Seneste Nyt

Formland-reportage: Messen er en vigtig platform

394 udstillere, hvoraf mange er FAGA-medlemmer, fik fremvist produktnyheder, inspireret og netværket med 9.000 fagfolk fra 27 lande på Formland. Udstillerne fremhæver endnu engang værdien af den personlige messedialog i mødet med kunderne - også i udfordrende tider. Messen tiltrak flere udenlandske indkøbere end sidst, og købelysten fulgte med ind over landets grænser.

- Skrevet af Pia Finne

9.042 besøgende; indkøbere, stylister, influencere og andre branchefolk besøgte denne gang Formlands 394 udstillere fordelt på 10 haller i MCH Messecenter Herning. 

”Den 76. udgave af Formland, som blev gennemført i en tid med mange forandringer og udfordringer og en tid, hvor verden virkelig bevæger sig. Derfor glæder vi os over de positive tilbagemeldinger, vi har fået, og som messemand glæder jeg mig i særdeleshed over bekræftelsen af messemediets styrke”, siger MCH's administrerende direktør, Georg Sørensen, der også glæder sig over, at Formland igen har været rammen for udstillernes og de besøgendes dialoger og forretninger.

Formland blev besøgt af 653 udenlandske indkøbere fra 342 virksomheder og er med 50 % fremgang siden sidst kommet styrket tilbage, hvilket bekræftes af udstillerne, der melder om øget udenlandsk interesse.

”Vi har fået en del nye tyske kunder og også flere franske, der har prioriteret Formland over deres hjemlige messe, fordi de her kan få et perfekt overblik over de danske brands. Derudover har vi fået nye kunder fra Island, England og Færøerne og selvfølgelig Norge og Sverige, siger Rachid Moula, CEO, H. Skjalm P., og samme budskab lyder blandt andre fra Birger Nielsen fra Present Time Holland:
”Jeg havde skruet ned for forventningerne, fordi tiden er, som den er, men det er gået godt, og fremmødet har været pænt. Der har hersket en større positivisme, end jeg havde regnet med, og det er tydeligt, at folk tror på fremtiden. Formland har en fantastisk stor værdi for os. Vi møder mange nye kunder på messen - i år ikke bare fra Danmark, men også fra lande som Norge, Tyskland, Grønland og Færøerne. I det hele taget er messen en perfekt platform at lave nye bekendtskaber på. Formland betyder utrolig meget for os netværksmæssigt og messen er vigtig ikke mindst i trængselstider, hvor det er ekstra vigtigt, at branchen står sammen. Det personlige møde er mere vigtigt end nogensinde”.

Messerne er en ideel platform

Over de seneste år har der været en del snak i branchen omkring messernes berettigelse, men bl.a. Peter Maae Jensen, CEO hos aida slår fast, at messemediet er en ideel platform for de personlige dialoger i en verden i forandring. ”Vi har brug for de store messer som Formland, og messen er gået godt for os. Netværksmæssigt betyder Formland meget - hele branchen og stort set alle kæder er samlet her”, siger han, og han suppleres af Jan Engelbrecht, CEO hos Eva Solo:
”Det har været rigtig fint. Vi kom med dæmpede forventninger grundet markedets tilstand og verdens udvikling, men der er en stor tro på fremtiden, og vi har mødt nogle fantastisk positive kunder, så vi tror på, at det bliver jul i år. Det har været rigtig dejligt. Det, der betyder noget for os, er, at der kommer kunder, der har den rette indstilling, og som tror på, at de kan sælge varerne. Det betyder rigtig meget, at vi får vist vores varer. Selvfølgelig vil vi gerne have noget salg, men vi vil også gerne inspirere butikspersonalet og vise, hvordan vores produkter ser ud, hvordan de kan udstilles og hvilke værdier, vi har. Og det er Formland et supergodt sted til”.

Masser af farver på efteråret og vinteren

Lilla var klart trendfarven. Og i alle nuancer fra den lyse lavendel over dyb lilla til bordeaux. Gul og i øvrigt hele pastelpaletten var også taget i brug for at skabe liv og lys i efterårets og vinterens boliger, og naturligvis var det naturlige udtryk; rå keramik og stentøj og nuancer af jord og ler og en del af den trend, der også omfatter bæredygtigheden.

Maksimalisme frem for minimalisme. Der er gang i farverne, de spiller op til hinanden og står som kontraster eller som en blødere forlængelse af hinanden, stilarter mikses og vintage spiller op til det nye, moderne.
Det var også temaet på en trendtalk, som Mads Arlien-Søborg havde med trendeksperterne Stefan Nilsson og Niki Brantmark. Maksimalisme bliver ”the new normal”, og den er mere en livsstil og en megatrend end en forbigående stil, var de tre enige om.

”Maksimalismen er en reaktion på minimalismen; på det almindelige, det lidt kedelige og det helt stilrene hjem. Men det handler om et mindset. Nu keder vi os, og derfor leger vi med det eklektiske”, lyder det fra Stefan Nilsson. Han ser farver på farver, regler, der brydes og masser af personlighed. ”Man går med de farver, man elsker, der er masser af kontraster og masser af planter. Det handler om leg med indretningen, vi vil have storytelling, og vi vil have eventyr. Her ses vintage og reuse, og det handler i høj grad om at indrette sig anderledes. Men man skal forstå stilen, ellers fejler man”, slår Stefan fast. Og de tre er enige om, at det handler om at komme ud af sin komfortzone, lade sig inspirere af interessante mennesker og følge dem.

Nye Formland-datoer i 2023

I 2023 sker der som bekendt ændringer i messedatoerne for Formland, både når det gælder ugedagene og antallet af dage, messen varer. Fra januar næste år vil messen således finde sted søndag, mandag og tirsdag.

“Det er en stor og velovervejet beslutning, der har været længe undervejs. Men da Ambiente valgte at flytte deres messe til uge 5, var det det sidste skub, vi manglede for at tage en beslutning. Derudover har vi lyttet til det stigende ønske om at skabe endnu mere intensitet og liv i løbet af messedagene, hvilket betyder, at vi har kortet en dag af programmet,” fortæller Flemming Andersen projektleder på Formland.

Messedatoer næste år: 
Formland Spring: 29.-31. januar 2023
Formland Autumn: 20.-22. august 2023

653 udenlandske indkøbere fra 342 virksomheder havde fundet vej til Formland - det er en fremgang på 50 procent i forhold til sidste messe.
Foto: MCH / Tony Brøchner

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.