så man lægger ordrer ind i real time, ser lagerstatus og kan vise kunderne virksomhedens samlede katalog, som der naturligvis kan bestilles fra.

”Når man erstatter ordreblok og trykte kataloger, sparer man utroligt meget tid og ikke mindst penge, samtidig med at risikoen for fejl minimeres. Det betyder en meget hurtigere bestillingsproces, og leveringsprocessen sættes i gang fra lageret så snart, ordren er tastet ind”. Det fortæller Tobias Thejll fra Optimizers Nordic, der står bag App4Sales.

Optimizers Nordic, der er en virksomhed, som har specialiseret sig i at etableret forretningssystem-apps og lagerhåndteringssystemer, har udviklet App4Sales netop for at forenkle salgsarbejdet for sælgerne i marken. Optimizers Nordic har eksisteret i godt 10 år, og man har omkring 500 kunder i Europa. Systemet kan bruges af både store og mindre virksomheder.

Fungerer også offline

”Sælgere kan lide at møde mennesker og sælge. Men de er ikke vilde med efterfølgende at skulle taste ordrer ind i et forretningssystem hjemme på kontoret”, siger Tobias, og han fortæller videre, at App4Sales faktisk også fungerer offline, når der lægges ordrer ind eller bladres i kataloget, og det er en stor fordel ikke mindst på messer, hvor internetforbindelsen ofte kan være dårlig. Når der igen er netforbindelse, overføres ordren automatisk, og pakningen og leveringen kan straks begynde”.

App4Sales integrerer med langt de fleste forretningssystemer. Det betyder, at man kan hente data om kunder, varer, valutakoder, rabatter med videre, ligesom der kan oprettes en B2B webshop med plug-and-play, så kunderne selv kan bestille de varer, der vedrører dem. App4Sales er med andre ord et spejl af virksomhedens forretningssystem.

”Vi ser salgs-apps i B2C branchen, men vi tror på, at det fremadrettet også bliver en vigtig del af B2B markedet”, siger Tobias, og fortæller videre, at endnu en fordel er, at ændrer man en pris i forretningssystemet hjemme på kontoret, ændres den automatisk i alle andre salgskanaler.

Herudover kan systemet koble op på eksempelvis Amazon eller en hvilken som helst anden marketplace, man måtte ønske.

”Så App4sales er en lille klods i et større, sammenhængende billede”, lyder det.

En mindre udgave

Har man ikke et forretningssystem, kan man vælge en variant af App4Sales, hvor man skal skrive ordren ind i systemet. ”Men også her er det en fordel at have alle ordrer og alle kunder samlede i app’en. Kontoret får en ordrebekræftelse via e-mail, så de ved, at der kommer en ny ordre, og eksempelvis efterarbejdet efter en messe kan hurtigt komme i gang, fordi man ikke behøver vente på, at sælgeren kommer hjem med ordreblokken”.

I begge udgaver af systemet modtager køberen en ordrebekræftelse med billeder af varerne, og det er der ifølge Tobias rigtig mange, der sætter pris på. ”Efter en messe, hvor man har besøg af mange leverandører, kan det være svært at huske præcis, hvilken kop eller hvilken model sengetøj, man har købt. Det overblik giver systemet”.

Kataloget på app’en

Hele virksomhedens katalog ligger også i app’en med billeder og kundespecifikke nettopriser, der automatisk dukker op, når man indtaster kundens navn. Det betyder, at man, når man er på messe, kan koncentrere sig om at præsentere nyheder, og skabe atmosfære og god inspiration for kunderne, mens alle standardvarerne kan findes i kataloget. 

”Det betyder også, at virksomhederne kan skifte deres gamle scanner-systemer, der er dyre og svære at vedligeholde, ud, og i det hele taget slippe de manuelle rutiner, og i øvrigt; så kommer man aldrig til at sælge noget, der ikke er på lager. For når ordren tastes ind, trækker systemet automatisk varen ud af lageret”, forklarer Tobias, og han tilføjer, at vil man gerne have en scanner, findes der en bluetooth scanner, der samarbejder med systemet.

En anden feature, som han fremhæver er, at App4Sales kan generere en Top100 over de varer, som kunden plejer at købe. ”Det betyder, at man hurtigt kan løbe igennem det, de plejer at købe for at supplere, og komme videre til de varer, der er nye, og som de ikke plejer at købe”.

Når ordren er gennemført, underskriver kunden med en digital signatur, der er koblet sammen med en gps, så man kan se, hvor og hvornår ordren er underskrevet.
Man kan også se, hvem der har købt en vare. Det betyder, at man kan hjælpe sine kunder ved at informere om, at konkurrenten har købt en specifik vare, så indkøberen kan tage stilling til det allerede ved købet, frem for at irritere sig over det senere.
Og i disse coronatider, kan App4Sale også bruges i forbindelse med online-kundemøder.

Det koster det

App4Sales koster 515 kr. om måneden pr. sælger, og versionen uden opkobling til virksomhedens forretningssystem koster 365 kr. pr. sælger om måneden. Herudover får FAGA’s medlemmer 10 pct rabat. Implementering er med i prisen, og Tobias forklarer, at investeringen hurtigt tjener sig hjem.

”Vi ser, at gennemsnitsordren hos de virksomheder, der anvender App4Sales-app’en øges med godt 10 pct. pr. kundebesøg, ligesom man sparer masser af tid. Og det bliver jo alt sammen til penge”, siger Tobias, og slutter af med at tilføje, at FAGA’s medlemmer er velkomne til at tage fat i ham, hvis man er interesseret i en demo og en snak.

Tobias kan kontaktes på tlf.: +46 735 1679 05 eller mail: tobias.thejll@optimizersab.se

Med App4Sale risikerer man aldrig til at sælge en vare, der ikke er på lager. For når ordren tastes ind, trækker systemet automatisk varen ud af lageret


Kunden kan kvittere for ordren direkte på iPaden, og der sendes efterfølgende en ordrebekræftelse med billeder af de bestilte varer.