Seneste Nyt

Europa rundt på messerne

Januar og februar har stået i messernes tegn over hele Europa. Selvfølgelig Formland i Herning, men også Maison&Objet i Paris, Ambiente og Christmasworld i Frankfurt, TrendSet i München og Nordstil i Hamborg. Hertil kommer Formex i Stockholm og Oslo Design Fair.

- Skrevet af Pia Finne

Messetiden har været over design- og interiørbranchen. Begyndende med TrendSet og Heimtextil, og sluttende med Ambiente og Christmasworld. Der er gode takter på messerne, og stemningen har generelt været positiv på de messer, jeg har besøgt, og det er forhåbentlig et godt tegn for fremtiden.

Formland:

Interiør- og designbranchen blev tanket op med dugfrisk viden og med de nyeste produkter og blev dermed klædt på til fremtiden på Formland Spring 2023. Flere nye tiltag var på plakaten. Ny termin, ny koncepthal og ny udstilling.

Der var 315 udstillere på Formland denne gang, og over 80 af dem var Faga-medlemmer. ”Jeg var meget positivt overrasket. Der var en fantastisk god stemning, og både de udstillere og de besøgende, jeg talte med, var tilfredse”. Det siger Flemming Andersen, der er projektleder på Formland, efter en messe, hvor datoerne, antallet af dage og messens struktur og opbygning var ny med nye områder dedikeret til bæredygtighed og til Fashion og livsstil.

”De nye tiltag var en succes. Cirkular Formland Days-området med fokus på cirkulært design havde rigtig mange besøgende, og udstillerne i vores nye Fashion og Livsstilshal var også glade. Så der er ingen tvivl om, at den også vil udvikle sig yderligere over de kommende messer”.

Formland-terminen og antallet af dage var et stort samtaleemne under sidste Autumn messe, og Flemming Andersen slår fast, at de nye messedage og afkortelsen med en dag i det store hele fik en god modtagelse. ”Der var udstillere, der inden messen var lidt spændte, men da vi lukkede ned, var holdningen generelt, at det fungerede”.
Dog vil man fra Formlands side gerne sikre, at alle høres i forbindelse med nye datoer og en fremtidig tre-dages messe. Derfor udsendes surveys til alle udstillere og besøgende

”Først og fremmest vil jeg gerne takke alle de besøgende for at møde op på messen med en yderst positiv indstilling. Vi kan se øget omsætning i cafeerne, samtlige workshops var udsolgt, og der var generelt et engagement, der overstiger vores forventninger”. Flemming tilskriver netop en del af den positive stemning, at messen forløb over tre dage. ”Det virker i sig selv positivt, når der er liv langt størstedelen af tiden. For der vil i sagens natur altid være en dag, der er mere stille end de andre”.

Der var 8.163 besøgende på Formland denne gang, og selv om Flemming Andersen gerne have set lidt flere ind ad indgangsdøren til MCH Messecenter Herning, er han tilfreds. ”Der er en tendens til, at indkøberne fra butikkerne kommer, men at der ikke kommer så mange medarbejdere med. Samtidig er der stadig butikker, der har det svært, eller som er lukkede”.

 

Også Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S, er glad for forløbet af Formland. ”Vi glæder os over en god og fremadskuende messestemning på Formland. Det vil vi gerne takke både udstillere og de 8.163 besøgende fagfolk for, ligesom vi glæder os over den meget positive modtagelse af nyhederne på denne Formland, nemlig ”Formland Circular Days” og ”Fashion & Lifestyle”, og vi er taknemmelige for tilkendegivelserne fra både udstillere og samarbejdspartnere og ser frem til i fællesskab at fortsætte udviklingen af Formland. 

Formland Autumn 2023 udspiller sig 20.-22. august i MCH Messecenter Herning.

Ambiente, Christmasworld og Creativeworld:

Det var et sensationelt comeback for Ambiente, Christmasworld og Creativeworld, der for første gang var gået sammen for at inspirere som det globale knudepunkt for kommende livsstilstrends. De afspejler den stigende sammensmeltning af livsstil og fokuserer på det øverste tema bæredygtighed. 

4.561 udstillere fyldte alle Frankfurt messecenters 352.950 bruttokvadratmeter og imponerede 154.000 detailhandlere fra 170 nationer over hele verden besøgte messen. Mere end nogensinde blev Frankfurt hjemsted for det globale marked for forbrugsvarer. I fem dage summede de fuldt bookede udstillingshaller af gensyn og en energisk ordrestemning. 

"Med en overvældende deltagelse og enorm internationalitet har vi gjort et utroligt comeback for den globale forbrugsvareverden efter to års pandemi. Frankfurt har styrket sin førende position og er nu den førende inspirations-, ordre- og netværksbegivenhed. Vores nye koncept One-Stop-Shop virker", siger Detlef Braun, medlem af direktionen.

Køberne nød godt af et unikt udvalg af friske forretningsimpulser: Hos Ambiente Dining blev Living and Giving udvidet med den nye arbejdssektion med henblik på moderne arbejdsliv. Christmasworld inspirerede sektoren med sæsonbetonede blikfang og festlige dekorationer med en wow-effekt til den smukkeste og bedst sælgende tid på året. 

Med adskillige kreative tilbud og interaktive workshops fejrede Creativeworld det igangværende DIY-boom. "Det nye messeformat bestående af Ambiente, Christmasworld og Creativeworld er meget sammenhængende og perfekt skræddersyet til fagets behov, da sortimenterne i hjemme- og boligsegmentet også i stigende grad smelter sammen. Stemningen blandt vores medlemmer var positiv, og det blev endnu en gang bekræftet, at vores branche har brug for messerne som platform for netværk, ordregivning og oplevelse af produkterne," siger Christian Haeser, administrerende direktør for Handelsverband Wohnen und Büro e.V.

Ambiente / Christmasworld /Creativeworld finder sted igen 26.-30. januar 2024. 

Heimtextil:

Heimtextil 2023 sluttede med koncentreret interkontinental styrke. 44.000 købere benyttede sig af muligheden for at deltage i det globale marked for bolig- og kontrakttekstiler.

"Heimtextil vendte stærkt tilbage - med en høj grad af internationalisering fra de 29 deltagende nationer". Det siger Detlef Braun, medlem af direktionen for Messe Frankfurt. Sammenlignet med 2020 opnåede messen en stigning i graden af internationalisering blandt udstillere og indkøbere.

Innovative materialeudviklinger fra naturlige råmaterialer som svampe, plantefibre eller genanvendte affaldsprodukter giver impulser til fremtiden for boligtekstiler. Det blev tydeligt demonstreret af "Future Materials Library" på Heimtextil. 

Størstedelen af den globale tekstilindustri har for længst begivet sig ud på vejen mod et bæredygtigt redesign af fremstillingsprocesserne og en etablering af stærke partnerskaber og foranstaltninger for mere gennemsigtige forsyningskæder. Derfor var netop de bæredygtige produktionsprocesser også en vigtig del af Heimtextil.

Heimtextil Trend Preview 23/24 præsenterede fremtidsorienterede designkoncepter og inspiration til tekstilindretningssektoren. Under mottoet ”Textiles Matter” sætter Heimtextil 2023 benchmarket for morgendagens fremadrettede og bæredygtige tekstilindretning, og fokus er på cirkularitet. 

Heimtextil finder sted igen 9.-12. januar 2024. 

Maison&Objet:

Maison&Objet Paris melder om øget besøgstal og flere internationale besøgende. Samtidig sås en acceleration af implementeringen af Maison &Objets digitale tjenester, og en ny omnichannel-løsning kan nu understøtte hele dekorations-, design- og livsstilssamfundet.

På trods af transportstrejker og et usikkert økonomisk klima lukkede Maison &Objet Paris-messen i en meget positiv og venlig atmosfære. 

Med mere end 67.000 besøgende, hvoraf næsten 45% var internationale, og med ikke mindre end 1.400 amerikanske besøgende, demonstrerede den fjerde (allerede!) post-COVID-session endnu en gang den vigtige markør, som messen repræsenterer for mærker og indkøbere inden for boligindretning, design og livsstilsbrancherne.

Mere end 2.300 mærker, fordelt på syv haller nød godt af den stærke dynamik, der har gjort Maison&Objet Paris berømt fra begyndelsen: Innovative kollektioner lanceret af nye mærker såvel som af store navne inden for indretning. 

Besøgsoplevelsen var også i fokus for Maison &Objet-arangørerne, der mere end nogensinde ønskede at sikre, at et besøg på showet var mere end bare en shoppingoplevelse. Med temaet "Take Care!", var besøgende i stand til at tage en pause og genoplade deres batterier i et særligt sofistikeret miljø, hvor alle detaljer, fra den musikalske atmosfære til farver og teksturer, er blevet omhyggeligt gennemtænkt. 

 

500 virksomheder udstillede på messen for første gang til glæde for de indkøbere, der altid er på udkig efter nye leverandører.

Allerede før den næste messe lancerer Maison &Objet yderligere digitale nyudviklinger i sit internationale community. "I 2016 foretog Maison&Objet det digitale skift. I 2023 er det tid til at opgradere det", som Sinziana Marian, direktør for digitale aktiviteter, forklarer.

Maison&Objet går nu videre end bare leadgenerering. Fra foråret vil man tilbyde en markedsplads (ordretagning) gennem sin MOM (Maison&Objet and More) platform, hvor man kan forhandle og gøre forretninger med nye kontakter i Europa i løbet af året. 

Maison&Objet finder sted igen 7.-11. september 2023. 

TrendSet: 

Godt 2000 udstillere og brands viste deres produkter og nyheder til forår/sommer 2023, påske og endda jul 2023 i seks godt fyldte udstillingshaller, og indkøberne besøgte TrendSet i stort antal.

22.538 besøgende kom på messen, og det er en markant stigning i forhold til året før. Dermed oplever TrendSet en stærk og sikker udvikling med yderligere vækst. ”Vi lever i en overgangstid. Intet sted er dette mere tydeligt end i erhvervslivet og handelen. Folks forbrug og købsadfærd ændrer sig hurtigt. Det reagerer detailhandlen på med nye og kreative koncepter. Integrationen af e-handel i fysiske butikker, hybridforretninger og brandoplevelseshubs er kun nogle få af de måder, hvorpå kunder kan fastholdes og nye erhverves.

På TrendSet Winter 2023 blev meget udvekslet og diskuteret. I processen blev en positiv udvikling meget tydelig: Kunderne anerkender igen værdien af den fysiske detailhandel. Det, der kræves, er en personlig, brugerdefineret shoppingoplevelse på stedet. Nye koncepter scorer point i indre byer. Mindre, specialiserede butikker skyder op og gør shopping sjovere igen, og mere handel sker i stigende grad i de mindre butikker. Kontakt mellem fagfolk og netværk med eksperter er vigtigere end nogensinde i disse tider. Lige så vigtige er naturligvis tendenser, innovationer og produkter i den kommende sæson. For det kan ikke nægtes, at alle former for handel har brug for én ting, nemlig produkter, der fanger og sælger”, lyder det fra ledelsen bag TrendSet.

Julehandlen bliver mere og mere vigtig hos TrendSet Winter. Mange udstillere er gået over til at vise deres seneste julekollektioner på TrendSet Winter, og antallet øges, lyder det. 

TrendSet finder sted igen 15.-17. juli 2023. 

Formex:

Der var 355 udstillere på Formex denne gang og 10.506 besøgende. Det er lidt over en person mere pr. udstillerstand i forhold til august, lyder det fra messen, der også slår fast, at der denne gang var en mere jævn fordeling af besøgende over dagene. Herudover besøgte 10 pct. flere unikke virksomheder messen i januar i forhold til august.

Formex finder sted igen 22.-25. august 2023. 

Oslo Design Fair:

Messeledelsen ønsker ikke at oplyse udstiller- og besøgstal.

Oslo Design Fair finder sted igen 30. august til 1. september 2023. 

FAGA's Messekalender giver dig et samlet overblik over terminerne for efterårets messer. 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.