Seneste Nyt

Christmasworld Trends 2022+ åbner op for nye designmuligheder

"Facing Forward" er mottoet for Christmasworld Trends 2022+. De tre trend-statements "hearted+minimal", "mystic+originate" og "local+vital" rummer temaer, farver, materialer og inspiration til design 2022+, når det gælder dekoration til julen.

- Skrevet af Pia Finne - illustrationer: Christmasworld/Messe Frankfurt

Efter oplevelserne i forbindelse med pandemien, handler det nu om at se fremad, og med det åbnes der nye muligheder. Det gælder også for Christmasworld Trends 2022+, der ser ind i forbrugernes skriftende behov. Trends 22+ er baseret på poesi, goodwill og en fornemmelse af ansvarligt fremstillet, moderne og kraftfuldt design, der holder – også ud over denne sæson.

”Designet i tiden står for godt, livgivende sammenhold på tværs af generationer såvel som for mindful produkter, der bringer glæde i vores virtuelle hverdag”, siger designer Annetta Palmisano fra Stilbüro bora.herke.palmisano, som udvikler og designer Christmasworld- og Paperworld Trends på vegne af Messe Frankfurt.

Produkt- og stilverdenerne omkring sæsonbestemte og festlige dekorationer afspejler verdensomspændende forbrugertendenser. Moderne livsstilskoncepter bryder sine klassiske grænser. Bæredygtighed, lang levetid og en tilbagevenden til traditionen bringes i stigende grad i forgrunden. 

"Produkter med lang levetid og god mening bliver i stigende grad efterspurgte. Og traditioner, ritualer og samvær har fået en ny og mere vægtig betydning”, understreger Claudia Herke. De aspekter afspejles i produktudvalget og de generelle trends for 2022+.

Nyt i præsentationen af de tre fælles trends, "hearted+minimal", "mystic+originate" og "local+vital", er de bredere farvepaletter, som giver detailhandlerne mere variation og designrum: I hver trendverden vises tre neutrale, tre kølige og tre varme farvenuancer, som dermed kan kombineres endnu mere individuelt. 

"Med det ønsker vi at skabe et endnu bedre grundlag for en individuel, trendorienteret sortimentssammensætning i butikken og i vinduesdekorationerne. Når detailhandlerne og leverandørerne bruger trenden som en guide til at definere deres egen stil, rammer de tidens nerve og understreger også deres personlige sans for stil", tilføjer Palmisano.

 

"HEARTED+MINIMAL"
- det bevidste brug af ressourcer


Denne stil kombinerer det hyggelige med det minimalistiske.

Klare linjer, beherskede farver og naturlige materialer skaber en rolig og behagelig, levende atmosfære.

Følelsen af intimitet og udtrykket af ens egen personlighed skubbes i forgrunden gennem produkterne.

Hvad enten det er i den julepyntede dekorerede bolig eller på kontoret, får genstandenes affektionsværdi betydning.

Dekoration på tværs af sæsonerne ses og motiver, tidløse indretninger og holdbare materialer signalerer holdbarhed.

 
     

"MYSTIC+ORIGINATE"
– grænsen mellem virkelighed og fantasi flyder ud


Denne gådefulde og naturelskende stil forener virkelighed og fantasi, og resulterer i overraskende kunstneriske, naturrelaterede og uvirkelige produkter og stemninger med en mystisk aura.

Mønstre tæt på naturen karakteriserer stilverdenen, men de er overraskende, fordi de slet ikke forekommer i naturen - alt virker velkendt og alligevel lidt mærkeligt. 

Nye, alternative materialer efterligner velkendte materialer og overrasker med nye løsninger.

Bæredygtige værdier og omhyggeligt udformede produkter er lige så vigtige som ritualer. "mystic+originate" fokuserer på smukke tanker om samvær, og festligholdelsen af julen bringes til live.

 
     

"LOCAL+VITAL"
– nærhed og glæde med det lokale og karakteristiske


Med denne stil ligger fokus på lokale projekter og karakteristisk design.

Målet er at fremme glæde og kreativitet samt at skabe en følelse af engagement og nærhed til de steder, vi elsker.

De umiddelbare omgivelser og kvarteret, vi bor i, er vigtigere end nogensinde.

Private og offentlige uderum bliver eftertragtede åbne rum, der kan danne centrum for livet, og stedet, hvor man kan koble af fra arbejdslivet.

DIY og glæde spiller en afgørende rolle, og optimismen på livet skal strømme fra julepynten, der ligeledes er præget af miljøbevidste tankegange.

 

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.