Seneste Nyt

Danske SMV: Få succes i Kina

Det kinesiske marked er attraktivt for danske FMCG-brands på grund af det store vækstpotentiale, den købestærke middelklasse repræsenterer med 300 millioner kinesiske forbrugere. Et segment det forventes vil udgøre mere end halvdelen i verdens største land i 2022.

- Skrevet af Ai-leen Lim, CEO and Principal Counsel, AWA Asia

Men for mange danske virksomheder forbliver det kinesiske marked en uopnåelig drøm. Især fordi der er alt for mange ubekendte: Både fysisk, kulturelt og sprogligt er Kina meget langt væk. Og hvad med kopivarer og økonomi?

”Start med at registrere dit varemærke i Kina. Til forskel fra for eksempel Danmark, hvor man kan opnå en varemærkerettighed ved brug af mærket, kaldet first-to-use, har Kina et first-to-file-system. Det betyder, at dit varemærke ikke vil være beskyttet i Kina, med mindre det er registreret i Kina, da systemet her ikke anerkender varemærkeregistrering i andre jurisdiktioner og kun beskytter dem, der er først med varemærkeregistreringen i Kina,” fortæller Ai-Leen Lim, CEO for den nordiske rettighedsrådgiver AWA’s afdeling i Asien.

Næste skridt

Når varemærkeregistreringen i Kina er på plads, er næste skridt på vejen at sikre distribution og salg via de rette platforme.
”Online handel er ideel til at få ’dyppet tæerne’, fordi man for en forholdsvis lille investering kan få sat gang i og håndtere både webshop, salg og marketing hjemmefra via en dansk partner, der har den nødvendige lokale, kinesiske ekspertise, erfaring og tilstedeværelse,” fortæller Ann Christin Mahrt, CMO hos Ehubnordic og fortsætter:

”Det, som danske SMV skal gøre sig klart, er om deres produkter og brands egner sig til Kina. Her er det vores erfaring, at tre ting er helt afgørende: Materialet og udformningen skal skille sig ud, og man skal knytte det sammen i en god historie. Lige nu må den meget gerne handle om bæredygtighed, som danske FMCG-virksomheder er helt eminente til, og som vi ser bliver mere og mere vigtig, især blandt de unge kinesere i middelklassen. En anden trend blandt de unge er nicheprodukter, der er meget ’rene’ og holdbare, og så skal det være ’affordable luxury’ og knap så meget high-end luksus.

Flerdoblet omsætning siden 2016

En af dem, som har taget springet med succes, er danske Stelton. De kom ind på det kinesiske e-handelsmarked i 2017 via Ehubnordic, og har siden 2016 mere end firedoblet den millionstore omsætning via T-Mall Global (en del af Alibaba, som er den kinesiske version af markedsplatformen Amazon) og andre platforme, hvilket Finn Gram-Jensen, Export Director hos Stelton forventer vil fortsætte.

”Det er gået stærkt for os. Vi oplever en ekstrem stor interesse, og vi ser også andre nordiske brands med stor succes i Kina. Kineserne rejser mere end tidligere og har fået en langt større bevidsthed om nordisk design, og de vil gerne vise, at de har råd til det. Her er prissætningen vigtig” siger Finn Gram-Jensen.

”Stelton er et dyrt produkt, når man sammenligner Europa og Kina. Men vores prisniveau er ikke et problem, for det må netop ikke være for billigt, fordi det signalerer ’kopivare’, hvilket de velstillede, kinesiske forbrugere for alt i verden vil undgå. Det er da også det første vi bliver spurgt om, når vi taler med en distributør eller potentiel kunde: En kopi af varemærkeregistreringen og et Letter of Approval, som kan fremvises til forbrugerne. Udover at kineserne regnes for at være verdens bedste e-handlere er de nemlig også ret kritiske.”

Påtænker du at tage dit brand til Kina, bør du søge kvalificeret rådgivning fra danske samarbejdspartnere med ekspertise, erfaring og tilstedeværelse i Kina. De kan vejlede dig om varemærkeregistrering i Kina, de rette salgs- og distributionsplatforme, samt stille sproglige kompetencer til rådighed for at få markedsført dit brand så det passer til din målgruppe i Kina.

Ai-Leen Lims tips til varemærkeregistrering i Kina:

  • Registrer dit varemærke i Kina i god tid. Dvs. inden dit brand bliver kendt og skal sælges i Kina.
     
  • Registreringen skal både være med bogstaver fra det latinske alfabet og kinesiske skrifttegn og inkludere kalde- og kælenavne for produkter og brands.
     
  • Kinesiske forbrugere kender for langt størstedelens vedkommende kun udenlandske brands i den kinesiske sproglige version. For at beskytte dine rettigheder, skal du registrere en kinesisk version af dit varemærke for at undgå varemærkebesættere.
     
  • Der er fire strategier for at vælge udformning af dit varemærke til det kinesiske marked: translitteration (omskrivning fra et alfabet til et andet), oversættelse, en kombination af translitteration og oversættelse og udvikling af et særskilt kinesisk varemærke (helt separat fra brandets oprindelse i det latinske alfabet).

Ann Christin Mahrts tips til onlinesalg i Kina:

  • SoMe er ekstremt vigtigt i Kina – sørg for at være på de platforme, kineserne er på – og hav søgeordsarbejdet på plads.
     
  • Vær klar til at kunne rykke hurtigt – alting går meget stærkt i Kina – og hav samtidig tålmodighed. Brand-building tager tid.
     
  • Test om dit varesortiment egner sig til det kinesiske marked.

Finn Gram-Jensens tips til lancering i Kina:

  • Registrer dit brand i Kina.
     
  • Vælg den rigtige partner med lokal ekspertise, erfaring og tilstedeværelse, som har de nødvendige sproglige og skriftlige kompetencer.
     
  • Vælg de rigtige salgsplatforme og tag små, sikre skridt.

Informationsevent 9. maj

Torsdag den 9. maj kl. 12.00-16.30 afholder AWA, Ehubnordic og Danish Chinese Business Forum en informationsevent for virksomheder, der påtænker at starte onlinesalg i Kina.

Det er gratis at deltage i eventen, som finder sted hos AWA DENMARK A/S, Strandgade 56, 1401 København K. 

LÆS MERE OM EVENT OG TILMELDING HER

For mere information om AWA eller Ehub Nordic kontakt venligst: Maria Kappel Carpenter, senior kommunikationsrådgiver, Harbinger Public Relations, +45 60 45 40 84, maria.carpenter@harbinger.dk

Om AWA

AWA er en førende konsulentvirksomhed inden for Intellectual Property Rights, IPR, med virksomhed primært i Europa og Asien. Vores kunder er innovations-intensive virksomheder – fra startups til ejerne af nogle af verdens mest kendte varemærker og patentporteføljer. Vi hjælper dem med at omdanne deres ideer og innovationer til forretningsmuligheder.

Vores 180 patentkonsulenter, jurister og andre immaterialretseksperter besidder stor kompetence inden for IP-strategier og juridiske tjenester som patent, varemærker, design og ophavsret.

AWA er grundlagt i 1897 og har i dag 300 medarbejdere fordelt på 15 kontorer i Sverige, Danmark, Kina og Hong Kong samt repræsentationskontorer i Tyskland og USA. I 2017 omsatte vi for EUR 68,5 millioner.

Om Ehub Nordic

Danske Ehub Nordic rådgiver nordiske SMV til, hvordan de kan etablere deres online salg i Kina og hjælper med at forbinde dem direkte med de kinesiske forbrugere gennem Ehubs nordiske multibrand-forretning på ALIBABA’s platform, Tmall Global og flere andre online markedspladser i Kina.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.