Seneste Nyt

En dag med fokus på trends og online salgskanaler

På FAGA+PEJ trendseminaret forleden fik deltagerne fyldt brændstof på inspirationstanken, både med hensyn til farver, former og materialer for interiørsæsonen til efterår/vinter 22/23, men også med henblik på hvilke muligheder, der er for at afsætte den kommende kollektion online.

- Skrevet af Anita Bram Jahn, FAGA Sekretariatet

Krystalkuglen blev både vendt, drejet og rystet, da FAGA’s medlemmer var samlet til trendseminar i hhv. Herning og København. Inden der blev sat ord og billeder på dagens hovedtema; interiørtrenden AW 22/23, blev der nemlig taget hul på et andet vigtigt emne – hvad vil I gerne blive klogere på i fremtiden? Deltagerne fik således mulighed for at byde ind med emner til kommende seminarer, og der kom mange gode forslag på bordet. 

Køb-og-smid-væk kulturen er endelig ovre

Med udgangspunkt i pej gruppens særligt sammensatte trendpræsentation blev deltagerne guidet grundigt gennem fire forskellige trendtemaer, som er vigtige at have for øje, når den nye kollektion skal stables på benene – få et visuelt indtryk af de fire trendtemaer her 

Pernille Kirstine Møller, trendforsker og konsulent hos pej gruppen, fremhævede, at der har fundet et stort værdiskifte sted, og mange forbrugere er meget mere bevidste, end de var før – dermed er tiden for køb-og-smid-væk-kulturen endelig ovre. Det giver sig også til udtryk i designet, som fremover bliver mere kunstnerisk: 

”Sæsonen efterår og vinter 22/23 har et stort kunstnerisk fokus. Indretning og interiør er i høj grad præget af skulpturelle, abstrakte og kunstneriske former. Der er både de forbrugere, som sætter pris på minimalisme samt det nedtonede i hjemmet, men der er også de, som ønsker fest og farver”. 

Gratis sparring og vejledning hos Erhvervshusene

Erhvervshusene i Danmark hjælper alle typer virksomheder med specialiserede ydelser inden for mange forskellige områder, bl.a. E-handel – helt uden beregning. På seminaret fik vi besøg af hhv. Erhvervshus Midtjylland og Erhvervshus Hovedstaden, som præsenterede en række digitale salgskanaler og forklarede, hvordan man kan bruge deres ekspertise til at træffe de rette valg.

”Det er vigtigt at interiørvirksomheder forstår deres kunders værdier og adfærd, de bredere forbrugertendenser samt den komplekse kunderejse. Disse indsigter skal virksomheden så bruge i planlægningen af, hvilke nye digitale salgskanaler, såsom online markedspladser, Instagram shopping og liveshopping, deres valg falder på. I Erhvervshus Hovedstaden hjælper vi interiørvirksomheder med de vigtige overvejelser ifm. valg af salgskanaler, så virksomheden altid møder deres kunder lige der, hvor og hvordan de end vælger at shoppe”, lyder det fra Kathrine Weicker, senior forretningsudvikler hos Erhvervshus Hovedstaden.

Tag hul på nye markeder online

Makes You Local har gennem 11 år hjulpet virksomheder med lancering af webshops i udlandet. Processen omfatter alt lige fra de indledende strategiske beslutninger til teknisk setup samt den daglige drift med kulturtilpassede oversættelser og lokal kundeservice. 

Søren Kjær Nielsen, partner i MakesYouLocal, introducerede deltagerne til, hvordan man får taget hul på nye markeder online. Han understregede, at processen hverken behøver at være dyr eller tidskrævende, og at det i høj grad også er relevant for B2B-salg: 

”Det behøver ikke udvikle sig til et kæmpeprojekt eller være særligt dyrt at opstarte online salg i udlandet, og det er faktisk muligt at gå live på få uger med en fuldt lokaliseret webshop samt marketing og kundeservice på lokalt sprog. Det er ikke kun online handel med slutforbrugeren, der bør overvejes - virksomhedernes indkøbere researcher og køber i stort omfang online, og du risikerer således at dit brand/produkt ikke er med i købsovervejelserne, hvis du ikke er at finde på Google, i prissøgemaskiner etc.”

Dagen begyndte med nogle traditionelle teambuilding-øvelser for at bane vej for dialog blandt deltagerne.

Hvad vil du gerne blive klogere på i fremtiden? Det emne blev taget op med henblik på temaer til trendseminarerne fremover. 

Til efterår og vinter 2022/23 bliver indretning og interiør i høj grad præget af skulpturelle, abstrakte og kunstneriske former.

Med MakesYouLocal som samarbejdspartner kan man i løbet af få uger opstarte online salg i udlandet med en fuldt lokaliseret webshop samt marketing og kundeservice på lokalt sprog.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.