Seneste Nyt

En nervepirrende, spændende og fantastisk udvikling

FDB Møbler er blevet taget fantastisk godt imod af danskerne. Med en vækst på 120 procent gennem de seneste tre år og en forventet vækst for 2019 på 20 pct. ser Ole Kiel lyst på fremtiden. Men brandet lever ikke i datiden selvom kollektionen rummer en række designklassikere. Nye designere og nye produkter er også med til at tegne brandet.

Det er nervepirrende og spændende, men det går fantastisk fint. Danskerne har taget såvel de velkendte klassikere som de nydesignede møbler til sig. Og det er ikke kun dem, der husker FDB Møbler fra tidligere - også de unge designinteresserede forbrugere er kommet på banen”. Det fortæller Ole Kiel, der sidder i direktørstolen hos FDB Møbler.

Indtil 1. juni i år var de smukke borde, de klassiske stole og de fine lamper en del af COOP’s nonfood afdeling på lige fod med tusindvis af andre produkter til Kvickly, Fakta og SuperBrugsen. 1. juni i år begyndte Ole Kiel at arbejde fuldtid med møblerne og den udvikling, der så småt var i gang, tog for alvor fart. Således har FDB Møbler vækstet med 120 pct. over de seneste tre år, og man forventer yderligere end 20 pct. vækst i 2019.

I dag sidder der ni medarbejdere i FDB Møbler, og man har en omsætning på næsten 100 mio. Kr. COOP er stadig den ny selvstændige enhed i COOP-koncernens største kunde, men samtidig er de smukke møbler nu også at finde dels i egne butikker samt i to franchisebutikker og dels i en række møbelhuse som bl.a. Illums Bolighus og Magasin.

“Selvfølgelig havde vi med COOP en god base at starte op på, ligesom vi kan spare nogle omkostninger ved at benytte COOP’s faciliteter og backoffice-funktioner", fortæller Ole Kiel, mens vi sidder i det nyindrettede hus på den store COOP-grund i Vallensbæk. Huset er totalrenoveret og FDB Møbler flyttede ind for ganske kort tid siden. Overalt står selvfølgelig de smukke klassikere; stolene, spisebordene, som man kender, og nye designs, bl.a. lamper og havemøbler.

COOP har solgt møbler siden 1942. I 2013 lukkede man FDB Møbler ned, men da Ole Kiel kom til i 2012 kastede han sin kærlighed på de smukke møbler.

 ”Vi fik en henvendelse fra Kvist Møbler, der tidligere fremstillede FDB Møbler, om at købe en stol. Vi svarede nej tak, men at vi derimod gerne ville starte en produktion op igen. Ingen i COOP troede faktisk rigtig på det, men vi fik dog lov at starte op, og på de år, der er gået, har vi virkelig formået at få gang i møbelsalget igen”, fortæller Ole Kiel, og han fortæller, at man i 2012 valgte at lancere møblerne i SuperBrugsen. ”Vi havde købt meget hjem, synes nogen. Men efter 14 dage var der totalt udsolgt”.

I 2015 åbnede FDB Møbler Gilleleje som en franchisebutik og for to år siden åbnede COOP selv en butik i Lyngby. Siden er der kommet endnu en franchisebutik til i Odense og yderligere fire egne butikker. Herudover samarbejder FDB Møbler med godt 20 møbelbutikker over hele landet. ”Faktisk var det Illums Bolighus og Magasin, der henvendte sig til os, for at sælge møblerne”, fortæller Ole Kiel, og det er man naturligvis stolte af. Planen er således, at man vil samarbejde med eksterne detailhandlere i de byer, hvor man ikke selv vil åbne butikker.

  

 ”Vi kan se, at omsætningen på FDB Møblers netbutik i de byer, hvor der åbner en fysisk butik, tredobles”.

Sjælen skal være med

I dag sælges 60 pct. af de gamle designs og 40 pct. nye, men det er vigtigt, at de butikker, der forhandler FDB Møbler, kender virksomhedens DNA. Derfor kommer medarbejderne ind i FDB Møblers egen butik på Vesterbrogade for at opleve sjælen.

”Vi vil gerne flytte os, men det er vigtigt, at sjælen, historien og traditionerne følger med, så selv om vi gerne vil forny, skal det være sådan, at kunder, der kommer ind i en FDB Møbler-butik ikke føler sig gået forkert i byen”.

Således er målet også et genoplive brandet, så det passer ind i tiden i dag. Det kan være de gamle designs med små justeringer, designs fundet i arkivet, som får nyt og måske et lidt andet liv og helt nye designs. ”Faktisk er noget af det, vi sælger allerbedst, Thomas Alkens nydesignede havemøbler, ligesom vi har ladet Børge Mogensens barnebarn Sarah Moutouh laborere over en af hans tidligere stoledesigns”.

Arven betyder meget designmæssigt. ”Vi føler, vi er sat i verden for at sælge designmøbler til danskerne til fornuftige priser”. Og Ole Kiel slår fast, at det koncept skaber meget sympati for brandet blandt forbrugerne.

”Selvfølgelig skal vi tjene penge, men vi forsøger at holde fast, og vi prøver at gøre alt så kosteffektivt som muligt, så vi kan investere i nye designs til danskerne”.

Tilbud er heller ikke noget, man finder hos FDB Møbler. ”Vi sælger til medlemspriser, og her ser vi faktisk at mange melder sig ind i COOP for netop at få medlemspriserne, så det skaber sympati for både vores brands og for COOP”.

Vi går op i ansvarlighed

Ansvarlighed betyder rigtig meget for FDB Møbler. Således er alt træ, der anvendes, FSC-certificeret, og alle tekstilerne er Øko-tex certificerede, og man arbejder på at få møblerne enten Svanemærket eller certificeret i forhold til en lignende europæisk standard.

”Men ansvarligheden ligger også i at skabe ordentlige møbler, der holder i lang tid, og som passer i tiden uden at være decideret mode”.

Ansvarlighedsmantraet går igen i alt FDB Møbler gør. ”Men man smider jo heller ikke et FDB-møbel væk. De sælges videre eller går i arv”.

Faktisk har FDB Møbler så småt startet en eksport op. ”De seneste fire år har vi eksporteret til Japan, men nu føler vi, vi har så meget styr på virksomheden, at vi gerne vil udbygge den yderligere med eksport til en række andre lande, hvor vi har fået samarbejder med agenter op at stå”.

Ole Kiel slår også fast, at man fortsætter med at udvikle og tilføre nyt til kollektionen, men det skal ”tappe ind” i historien.

”Brandet er blevet taget super godt imod, og der er en rigtig fin efterspørgsel på det”.

Ole Kiel fortæller, at udviklingen for godt 30 pct’s vedkommende kommer til at ske på accessories, der passer ind i møbelbutikkerne. ”Det kan være en stentøjsvase, en lampe eller andet”, siger han, men slår også fast, at man holder sig til boligens opholdsrum, så en stor køkkenserie, kommer vi ikke til at se”.

Hvad angår udviklingen lyder det fra Ole Kiel, at man er klar til at åbne egne butikker i bl.a. Ålborg og Vejle i den nærmeste fremtid, ligesom B-2-B markedet er også et område, man vil kigge nærmere på i den kommende tid.

Og på det afsluttende spørgsmål om, hvad Ole Kiel bruger FAGA til, lyder svaret:” Jeg bruger primært FAGA Nyt og FAGA’s nyhedsmail til at holde mig orienteret om, hvad der sker i branchen”.

Her ses et par stemningsbilleder af nogle produkter fra FDB Møblers sortiment.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.