Seneste Nyt

Få en Instagramprofil NU

Har man ikke en profil på Instagram og Facebook allerede, skal det ske NU. Og har man en profil, er NU tiden til at opdatere den og gøre den attraktiv. Det handler nemlig om at fastholde kontakten og kommunikationen. Men husk at information, motivation og underholdning er kodeordene på de sociale medier. Herefter følger salget, siger SoMe-ekspert Rolf Nordal.

- Skrevet af Pia Finne

”Der er altid basis for at lave markedsføring via sin Facebook- og Instagramprofil. Gør du det, er det vigtigt, at du fortæller, hvorfor netop din virksomhed er speciel, og hvad der gør den unik - og husk altid godt billedmateriale!”. Det siger Rolf Nordal, Nordal Media. Han er ekspert i SoMe og markedsføring på de sociale medier.

Man skal sørge for at have et godt profilbillede, der fanger eksisterende som nye kunders opmærksomhed, og så skal man formidle, hvilken type virksomhed man er. 

”Det er vigtigt at forventningsafstemme og så skal man gøre sig klart, at Facebook og Instagram handler om at underholde, motivere og inspirere kunderne for at få dem til at følge med, og dernæst om at sælge”, fortæller Rolf. ”Sørg for, at spørgsmål dine følgere måtte have, besvares i opslagene, og fortæl om virksomheden og jeres brands - og vis billeder! Brug evt. den app, der hedder Layout”.

Rolf fortæller, at det handler om Softselling via sociale medier. Om at skabe en contentdel, der giver værdi, inspirerer og motiverer. ”Man skal huske, at Facebook og Instagram er underholdningsplatforme. Det handler om at inspirere sine kunder, så de får lyst til at købe produkterne. 

Giv tilbud til kunderne

Man kan også lave annoncer på Facebook og Instagram eller google adverts. For det er med til at fastholde kunderne. ”Med goggle adverts kan man målrette annoncen til eksempelvis sit nærområde, så når der søges på et af dine brands i dit nærområde, popper du op”, forklarer Rolf, der netop hjælper virksomheder med at optimere deres salg via de sociale medier.

Som nævnt bruges væggen på Facebook og Instagram til at motivere og inspirere og til at opbygge awareness. Det, der skal sælge, er stories - 15 sekunders videoklip, der kun er aktive i 24 timer, før de forsvinder igen. ”Det betyder, at man bedre kan fjolle lidt og slå sig løs, for der er ingen fare for, at klippene bliver liggende på nettet. De forsvinder igen”.

Rolf taler om en ”five step”-sekvens på din story. De første fire 15-sekunders steps skal du inspirere og motivere dine kunder, og det 5. step er et ”call to action”: Hvis du vil vide mere eller have rabatten så send en besked. - Så bliver dit salgsbudskab pakket ind i inspiration, og du undgår at blive for pushy i dit salg. 

Posts, kunderne kan regne med

På spørgsmålet om, hvor ofte man skal poste på Facebook og Instagram, svarer Rolf, at man skal lægge posts op max en gang om dagen, og minimum det man har ressourcer til. ”Begynd med to posts om ugen, men sørg for at det så sker to gange om ugen. Det er bedre at begynde for lavt, dyppe tæerne i de sociale medier og så udbygge, end at starte for stort. For det er vigtigt, at kunderne kan regne med dine posts”. Stories kan man sagtens poste hver dag. De er i højere grad øjebliksbilleder”.

”Mange virksomheders undskyldning for ikke at være aktive på de sociale medier er, at de ikke har tid til både Instagram og Facebook. Men det tager faktisk ikke så lang tid, og det smukke er, at laver du ét post, kan det deles fra Instagram til Facebook ganske enkelt. Så er du en mindre virksomhed så brug det samme post, har du medarbejdere, der er dedikerede til SoMe, så differentier dine posts. Gør hvad du har tid til. Men GØR det”.

Er man lige gået i gang med at skabe sig en profil på de sociale medier, er Rolfs råd, at man bare kommer i gang og får lagt forskelligt op. Herefter kan man begyndte at se på, hvilken type posts, der får flest likes og kommentarer og målrette sin kommunikation.

”Aktiver dit personlige netværk. Bed dem om at like din profil og få skabt noget trafik på den måde, for så er man i gang”, siger Rolf og han videregiver et væksthack: Bed dine kunder om at tage billeder og dele oplevelsen med dit brand og dine produkter på Instagram, og få dem til at tagge dig. På den måde outsourcer du i princippet det at lave indhold til din Instagram og Facebook. Lav eventuelt en konkurrence: Læg et billede op, og så trækkes der lod om et gavekort. (Husk at tilknytte et hashtag til kampagnen og vælg et unikt hashtag, for ligger der 1000 andre billeder, har det ingen effekt.) Lægger dine kunder billeder op, skriv til dem: Hej Mette, fedt billede, du har lagt op, må vi bruge dem på vores Instagram? Får man et ja på chatten, er det en bindende aftale, (tag et screenshot for en god ordens skyld).

 

Rolf deler virksomheder, der arbejder med SoMe op i to kategorier: Dem, der slet ikke kan og dem, der gør det rigtig godt. Og hans job er at hjælpe begge grupper til at gøre det endnu bedre. Dels kører han undervisning i, hvordan man helt konkret arbejder med indhold, opsætning og som SoMe-strategi, og dels står han for annoncering på de sociale medier for en del virksomheder

Influencermarketing – eller mund til mund

Influencermarketing har fået et lidt blakket ry. Men ikke desto mindre kan det være effektivt. Og når Rolf kalder det mund-til-mund metoden, er det pludselig mere tilgængeligt.

”I bund og grund handler det jo om at få en person, der har mange følgere til at vise produkterne. Og det handler ikke om, at vedkommende skal være kendt. Har en person over 1000 følgere, er vedkommende at betegne som en influent. Det, man skal gøre op med sig selv, er, om vedkommede har ørenlyd hos dine potentielle kunder. Er det tilfældet, behøver influenten ikke have 25.000-50.000 følgere. Det vigtigste er, at det er de rigtige”.

Har man én i tankerne, foreslår Rolf, at man spørger ind til, hvilke tidligere samarbejder vedkommende har haft, og bed om screenshots af, hvordan det forløb. ”Bruger man Instagram som virksomhed, får man nemlig automatisk et Instagram analytics modul med, der tydeligt viser, hvad performer bedst, hvad er blevet set af flest, rækkevidde, hvor mange klik et opslag har fået, hvem, der er målgruppen, hvor de bor, og hvornår de er på, så man kan time sine posts med mere”. 

Instagram Analytics er gratis, og det er gratis at koble Facebook på Instagram. Vil man ”lege” med google adverts, mener Rolf, man skal begynde med 500 kr. om måneden. ”Der skal ikke mange nye kunder til, før de er tjent ind”, siger han.

Keep it simple

Når man skal monitorere sig egen profil er Rolf’s råd: Keep it simple. ”Brug Instagram analytics. Her er langt de fleste af de informationer, man skal bruge. Man kan se, hvordan indholdet performer, flest likes og kommentarer. Man kan se, hvem der ser ens stories og meget andet, og man kan tracke to år tilbage. Vil man ud i noget mere avanceret, kan man bruge ninjalitics eller socialblade. Begge har både en gratis og en betalt version. Men det kan være lidt overvældende og ofte unødvendigt”.

Vil man tjekke hvor aktive følgerne er hos en influent/ samarbejdspartner er, anbefaler Rolf, at man ser på phlanx, https://phlanx.com/engagement-calculator, hvor man kan se, hvor aktive følgerne er på en Instagram konto – den gennemsnitlige interaktionsscore. 

Man kan også planlægge sine opslag - dog ikke stories - med hjælp fra planlægningsværtøjet Planoly. Her er de første 30 billeder, man lægger op hver måned, gratis, og de autopostes herefter på de tidspunkter, man ønsker det.

Sæt dig i kundens sted

I bund og grund handler et godt post om at sætte sig i kundens sted. Hvad vil jeg selv gerne se? Din markedsføring skal gå fra at være egocentreret til at være kundecentreret. Skab en fed oplevelse og tænk på, hvad dine kunder, ville elske at se på. Det skal være autentisk og se godt ud, lyder rådet. Og skab din egen tone-of-voice – den måde, du skriver til dine kunder på. 

Sidst foreslår Rolf, at man bruger de sociale medier til at bygger en e-mail liste op – en kundedatabase.

”Med Apples nye IOS14 opdatering forlyder det, at 50 pct. af alle de kontakter, der er registreret igennem cookies, potentielt forsvinder. Så nu er tiden til at opbygge din nyhedsbrevsliste, så du altid kan ramme dine kunder, når du kører en kampagne. Giv evt. folk en rabatkode, når de tilmelder sig dit nyhedsbrev”. 

Så få etableret din profil på Instagram og Facebook effektivt. Gennemtænk den, tænk din målgruppe ind, find din tone-of-voice og gå i bare gang.  Ifølge Rolf vil onlinesalget i fremtiden bevæge sig mere fra hjemmesider over til SoMe-platformene, så kan man være på forkant med det, er man et godt skridt foran. 

Sådan får du 1000 følgere på 30 dage. Der kan læses mere på nordalmedia.dk

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.