Seneste Nyt

Et inspirerende oplevelsesunivers

Formland har endnu engang inspireret. Indkøbere fra Danmark såvel som fra udlandet har besøgt messen, og blandt udstillerne og dermed en lang række af FAGA’s medlemmer er der tilfredshed. Generelt har der dog været en lille nedgang i ordreindgangen, men inspirationsfaktoren var høj, lyder det bl.a. fra FAGA’s formand, Marianne Jensen.

- Skrevet af Pia Finne, fotos: Tony Brøchner/MCH

Formland er netop slut. Indkøberne har fået masser af inspiration, der er blevet kigget på nyheder, livsstilsprodukter og design, der er blevet handlet og skabt gode kontakter. Generelt er udstillerne såvel som de besøgende tilfredse med messen, og MCH, der står bag Formland, melder om i alt 11.913 besøgende igennem tælleapparaterne, og det er faktisk status quo i forhold til augustmessen 2018.

Georg Sørensen, der er administrerende direktør i MCH, slår fast, at det er udstillerne og samarbejdspartnerne, der med deres passionerede indsats har skabt et unikt og inspirerende oplevelsesunivers, hvor de besøgende kunne opleve hele den danske designbranche samlet på ét sted.
”Vi er taknemmelige over, at vi for 71. gang har sat rammen for det personlige møde mellem udstillere og de besøgendes forretninger. Den tillid forpligter, og vi vil fortsat gøre os umage og skabe forandring og fornyelse på Formland”, lød det fra Georg Sørensen.

På den internationale front var der denne gang indkøbere og butiksmedarbejdere fra i alt 28 lande – primært europæiske. En af dem var hollandske Anna Borsboom fra Stylink, der besøgte messen for første gang. Sammen med en delegation fra en række af Hollands største museer var hun på Formland for at spotte skandinaviske trends.
”Normalt tager vi på messe i Paris for at se, hvad der sker i branchen, men vi vil også gerne følge med i, hvad der sker inden for dansk og skandinavisk design, og derfor valgte vi at besøge Formland. Messen giver et bredt indblik i, hvad der sker på dette marked”, siger Anna Borsboom.

FAGA’s formand, Marianne Jensen, fornemmede også en fin stemning, og hun slår fast at MCH gjorde, hvad de kunne for at sørge for, at alting spillede.
”Dog mærker vi, at kunderne er lidt nervøse for fremtiden. Recessionen i Tyskland, den gale præsident i USA o.s.v., og selv om renten lige nu er så lav, som den overhovedet kan være, tror jeg, både vores kunder og forbrugerne er bekymrede. Hos os havde vi derfor en lille tilbagegang i forhold til august 2018, og vi fornemmede klart, at det var de små butikker, der enten ikke kom eller som ikke købte samme mængder, som de plejer. Jeg tror, vi kommer til at se, at kunderne fremadrettet vil stille større krav til os som leverandører; til en stadig hurtigere levering og til at de kan supplere løbende, og dermed bruge leverandørernes lagre frem for selv at have den store lagerbinding”, mener Marianne Jensen. Hun frygter, at det kan være tegn på en nedgang i den dansk livsstilsbranche. ”Når vi skal agere lager for de mindre butikker, når de trækker betalingerne, som vi mærker, de gør, så er det som regel tegn på nedgang. Men når det er sagt, tror jeg også på et godt efterår og en god julehandel, men der er inden tvivl om, at der skal kæmpes om forbrugernes penge”.

Et inspirerende oplevelsesunivers

Holdet bag Formland havde gjort et stort arbejde for at skabe et unikt og inspirerende oplevelsesunivers med trendzoner, trendcaféer og en lang række inspirerende foredrag for såvel indkøbere som for udstillere, der skulle have et lille pusterum.

 

468 udstillere havde denne gang indtaget de 10 haller i MCH, og blandt dem var såvel nye upcoming brands som velkendte og ikke mindst nogle af branchens største var denne gang repræsenteret. Bl.a. Normann Copenhagen, som har en helt særlig tilknytning til Formland sammenlignet med udenlandske messer, afslører administrerende direktør Poul Madsen:

”At komme på Formland føles som at komme hjem efter at have været bortrejst til udlandet; familiært og velkendt, høj service, gode rammer og glade besøgende. Danmark er vores største marked, og derfor har vi et særligt forhold til messen og menneskene, der kommer her. Vi møder både beslutningstagerne og butikspersonalet, så det er det bedste sted for os at fremvise vores produkter til flest mulige på så kort tid som muligt”.

 


Rosendahl Design Group var også tilbage på Formland med alle ni brands efter flere års fravær. Ifølge Marie Kristine Schmidt, Vice President for virksomhedens Design, Brand & Marketing-afdeling, er Formland unik på den måde, at den samler branchen og interessenterne.
”Vi får mulighed for at se, hvad der rører sig i hele branchen, og får samtidig selv lov til at vise vores produkter og brands frem på en måde, hvor vi kan få fortalt historierne bag og møde både eksisterende og nye partnere én-til-én. Deltagelse på Formland er en rigtig god mulighed for at etablere nye partnerskaber og få vist det samlede aftryk af vores forretning frem”, siger Marie Kristine Schmidt.

Designbaseprisen gik til Sinnerup i Aarhus

Også i år blev Designbaseprisen uddelt til den butik inden for design- og livsstilsbranchen i Danmark, der lige nu viser vejen; tænker nyt og ikke mindst tænker alle branchens kategorier ind i butikken. Fra design og livsstilsprodukter til glas, porcelæn og køkkenudstyr. Vinderen blev den 3600 kvm store, inspirerende, smukke og spændende Sinnerup på Sct. Clemens Torv i Århus.

”En wow-oplevelse. Sådan kan man vel bedst beskrive Sinnerup i Aarhus. Her handler det om, at kunderne skal føle sig inspirerede og ikke mindst om, at de skal føle sig godt tilpas", lød det fra business manager på Designbase Hans Snestrup ved prisoverrækkelsen, og han tilføjer: 

"I butikken findes livsstilsprodukter og designelementer side om side med porcelænet, bestikket og køkkenudstyret i et velafbalanceret og nytænkende match". 

"Sinnerup har formået at skabe et oplevelsessted, hvor kunderne ikke bare kan få de produkter, de ønsker, men hvor de også kan få en kop kaffe i loungen, slappe af og nyde at være på shoppingtur. Det er en butik skabt for kunderne; et sted, hvor kunderne kan inspireres, hvor de kan opleve de seneste nye tendenser, men også hvor der er lagt vægt på det folkelige og nære, og de 15 medarbejdere i butikken sætter en ære i at forene viden med god kundeservice”.

 

 

Designbaseprisen uddeles i et samarbejde mellem erhvervsmagasinet Designbase og The Inspired Home Show i Chicago, og vinderen af Designbaseprisen vinder samtidig en nominering til den globale Gia Award, hvor verdens mest fremtrædende detailhandelseksperter udvælger verdens bedste detailbutikker. Vinderen af Designbaseprisen får foruden æren og designbaseskulpturen således også en rejse til Chicago til The Inspired Home Show og Gia Award uddelingen.

Formland Spring 2020 finder sted fra 30. januar til 2. februar.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.