Den velkendte Formlandstemning er tilbage

‘One of a kind’. Det er overskriften på Formlands trendzone, men det kunne også sagtens være en samlede overskrift for såvel Formland som for den tid, vi lever i. Coronapandemien har skubbet til vores måde at tænke på. Vi har taget et digitalt kvantespring, og samtidig har vi endnu mere fokus på bæredygtighed og individualisme – i vores butikker og i vores virksomheder.

- Skrevet af Pia Finne

”Vi er fortrøstningsfulde, og vi kan mærke, at Erhvervsministeriets udmelding omkring afholdelse af messer har haft en positiv effekt og givet yderligere optimisme blandt udstillerne. Nu har de danske leverandører og dermed også FAGA’s medlemmer noget konkret at forholde sig til, og vi ser, at også tvivlerne nu melder sig under fanerne”, lyder det fra Formlands projektleder, Flemming Andersen, 

”Det er vi rigtig godt tilfredse med. Pt. har vi over 300 tilmeldte udstillere, og vi forventer, at flere kommer til løbende”.

Flemming tror også på, at det er de rigtige besøgende, der kommer. ”I august sidste år kunne vi konstatere, at selvom besøgstallet var lavere end normalt, var de besøgende købestærke, og de kom med det formål at købe ind og finde nyt til butikkerne, og det samme, forventer vi, er tilfældet i år”.

Imerco og Kop & Kande deltager i øvrigt på messen med egne områder som tidligere.

Flemming fortæller, at man mærker en øget interesse fra svenske udstillere og indkøbere, efter at Formex har meldt ud, at de ikke holder en fysisk messe. ”Vi har fået henvendelser fra flere svenske udstillere, der nu vælger at udstille hos os, og vi planlægger da også at gøre en indsats for at tiltrække svenske indkøbere. I 2020 havde vi tysk besøgsrekord, og i år forventer vi, at flere svenskere finder vej til Herning”.

Dog er det ingen hemmelighed, at selv om udstillerne overvejende er positive, fornemmer man også, at de er spændte på, hvordan de besøgende vil reagere.

”Der er ingen tvivl om, at udstillerne er klar. Det spørgsmål man stiller sig, er jo, om branchen er klar, og om de kommer. Det har vi dog en stærk formodning om, at de gør”, slår Flemming fast. ”Generelt fortæller udstillerne, at de kunder, de har haft kontakt til, gerne vil komme - branchen vil gerne mødes”. Men Flemming understreger også, at det nu mere end nogensinde er vigtigt, at udstillerne tager fat i deres kunder. ”De har brug for at vide, at man som udstiller er der, at man glæder sig til at se dem, og ikke mindst at der er styr på corona-forholdsregler, hvilket vi sikrer med konceptet TrygtMCH”.

”På messen i august 2020 var der fra regeringens side fastlagt et loft på antallet af besøgende, det betød, at vi kun kunne lukke et begrænset antal mennesker ind om dagen – det bliver ikke en udfordring denne gang, hvor entrébilletten igen gælder til alle fire dage, men fortsat skal købes online”. 

”Vi følger naturligvis alle gældende corona-restriktioner, ligesom vi arbejder videre med vores TrygtMCH-koncept, som vi lancerede i august 2020”.

Den velkendte Formlandstemning

Flemming slår fast, at man denne gang igen har muligheden for at genskabe den velkendte Formland-stemning. ”Der vil være store trendzoner, Speak Up-foredrag, Danske Dekoratører er klar til at hjælpe besøgende og udstillere med deres ekspertise, og trendcafeerne genopstår, som vi kender dem med inspiration kombineret med spændende mad”. 

Anette Eckmann står bag trendcaféen ’Honey, I’m back’, der naturligvis refererer til den situation, vi befinder os i, og det samme gør Studie FLYHELSTED på Formland trendzonen under overskriften ’One of a kind’.

På Speak Up-scenen vil der være en række foredrag, der er relevante for både udstillere og indkøbere.

Mille Fly og Sofie Helsted, trendeksperterne fra Studie FLYHELSTED, vil fortælle om tankerne bag trendzonen ’One of a kind’. 

De unge viser vejen til fremtiden er overskriften, når Emilia van Hauen, sociolog og forfatter fortæller om fremtidens arbejdsplads og den hierarkiløse organisation, der er ved at blive defineret nu, hvor generationsskiftet er i fuld gang. 

 

Pej Gruppen giver en guide til trenden spring/summer 22 samt en guide til blomster- og plantetrends i 2022.

Stine Grubbe fortæller, hvordan man kan blive sin egen PR-agent, hvordan man bedst kommer i pressen, og hun giver gode tips til de tre vigtigste elementer i godt PR-arbejde.

Annette von Einem fortæller og viser, hvordan blomster overrasker, fremhæver og understøtter koncept, stil og design samt skaber imageløftende branding, og hun fortæller om blomsterbranchen set i lyset af corona.

Anette Eckmann taler under overskriften ’Re/Boost din detailbutik’. Vi har haft mere end rigelig tid til at tænke over tingene i det seneste år. Men hvor mange har mon brugt tiden på at gennemtænke og genopfinde deres detailbutik? 
Megatrends spirer fra undergrunden, og pandemien kræver nytænkning. Vi er kun lige begyndt at skimte den nye æra: Hvordan vil vi forbruge, bo, spise, rejse og danse nu? Trenden ændrer sig hurtigere end nogensinde – ting, der var in for tre måneder siden, kan være OUT i dag.
Kriser har heldigvis den effekt, at de speeder op på nytænkning og innovation. Men hvordan kommer man i gang med at puste nyt liv i sin forretning? Det er det store spørgsmål.
En ting kan vi være sikre på: Kunderne vender ikke tilbage til den gamle butik, hvis ikke man formår at forny sig. Opmærksomhed kræver overraskelser på alle måder. Derfor er det på høje tid at tænke nyt, at ryste posen, at vende tingene på hovedet. Er du klar til at løse den opgave?, spørger Anette Eckmann publikum.
Det vigtigste for kundens oplevelse er dig, påstår Torben Lorentsen, underviser og mentor. ”Det er kundeoplevelser og kundeservice med din personlighed, der skaber ambassadører i dit ZMOT. Det vigtigste kontaktpunkt i din kunderejse i dag er ZMOT, og det har kæmpestor betydning for, om din markedsføring virker. Det er her, at dine ambassadører samles. Personlighed, udstråling, attitude og passion er nogle af de ting, der har størst indflydelse på din oplevede kundeservice”, siger han. 
Man kan også blive klogere på, hvordan man skal dyrke og styrke sit brand gennem servicekulturen. Det emne tager Susanne Løgstrup Amdisen, MindYourBusiness, sig af, mens Louise Byg Kongsholm, pej gruppen, fortæller om ’Tidsånd og trends post-corona’.

Nærmere angivelse af dato og tidspunkt for foredragene kan findes på Formlands hjemmeside.

Creators Community, der normalt finder sted i foråret, er denne gang rykket til august. ”I februar havde vi 52 creators klar, så de er flyttet med til denne messe og kan opleves i Hal L”.

Naturen slår rødder på Formland

En af Flemmings mærkesager er en styrkelse af branchesamarbejder, og det seneste tiltag på Formland er et godt eksempel på det.

'GREENHOUSE - Nature to the people', hedder området, og med GASA GROUP som samarbejdspartner, inviterer man besøgende indenfor i et inspirerende, grønt, levende og organisk sanseunivers, som kombinerer plante- og interiørbranchen på en helt ny måde.

 

”Vi har de seneste år søgt mod naturen og opdaget, at den har en afstressende og gavnlig effekt på vores velvære. Det har givet en øget lyst til at flytte naturen ind i boligen, og derfor ser vi i stigende grad, at der sker en hybrid inden for branchen, hvor blomsterhandlerne sælger interiør, og interiørbutikkerne sælger planter og blomster”, fortæller Charlotte Hedegaard, kreativ konceptudvikler i MCH Messecenter Herning.

Den trend mærker man hos GASA GROUP, som ser frem til at blive en del af det nye grønne univers på Formland: ”’Nature to the people’ er et mantra hos GASA GROUP, og ’GREENHOUSE- Nature to the people’ er en enestående mulighed for at blive en del af et spændende univers med en unik sammensætning af planter, blomster og interiør”, siger Jens Hermansen, Marketing Manager, GASA GROUP.

Hos Formlands projektteam glæder man sig til at lancere den grønne branche på messen: ”Gartnerier er en helt ny sektor på Formland, som vi kan se et stort potentiale i, og som ikke tidligere har været repræsenteret på messen. Men deres produkter går fint i spænd med det nyeste fra interiørleverandørerne, siger Flemming.

’GREENHOUSE’-området skabes i samarbejde med blomsterbranchen og bliver en fast del af Formland fremover. Området bliver en udvidelse af 'Living & Garden'-hallen og kommer blandt andet til at bestå af et stort orangeri med udstilling af planter, blomster og interiør, et udendørsområde med højbede, krydderurter og blomster samt en workshopscene med events, hvor besøgende kan hente ny viden og inspiration til at sammensætte og præsentere både blomster og interiør i nye sammenhænge.

Vi er alle ‘One of a kind’

Formlands trendzone afspejler denne gang tidens søgen efter det unikke og personlige, det sammensatte og det opfindsomme.

”Vi står i et paradoksalt tidsbillede, hvor grænsen mellem det ægte og det kunstige, det digitale og det menneskelige bliver mere og mere udvisket. Vi skal være gode til at være mennesker, og til samværet, det sociale og det fysiske møde, som vi har måtte undvære det sidste år. Vores behov for interaktion, oplevelser, overraskelser, fællesskaber, inspiration og håb, er savnet og understimuleret, og vi glæder os til at opleve det fysiske møde igen”, lyder det fra Mille Fly og Sofie Helsted fra Studie FLYHELSTED.

’One of a kind’ er en butik skabt af sammensatte elementer, både i stil, stemning og formsprog. Det er befriende, skørt og eksperimenterende. Her er plads til at blande design og genbrug, de upcyclede og sammensatte produkter er i fokus. Kreativitet og opfindsomhed har fået plads, så den gode historie kan gives videre. Vi genanvender materialerne træ, metal, glas og beton, der underbygger visionen om en oplevelse, med plads til det personlige, humoren og det unikke. 

”’One of a kind’ emmer af 70ernes anti-smartness og 80´ernes elektriske vibe og farver, tilsat et drys af nutidens behov for individualitet. Det er her, kontrasterne mødes i et væld af former, materialer og opfindsomhed. Inspirationen til at også din butik kan blive en ’one of a kind’ oplevelse”, siger de to.

”Forandringer bliver den nye normal i fremtiden. De unge søger en flydende linje mellem kønnene og har ikke behov for at definere sig som mand eller kvinde. Klimakampen blev også sat på dagsordenen af de unge, og vi er blevet klar over, at det er for dem, vi skal tage imod forandringerne. Forandringer åbner for nye muligheder og tvinger os ud af trygheds-zonen. Det er med til at skabe håb og lys for en bedre fremtid”, siger Mille og Sofie.

Vi skal skabe en ny fortælling og vision for fremtiden, hvor de værdier, som har været forbundet med status for det gode liv, bliver erstattet af nye værdier, som kan genopbygge den verden, vi skal leve i. Flere af os er kommet tættere på naturen og værdsætter den som et sted, vi kan finde ro og genvinde vores balance.

Teknologien har også fået et kæmpe boost i den seneste tid. Vi har alle meget hurtigt lært at være virtuelle, og mange virksomheder har måttet udvikle og tilpasse deres forretning til nye platforme for at kunne nå ud til deres kunder. Men digitaliseringen betyder også, at vi får større mulighed for at bo lige der, hvor vi gerne vil, og på den måde vi gerne vil bo. 

Genbrug tænkes ind over alt. Vores brug af ressourcer skal optimeres, og der skal fokus på, hvordan vi designer produkter med mindst muligt affald og med mulighed for at UPcycle, REcycle eller DOWNcycle og reparere. 

Som virksomhed skal man tage stilling. Ikke bare til materialer men også til transport, energiforbrug, hjemmeside osv. Du skal som producerende virksomhed have en plan for, hvordan du vil nå klimamålene, og for hvordan vejen derhen ser ud.

Vi har set et boom i interessen for håndværk som et modspil til det digitale. Vi søger det analoge og ting, der tager tid, og vi finder tilfredsstillelse i at være en del af en proces og en udvikling, som vi ikke kan forhaste, og som ender med et fysisk resultat. Strik og håndarbejde er blevet sammenlignet med meditation, man er til stede i nuet og kan slippe verden omkring sig for en tid. 

 

 

Farver:

BLÅ: Beroliger, afslapper og modvirker kaos. Åbner op for kommunikation. Udvider dit perspektiv og intuitionsevne. Giver en følelse af kølighed og fred.

BRUN: Giver en følelse af sundhed. Stabiliserer. Jordforbinder dig. Tilfører orden i dit liv.

RØD/ORANGE: Øger din entusiasme. Stimulerer energi og kan øge blodtrykket, give hjertebanken og forhøjet puls. Opfordrer til handling og øger din selvtillid. Giver en følelse af sikkerhed og beskyttelse mod frygt og angst.

Materialer:

De hårde og industrielle materialer som stål, glas, beton, terrazzo, spejl møder det bløde univers af gardiner i blanke stoffer, keramik, træ, malede overflader. 

Mønstre: 

Blomster, striber og tern på både puder og tapeter. 

Formsprog: 

Organisk og flydende. Håndlavet og unikt. Runde former, rør og kanaler. Det deforme, ukurante og kunstneriske. Som modspil ser vi det hårde, det kantede og det industrielle.