Seneste Nyt

AMBIENTE TRENDS 2020: Fra det enkle til det legende

Hvert år skabes Ambiente Trends, Hvor man går tæt på de nye stilarter, materialer, temaer og produkter, som leverandører og indkøbere kan benytte som udgangspunkt for de produkter, der dels designes og dels sælges til forbrugerne. Det er netop nu vigtigere end nogensinde. Ambiente Trends giver et godt overblik over den samlede branche og de nye produkter, og denne gang var der skabt tre trendverdener med produkter fra udstillerne; shaped+softened, precise+architectural og artistical+diverse, som alle beskrives i ord og billeder længere nede i denne artikel.

- Skrevet af Pia Finne

Ambiente 2020 – ramt af naturen 

Ambiente var ramt af naturen på flere fronter; Coronavirus og storm. Men selv om besøgstallet var faldet med 28.000 mennesker var antallet er udstillere steget med godt 200 fra 93 lande frem for 92 ved messen i 2019. 

På trods af både Coronavirus og storm led business i hallerne ikke så meget, som forventet, og alt i alt blev der lagt store ordrer, lyder det. Dog var udstillerne alligevel skuffede over den stærke følelse af usikkerhed blandt de besøgende og den deraf følgende mangel på ikke så få detailhandelskanaler. 

108.000 indkøbere fra 160 lande mod 164 lande i 2019 fandt dog vej til Ambiente, hvor de søgte inspiration og købte produkter til den kommende sæson. 62 pct. kom fra lande uden for Tyskland, men flere både tyske og internationale detailhandlere – og blandt dem nogle af de helt store – havde forbudt deres medarbejdere at rejse.

Tilfredshedsundersøgelser blandt indkøberne viser en 95 pct. høj grad af tilfredshed. På grund af den usædvanlige situation sås dog en klar forandring i top-ti besøgslandene, der efter Tyskland denne gang var Italien, Frankrig, Holland, Spanien, England, Tyrkiet, USA, Rusland, Japan og Kina.

Flere fremtidsprojekter kunne også ses indenfor bæredygtighedsområdet, en megatrend, som Ambiente satser stort på bl.a. med en Ethical Style Guide – en kurateret guide, der oplister de miljøvenlige og socialt ansvarlige producenter, der udstiller på Ambiente. Den seneste udgave omfattede 314 virksomheder fra 49 lande, hvilket er 27 pct. flere end i 2019.

shaped+softened: Funktionelle møbler opnår skulpturel kvalitet, når de tilføres bløde former og behagelige konturer. Den kraftfulde effekt understreges af en neutral palet af reducerede, dæmpede farver med hvid og nuancer af grå - ind imellem varme og andre gange kølige.  Overfladerne er glatte, bløde og teksturerede. Glas enten med satinlook eller transparent, smukt porcelæn og rå keramik inspirerer til entusiasme. Tekstilerne er neutrale og brugbare i hverdagen ofte med motiver, der er fulde af bevægelse og uregelmæssigheder. Specielt sete materialer er gennemsigtige fibre og læg, lyst træ og tapeter skabt med en tone-i-tone maleteknik.
     
precise+architectural: Et strejf af et industrielt look tilføres højkvalitetsmaterialer i denne arkitektonisk inspirerede farveskala med nuancer af mursten og cement såvel som rustne, bejdsede nuancer og smuk glasgrøn. Sammen skaber de en fængslende atmosfære, der forstærkes af nuancer fra den blå aftenhimmel, men i et samspil med designede rum, hvor der fokuseres på det enkle. Disse innovative kombinationer sender tankerne ind i hyggelige klubber og med en stærk vægt på æstetikken i materialerne. Terrazzo, poleret eller sværtet træ, glas, stål, bronze og overflader med en mat finish eller en afdæmpet glanseffekt, der harmonerer med læder, tunge tekstiler som fløjl, tweed, bouclé og velour samt med geometriske design og brogede mønstre.
     
artistical+diverse: Denne stil forvandler boligen til en personlig collage. Med sit kunstneriske udtryk, usædvanlige farver og forskellige kombinationer har den en stimulerende effekt. Paletten rummer en forfriskende blanding af lyse orange, frugtagtig hindbær, mælkefarver, stærk honning og livlig himmelblå. I dette multi-lokale og multifunktionelle samspil mellem kunst, håndværk og digital teknologi spiller "kontrollerede muligheder" en central rolle. Hvert objekt har sin egen unikke karakter, takket være den kreative brug af en række nye materialer, usædvanlige fremstillingsprocesser, ukonventionelle temaer og særlige former.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.