Seneste Nyt

Brug Formlands fokus på bæredygtighed

Bæredygtigheden er det gennemgående tema på Formland, der finder sted fra 31. januar til 3. februar. Arrangørerne forventer ca. 390 udstillere, hvoraf en stor del er FAGA's medlemmer, og 12.500 besøgende, som man som udstiller kan tage fat i. Og der er lagt op til en messe med masser af inspiration og nye tiltag; trendzoner og foredrag – og en idé kunne jo være, at lade bæredygtigheden gå igen på standen.

Formland er klar med ca. 390 udstillere, og der forventes omkring 12.500 besøgende fra over 30 lande, når Messecenter Herning slår dørene op fra 31. januar til 3. februar 2019. 

”Der kommer stadig flere udenlandske indkøbere på messen, og det, vi hører, er, at dem, der kommer, er købestærke. Ellers kommer de ikke, for man slår trods alt ikke lige vejen forbi Herning i den grå vintertid, hvis ikke det er fordi, man har udset sig messen, ønsker nye leverandører og allerede har taget stilling til, at man vil den skandinaviske indretningsstil”. Det fortæller Mai-Britt Risvig Flyvholm, der er projektleder på Formland, og hun glæder sig meget til messen denne gang.

”Der er rigtig meget at byde på for de besøgende, og når der er det, smitter det naturligvis af på udstillerne”, fastslår hun, og fortæller, at den røde tråd denne gang er bæredygtighed og ansvarlighed. ”Trendområdernee tager udgangspunkt i bæredygtighed og ansvarlighed, og det er således også vores udgangspunkt for andre events på messen. Vi tager Moder Jord til os, for i den vilde verden, vi lever i, har vi alle brug for at blive grounded, at finde ro i vores natur, og vi har brug for tid til reflektion”.

Og mulighederne er talrige for at hente inspiration på trendområderne og høre nogle af de mange foredrag, der er planlagt, for at berige såvel de indkøbende detailhandlere som udstillere.

På foredragsscenen kan man således møde Lars Hedal, der fortæller om ”Nethandlen fortsætter i vild vækst – er du med?”. Rie Fjord Rasmussen fortæller om ”Trends og farver til sommeren 2019/2020”, og Rikke Skytte tager sig af trenden og farveholdningerne til efteråret og vinteren 2019/2020. Blandt de øvrige overskrifter er bl.a. ”Hvad er en digital butiksstrategi?”, ”Hvordan løser man wholesale online?” og ”Comeback af den fysiske butik - hvordan løser vi det?” . Herudover vil der også være foredrag omkring bæredygtighed, ligesom svenske Steffan Nilsson og amerikanske Holly Becker vil deltage i en paneldebat om internationale trends.
Så også som udstiller er der meget at komme efter, hvis man kan afse tiden mellem kunderne.

Trendzonen

I en tid hvor digitaliseringen fylder vores hverdag, er fokus på trendzonen i Hal D "back to basics". ”A Kind of nature” er overskriften på trendzonen, hvor omgivelserne er præget af naturen og dens utallige inspirationskilder, og hvor det nære og det originale er i centrum. En tendens, som Faga’s medlemmer kan tage med ud på deres stande.

”Vi befinder os i en tid, hvor klimakrisen kan mærkes, og digitaliseringen bliver mere kompleks. Det er stort og uoverskueligt. Vi søger hjem. Hjem til det nære og autentiske. A Kind of Nature er en rumlig abstraktion over naturen og dens utallige inspirationskilder”, lyder det fra designduoen STUDIE FLYHELSTED, der står bag trendzonen.

De kalder trendzonen for en æstetisk iscenesættelse i sprød syren, dyb midnatsblå og lys kornfarve fyldt med produkter, der refererer til naturen i enten farve, materiale, overflade, mønster eller form. 

”Vi søger naturmaterialer, der giver os en fornemmelse af noget originalt og ægte, af ro og hjemlighed. Vi søger håndlavede produkter med en vedkommende historie og et personligt udtryk. Vi søger nye måder at genbruge og genanvende materialer på, der varsler forandringer forude”, lyder det.

A Kind of Nature har rødder i 70’erne og start 80’erne, hvor naturmaterialer som sisal, kork og hessian var dominerende. Afrundede hjørner og strukturerede overflader er sammen med materialer som uld og fløjl med til at underbygge det bløde og naturlige udtryk.

Glasmursten og murstensgulv er også tilbage sammen med metaller som guld og messing. Farverne er lyse, matte og pastelagtige, og det er de mælkede nuancer, der som ”new neutrals” bruges på vægge og tilbehør.

Jordbo

Et andet trendområde er trendcaféen Jordbo skabt i samarbejde med Rikke Skytte.
”Interessen og forståelsen for mennesket, hvilke udfordringer vi har nu og fremover, er med til at definere dét vi, vælger at omgive os med. Mere end nogensinde før ønsker vi en dybere følelsesmæssig forbindelse til produkter og omgivelser, som enten kan lindre det urolige, engagere sanserne eller give mulighed for selvrefleksion”, forklarer Rikke.

Med inspiration i tidens rejser til ældre klostre, urgammelt håndværk, vandreture og næringsrig kost til det vandrende folk inviteres gæsten ind i et menneskabt rum med et diskret strejf af teknologi. Tidsånden er overført til det nordiske trendkoncept ”JORDBO”, der viser en tydelig retning hen mod nogle stærke tendenser inden for formsprog, farver, materialer og teksturer. 

FSC Design Award

Netop i bæredygtighedens navn er Formlands messeguide trykt på FSC certificeret papir, og for yderligere at understrege tendensen, er Formland blevet partner på og har etableret et samarbejde med FSC Design Award. Det betyder, at de 20-30 designere, der konkurrerede om at vinde FSC Design Award i november, nu udstiller deres designs i Formlands ONE-hal.

”Designniveauet er vanvittigt højt, og der er klart noget at glæde sig til”, siger Mai-Britt Risvig Flyvholm, der samtidig slår fast: ”Vi er utroligt glade for, at vi som partner til FSC Design Award kan være med til at støtte op om de unge design- og arkitektstuderende og samtidig i et bæredygtigt univers. Vi skal værne om vores klode, og vi skal værne om de dygtige upcoming designere, og når dette kan forenes i ét og samme projekt, så bliver det ikke meget bedre”.
Der værnes også om de upcomming designere i Formlands Creators Community, hvor iværksættere fra hele fem lande deltager.

”Creators Community er efterhånden godt indarbejdet. Det er en god måde for iværksættere at komme ind på danske designscene, og da de udvalgte tilmed får adgang til et mentorprogram, der dels skal gøre dem messeklare og dels skal mentorerne kigge deres virksomhed efter i sømmene, se på visionen og missionen, leverandører med videre, er det virkelig noget, der efterhånden er blevet meget eftertragtet”.

Årets Kok og Årets Tjener kåres på Formland 

Endnu et tiltag på messen er et samarbejde med brancheforeningen HORESTA, der i år holder fagkonkurrencerne Årets kok, Årets tjener Årets Kokkelev, Årets Tjenerelev og Årets Receptionist på Formland.

”Der er ingen tvivl om, at det vil blive en publikumsmagnet. Brancherne hænger mere og mere sammen, og mange af udstillerne på Formland har i dag også HORESTAs medlemmer – altså hoteller og restauranter – som kunder. Samtidig åbner det nye muligheder for de udstillere, der endnu ikke har kunder i den branche, ligesom det generelt styrker messen med endnu et ben at stå på. Og jo stærkere en platform Formland kan blive, jo bedre for alle”, slutter Mai-Britt Risvig Flyvholm.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.