Seneste Nyt

Formland står stærkt

Mange af FAGA’s medlemmer er med, når Formland slår dørene op 15.-18. august. Under mantraet; Styrkes butikkerne, styrkes udstillerne og branchen, har teamet bag Formland sammensat et spændende program, der forhåbentlig får indkøberne til at blive et par dage, besøge alle udstillerne, se alle nyhederne og blive inspireret til at skabe unikke købsoplevelser.

- Skrevet af Pia Finne

”Jo flere udstillere, der er til at hente besøgende til messen, og jo større en del af den danske designplatform, der kan samles, jo stærkere står messen overfor såvel de danske som de udenlandske besøgende. Derfor er vi rigtig glade for, at store danske virksomheder som Normann Copenhagen og Rosendahl Design Group igen har valgt at udstille på messen efter nogle års pause, ligesom en lang række både velkendte og nye brands har det”, siger Formlands projektleder Mai-Britt Risvig Flyvholm.
Hun fortæller, at såvel antallet af udstillere som besøgende forventes at være status quo i forhold til Autumn messen i 2018, ligesom hun forventer at antallet af udenlandske besøgende også er status quo. ”Til messen i 2018 kom der besøgende fra 38 lande, og vi forventer også denne gang besøgende fra over 30 lande”, siger hun og slår fast, at erfaringerne fra tidligere messer viser, at de udenlandske indkøbere, der kommer til Formland, er både seriøse og købestærke. ”De tager ikke flyet fra Japan til Herning for at ose. Når de kommer, har de besluttet sig for, at de vil investere i skandinavisk design, og alt andet lige er Formland det eneste sted i verden, hvor du kan finde så meget dansk design samlet på ét sted. Det sker hverken i danskerhjørner eller på fællesstande på de store messer rundt omkring i verden. På Formland er der 400-500 udstillere af dansk design, og det er det, der gør Formland stærk”.
Mai-Britt Risvig Flyvholm fortæller, at man på Formland tænker i oplevelsesbundlinje; på den samlede oplevelse, de besøgende får med hjem. Det gælder nye spændende brands og produkter på standene, og det gælder inspiration og information, der kan være med til at styrke de besøgendes forretninger.

Formlands trendzone

Et af de helt store trækplastre på messen er Formlands trendområde, hvor man denne gang forener industriel orden og kunstnerisk kaos, og måske kunne FAGA’s medlemmer også denne gang lade sig inspirere til en spændende standopbygning på trendzonen.
”Vi hylder 100-året for Bauhaus-stilen, og design og kunst sammensmeltes på trendzonen VÆRKET skabt af designduoen STUDIE FLYHELSTED.
”Navnet referer både til et fabriksværk og et kunstnerisk værk. Vi er bevidst gået med en dobbelttydet titel, fordi den afspejler de tendenser - og de mange retninger - vi ser i interiør- og designbranchen lige nu, hvor ting både kan være masseproducerede, men også unika og håndlavede”, fortæller Mille Fly fra STUDIE FLYHELSTED, som suppleres af kollegaen Sofie Helsted:

 
”Trendzonen er særligt inspireret af de udtryk, vi kender fra den toneangivende tyske designskole Bauhaus, der i år har 100-års jubilæum, idet vi ser et stort stilskifte tilbage til Bauhaus-periodens designæstetik med fokus på funktionalitet, enkelthed, renhed og minimalisme”, forklarer hun.
Trendzonens omgivelser bygges op som en fabrik - et værk - mens der under messen også skabes et kunstnerisk værk. Ligesom man i gammel tid stemplede ind på fabrikken om morgenen, har designduoen lavet en kunstinstallation, hvor besøgende kan stemple ind og på den måde blive en del af kunstværket. 
”Kunstværket skaber en fællesskabsfølelse, men det kræver fysisk tilstedeværelse. Vi håber på at se en drejning henimod det personlige møde, for det er virkelig vigtigt og givende - noget, som man i høj grad oplever, når man deltager på Formland”, lyder det fra Sofie Helsted.
Mai-Britt Risvig Flyvholm fortæller desuden, at der søndag vil være en rundgang på messen specielt for udstillere.

Et sammensat oplevelsesunivers

I trendcaféen Café Composé har designparret HØEG+MØLLER etableret et sammensat univers, hvor der både mikses, matches og u-matches på tværs af farver, former, mønstre og materialer. Caféen indrettes med båse til de mere intime spiseoplevelser, et langbord til de uformelle hyggestunder samt et oplevelsesunivers, der giver besøgende inspiration til at sammensætte farver og produkter på helt nye måder.
På begge trendområder kan man naturligvis opleve massevis af produkter fra udstillerne.
”Vi glæder os meget til at præsentere inspiration på højt niveau for interiør- og designbranchen i fællesskab med vores dygtige samarbejdspartnere”, fastslår Mai-Britt Risvig Flyvholm.
Foruden trendzonerne kan besøgende glæde sig til at opleve stærke foredrag, og både fredag og lørdag morgen fra kl. 9.00-9.30 holdes foredrag for udstillerne, inden messen slår dørene op for de besøgende. Fredag fortæller pej gruppen om samfund, tidsånd og forbrug. Om hvordan nutidens og fremtidens forbruger navigerer efter andre og nye værdier, og om hvordan de ændrer adfærd. Lørdag morgen fortæller Kundemagneterne om de fire kundetyper, og om hvordan man bruger dem i sit salg.
I løbet af messen vil der på Speak Up scenen være et væld af foredrag for de besøgende. 
”Vi har sammensat et stærkt program. I bund og grund handler det jo om, hvordan man styrker butikkerne. For jo stærkere butikkerne er, jo stærkere står leverandørerne og dermed udstillerne og branchen som helhed”, siger Mai-Britt Risvig Flyvholm.
”Vores mål er, at vi skal finde på noget unikt hver gang. Men det skal gerne være så relevant, at det smitter af på tilhørerne, så de herefter kan skabe noget unikt ude i butikkerne. For vi skal være med til at styrke butikslivet og dermed forhåbentlig stoppe butikslukningerne i branchen. Et af Formlands særkender er vores oplevelsesunivers. Og det er en af grundene til, at vi på vores spring messe i 2019 havde en stor besøgsfremgang”.

Mere inspiration

Men inspirationen stopper ikke her. Selected by er flyttet til hal E og har fået et nyt format. Denne gang vil fire influenter skabe hver deres 20 kvm. store område, defineret af hver deres røde tråd. De fire er: Allan Torp fra Bungalow5, Louise Dorph og Anette Eckmann samt Bahne i Frederiksberg Centret, der sidste år vandt Designbaseprisen og GIA awarden i Chicago. ”Netop derfor er det spændende at se, hvad de kan, og hvilket univers de kan skabe”, lyder det fra Mai-Britt Risvig Flyvholm.
Et bæredygtigt univers ”We care” har man også skabt denne gang. Det handler om at genbruge, om bæredygtighed og om at tage ansvar. I hal E vil der være en udstilling af produkter skabt af genanvendte materialer - deriblandt No Waste Concept og Recycling.
”I forbindelse med udstillingen vil der desuden være en liste over alle de udstillere på Formland, der arbejder med bæredygtighed, så de besøgende kan danne sig et overblik”.
Messens bedste stand kåres også. Det sker torsdag kl. 14 i samarbejde med to dommere fra Danske Dekoratører. Der vælges to vinderstande; en over og en under 30 kvm., og de kriterier, dommerne arbejder ud fra, er bl.a. helhedsoplevelsen, opsætning af fysiske produkter, lyssætning og flow på standen. 
Så har man tænkt sig at vinde prisen, er det med at tænke både kreativt og ud af boksen.
Sidst men ikke mindst holdes også denne gang Blogger Pow Wow, hvor ca. 10 udvalgte bloggere kommer på tur rundt til 10-12 udstillere udvalgt af parret bag bloggen Happy Mountain. 
”Vil man tages med i betragtning som værende en del af bloggerturen, kan man helt frem til uge 31 ansøge om at deltage. Man skal begrunde hvorfor, man gerne vil besøges af bloggerturen: Det kan være, fordi man er ny, fordi man har et nyt spændende produkt, en fin storytelling eller noget helt andet”, slutter Mai-Britt Risvig Flyvholm, der glæder sig til at slå dørene op til Formland Autumn 2019.

På den kommende Formland messe vil der være et hav af stærke foredrag. Der arrangeres bl.a. morgenforedrag for udstillerne fredag og lørdag under messen. På billedet ses Anders Lund Madsen i en design talk med tre branchekendte profiler, som blev afholdt på sidste augustmesse. 

Formlands kreative samarbejdspartner STUDIE FLYHELSTED stod på forrige augustmesse bag trendzonen Freakebana, som var et inspirerende trækplaster.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.