Seneste Nyt

Erfaringer med e-eksport fra danske B2B virksomheder

Med digitalt salg i både Danmark og udlandet kan danske virksomheder tjene over 3X så meget per medarbejder end uden, men kun 52 pct. gør det, viser nye tal fra en undesøgelse foretaget blandt 500 virksomheder af DI.

- Skrevet af DI Handel

Da corona lukkede verden ned, blev messer og kundemøder aflyst på stribe og verdensomspændende restriktioner lukkede butikker og andre fysiske salgskanaler ned, hvilket gjorde det svært for de danske virksomheder, at sælge udenlands og hente eksportordre hjem.

E-eksport er derfor vigtigere end nogensinde før, men med en 24’ende plads ud af 28 mulige er danske virksomheder markant dårligere til e-eksport end andre europæiske lande.

I samarbejde med Wilke, har DI spurgt 502 danske B2B virksomheder om deres erfaringer med og adfærd ifbm. digitalt salg.

Få virksomheder driver e-eksport

Hele 82 pct. af danske B2B virksomheder med digitalt salg må gerne sælge til udenlandske kunder, men det er blot 52 pct. af virksomhederne, som rent faktisk vælger at sælge til udlandet via digitale kanaler. Af dem benytter hele 91 pct. sig af webshop og apps. Dernæst e-mail (31 pct.) og online markedspladser (24 pct.).

Ifølge analysen er fokus på lokalmarkedet den største årsag til, at virksomheder uden traditionel eksport ikke benytter sig af webbaserede kanaler til at eksportere. Hele 82 pct. af virksomhederne indenfor denne gruppe tilkendegiver dette som én af årsagerne. Den næst hyppigste årsag er udfordringer med logistik (52 pct.).

Mangel på økonomiske ressourcer ligger dog ikke til hinder for e-eksport. Kun 10 pct. af virksomhederne tilkendegiver dette som en årsag. Andre årsager tæller høj konkurrence på eksportmarkederne (32 pct.) og usikkerhed om regler i andre lande (32 pct.).

Når der ses på virksomheder, der har traditionel eksport, men ikke e-eksport er det nogle lidt andre årsager, der ligger til grund for, at de ikke vælger at sælge digitalt. Logistikproblemer (41 pct.) er dog fortsat den årsag der hyppigst peges på. Den næst hyppigste årsag, med hele 27 pct., er at de respektive virksomheders bestyrelse ikke mener, at det er en del af deres strategi.

Stort potentiale for vækst

Hele 50 pct. af virksomhederne der e-eksporterer, er i høj eller meget høj grad tilfredse med vækstraten for salget til udenlandske kunder via deres digitale salgskanaler. Og kun 26 pct. af virksomhederne er i lav eller meget lav grad tilfredse.

På trods af, at virksomhederne generelt er tilfredse, er vækstraten for de digitale salg til kunder i Danmark stadig højere. Kun 23 pct. er i høj eller meget høj grad enige i udsagnet om, at vækstraten for de digitale salg til udenlandske kunder er højere end til de danske kunder. Én af grundene til dette, kan være, at udenlandske kunder har et andet behov end danske, hvilket 36 pct. af virksomheder i høj eller meget høj grad er enige i.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.