Seneste Nyt

Bæredygtighed er en naturlig del af designet

Dear Denier, der blev medlem af FAGA sidste år, er først og fremmest et modebrand. ”Men at arbejde med bæredygtighed som et bærende element, er en helt naturlig vej for os at gå”, lyder det fra Frederik Lewinsky. Til efteråret lanceres nylonstrømper i 100 pct. genanvendt nylon, og herudover har virksomheden fået støtte fra Innovationsfonden til videre forskning i bæredygtige garner.

- Skrevet af Pia Finne

Det handler om at tage et ansvar. Og det har Katrine Drost Lewinsky og Frederik Lewinsky – ægteparret bag Dear Denier – i den grad gjort.

Deres kollektion af strømper er bæredygtig, og bæredygtighedstanken gennemsyrer alt, de gør. De arbejder direkte med fabrikkerne, der producerer, de har udviklet en emballage, der ikke bare skal smides væk, men som kan bruges igen, og de har fået støtte fra Innovationsfonden til at forske i anvendelsen af bæredygtige garner.

“A new wave of hosiery” kalder Frederik Lewinsky kollektionen fra Dear Denier, og han fortæller passioneret, at der er 80 pct. mindre CO2 udslip ved produktionen af Dear Deniers strømpebukser end ved en almindelig produktion, 90 pct. af det anvendte vand genanvendes, og farvningen sker på 0-waste anlæg. Det betyder, at alt vand genanvendes enten til produktion eller til vanding af marker eller andet, og at der ikke ledes forurenende dampe ud i atmosfæren.

”Vi arbejder aktivt med fabrikkerne, og det har Katrine gjort, siden hun etablerede virksomheden i 2012 efter at have været i modebranchen i 12 år”, fortæller Frederik, der for halvandet år siden sagde farvel sin karriere i den finansielle sektor for at træde ind i virksomheden.

”Vi samarbejder nu med universiteter og forskningsgrupper i forhold til at teste og alalysere garner, så vi løbende kan videreudvikle vores slutmål; nemlig at forene æstetikken med funktionen og bæredygtigheden”.

Frederik fortæller videre, at det for Katrine og ham er en naturlig del af designprocessen at tænke bæredygtigt, men at det ikke må gå ud over funktion og æstetik.

”Vi er ikke hellige. Vi tænker det bæredygtige element ind, men ind imellem, må vi også sige, ”det er det bedste, vi kan gøre lige nu”.

 

I Dear Denier arbejder man naturligvis – i sagens natur – med nylon, men meget af den nylon, der anvendes, er genudvundet af affaldsprodukter fra produktionen, som man i samarbejde med fabrikken i Italien har fundet en måde at genbruge, så garnet faktisk bliver endnu stærkere end de oprindelige garner. 

Ellers benytter man sig af sporbare, naturlige materialer som ægyptisk bomuld, italiensk silke og cashmere produceret med respekt for natur, mennesker og dyr. Og alle de italienske fabrikker, man samarbejder med, er naturligvis øko-tex certificerede.

Vi er innovationsparate

Frederik Lewinsky fortæller, at Dear Denier er en innovationsparat virksomhed, og at man er i en løbende proces.

”Vi er en mindre virksomhed, og derfor kan vi agere hurtigere end de store. Vi kan let adoptere nye teknologier, vi kan være med helt fremme på udviklingskurven, og vi ser hele tiden på, hvordan vi kan optimere vores produkter til den hverdag, vi lever i i dag”.

Historisk set er nylonstrømpebukser ikke behagelige. Derfor udvikler Dear Denier ikke bare det bæredygtige element, men også funktionen, brugbarheden og holdbarheden. ”De fabrikker, vi arbejder med, har investeret massive beløb i innovation, og dermed kan de leve op til det, vi gerne vil. Og heldigvis har de kastet deres kærlighed på vores lille danske, blåøjede virksomhed, og synes, det er sjovt og interessant at arbejde med os”, siger Frederik med et smil.

70-80 pct. af alle strømper sælges i supermarkedet

Der er ingen tvivl om, at bæredygtighedsbølgen ruller, og at stadig flere forbrugere gerne vil betale ekstra for at få et bæredygtigt produkt. Alligevel, fortæller Frederik, sælges 70-80 pct. af de godt to milliarder par nylonstrømper, der årligt produceres, i supermarkederne.

”Det betyder også, at kunderne accepterer, at de kun holder til 1-2 ganges brug, hvorimod vi arbejder med kvaliteter, der kan holde betydeligt længere. Det vil sige en polyamid 6,6. Men det er et skrøbeligt materiale, og naturligvis kan det gå i stykker.

Lige nu er Dear Denier også ved at se på, om man kan benytte genanvendte vandflasker og fiskenet til strømpeproduktion. Men indtil videre er kvaliteten ikke stærk nok. Også plantebaseret nylon kigger man på, hvor man ikke bruger olie, men derimod olie fra nødder, der ikke kan anvendes til fødevarer. ”Så vi ikke kannibaliserer fødevareproduktionen”, lyder det, og så arbejder Frederik og Katrine naturligvis – fristes man til at sige – på afskaffelsen og genanvendelsen af brugte nylonstrømper. ”Dog giver det lige nu bedst mening at brænde dem i anlæg som dem, vi bruger i Danmark, hvor energien bruges til opvarmning, frem for at bruge energi på at separere materialerne – elastan og polyamid – og genanvende dem”, forklarer Frederik.

Vi er et modebrand

Dear Denier er først og fremmest et modebrand. Man vil være first movers, der tapper ind i de tendenser, der er i moden. Og for Katrine og Frederik er det helt naturligt, at det også skal være bæredygtigt. Til efteråret lancerer de således et par strømpebukser i 100 pct. genanvendt nylon, og emballagen er et kapitel for sig.

”Bæredygtighed er også at give tingene en værdi, og derfor har vi skabt en emballage, som vi opfordrer forbrugerne til at give et liv efterfølgende; til opbevaring af småting, strømper eller andet. Og så håber vi også, at den lækre indpakning gør, at forbrugerne vil bruge strømperne som en god gave, der viser, at man tænker på modtageren”.

Netop derfor sælges Dear Denier også i bl.a. brugskunstbutikker, design- og livsstilbutikker samt selvfølgelig i mode- og lingeributikker og i museumsbutikkerne på Louisiana og Trapholt.

Næste skridt er udlandet, og allerede nu taler Frederik og Katrine med store varehuse i USA og Frankrig.

”Danmark er et lille land, og da 60-70 pct. af vores omsætning ligger i årets sidste fire måneder, skal der eksport til, hvis vi skal ekspandere”.

I Danmark arbejder man med en agent, og det samme gør man i Norge, Holland og i England.

Sidste år vækstede Dear Denier med 50 pct., selvom man havde afsat det første halvår til at få det udenlandske marked på plads, og i netbutikken vækstede man med 250 pct. i 2018.

”De meget store vækstrater kan selvfølgelig for en dels vedkommende tilskrives, at vi kom fra et lavt niveau, men samtidig viser de, at interessen helt klart er til stede”.

Et af de tiltag, man bl.a. har taget i netbutikken, er strømper på abonnement, og det har vist sig at være en store succes. Men der er ingen tvivl om, at historien bag Dear Denier helt klart vækker genklang, og at forbrugerne nu er begyndt at vælge det bæredygtige alternativ.

Her ses et udvalg fra Dear Denier kollektionen.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.