Seneste Nyt

Er du klar til den nye forbrugeraftalelov?

Den nye forbrugeraftalelov trådte i kraft den 13. juni 2014, og lovens formål har været at ensarte reglerne i EU. Dette er sket ved at gøre det lettere for virksomhederne at handle på tværs af grænserne, og ved samtidig at give forbrugerne en endnu højere forbrugerbeskyttelse.

- Skrevet af Mads Balle Christensen, Advokatfirmaet TVC

Overordnet set, er der tale om øget oplysningspligt, videregående fortrydelsesret og ændrede regler for håndtering af returvarer og abonnementsaftaler.

Der er fokus på ”tydelighed”, dvs. at forbrugerne kan forvente, at ”alt det med småt” er tydeligt fremhævet, når de handler på hjemmesider, over telefonen eller pr. postordre.


Sådan er reglerne for den øgede oplysningspligt

Ifølge lovteksten gælder den øgede oplysningspligt ved ethvert fjernsalg af varer eller serviceydelser til forbrugere. Med fjernsalg forstås blandt andet salg over internettet, pr. telefon eller pr. post ordre, hvor parterne ikke mødes fysisk på den erhvervsdrivendes forretningssted. 

Man skal være særdeles opmærksom på, at oplysningspligten skal opfyldes inden aftale indgås mellem parterne. Det vil i praksis betyde, at en handlende på en hjemmeside skal have alle oplysningerne serveret tydelig og forståelig måde, inden der indgås aftale om et køb af en eventuel vare eller serviceydelse.


Krav til den erhvervsdrivendes oplysningspligt

  • oplysninger om identitet
  • prisoplysninger overfor forbrugeren
  • minimumskrav om oplysninger om varerne/serviceydelserne i butikken
  • oplysninger om klageadgangoplysninger om fortrydelsesadgang


Den erhvervsdrivendes identitet

De skærpede krav til oplysningspligten medfører, at det skal stå fuldstændigt klart for forbrugeren,med hvem vedkommende indgår en handel med. Det vil sige, at forbrugeren, inden handlen indgås,

skal have oplyst CVR-nummer, telefonnummer, e-mailadresser samt butikkens fysiske adresse.


Krav til oplysning om prisen

Den erhvervsdrivende skal oplyse den samlede pris for varen alt inklusive. Det er vigtigt, at alle udgifter er med, dvs. fragt, evt. returfragt og gebyr mv. Er dette ikke oplyst inden aftalen indgås, da er forbrugeren som konsekvens ikke forpligtet til at betale herfor.
Det skærpede krav er især vigtigt for handel på internettet. Oplysningerne om omkostningerne ved at udnytte fortrydelsesretten og returnere varen eller stoppe serviceydelsen skal oplyses. Glemmes dette, vil den erhvervsdrivende selv skulle betale omkostningerne forbundet med kundens returnering af varen. Sidstnævnte krav er nyt i forhold til den tidligere forbrugeraftalelov.


Oplysning om varernes og tjenesteydelsernes vigtigste egenskaber

Den nye forbrugeraftalelov stiller, som noget nyt, krav om, at den erhvervsdrivende oplyser forbrugeren om varernes og serviceydelsernes vigtigste egenskaber.

Til forskel for handel i en fysisk butik, da kan forbrugeren ikke ved handel på internettet se og røre varen. Derfor stilles der krav om, at varebeskrivelsen skal indeholde oplysninger om, hvad varen indeholder, og hvordan denne skal/kan håndteres.


Nye regler om klageadgang

Som noget nyt stilles der krav om, at der ved salg af almindelige varer skal fremgå oplysninger om klageadgang til Forbrugerklagenævnet, herunder adresse, telefonnummer og link til Forbrugerklagenævnets hjemmeside.


Nye regler om fortrydelsesretten

I forlængelse af indførelsen af krav om øget oplysningspligt, da stilles der krav om, at forbrugeren oplyses om den 14 dages fortrydelsesret inden handlen indgås. Der stilles tillige krav om, at forbrugeren skal have denne oplysning på et varigt medium, f.eks. i en e-mail.

Ved handel på internettet skal den erhvervsdrivende som noget nyt tillige henvise til den standard fortrydelsesformular, som er blevet udfærdiget i forbindelse med indførelsen af den nye lov. Det er ikke et absolut krav, at formularen lægges på hjemmesiden, når man handler med forbrugere, men ligger den på den erhvervsdrivendes hjemmeside, da må det anses som værende udtryk for, at man har opfyldt oplysningspligten.

Som noget helt nyt giver den nye forbrugeraftalelov forbrugeren mulighed for at fortryde købet efter brug af varen. Det vil sige, at forbrugeren kan tage varen i brug og derefter fortryde købet. Forbrugeren hæfter dog for en eventuel forringelse af varens værdi. Dette er modsat de tidligere regler, hvor forbrugeren mistede fortrydelsesretten, såfremt varen var taget i brug.

Det er endnu uklart, hvorledes værdiforringelsen skal beregnes. Udgangspunktet er, at den erhvervsdrivende skal beregne forringelsen på baggrund af den generelle markedsværdi. Der eksisterer ikke et generelt marked for salg af brugte varer, hvorfor det er usikkert, hvordan praksis på området vil udvikle sig.

En yderligere ændring er, at det tidligere var den erhvervsdrivende, som bar risikoen for varens hændelige undergang, når fortrydelsesretten blev udnyttet. Dette er nu ændret således, at det er forbrugeren, som bærer risikoen for varens hændelige undergang indtil den returnerede vare er modtaget hos den erhvervsdrivende.


Sanktioner for manglende opfyldelse af oplysningspligten

Manglende opfyldelse af de nye krav om øget oplysningspligt og ”tydelighed” kan medføre følgende konsekvenser, sanktioner:

  • Overtrædelse af de nye regler kan medføre bødestraf allerede ved første overtrædelse
  • Manglende oplysninger om fortrydelsesret kan medføre, at forbrugerens fortrydelsesret udvides til 12 måneder
  • Den erhvervsdrivende risikerer at skulle betale både forsendelses- og returomkostninger. Derudover afskærer de nye krav den erhvervsdrivende for at kræve refusion for en eventuel værdiforringelse

Denne artikel er udarbejdet af advokat Mads Balle Christensen, Advokatfirmaet Tommy V. Christiansen P/S. mac@tvc.dk, tlf.nr. 87347564 / mobil 22502571. Indholdet af denne artikel er kun information af generel karakter, og kan derfor ikke erstatte professionel rådgivning. Derfor bør indholdet ikke lægges til grund for økonomiske dispositioner.

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.