Seneste Nyt

Maison&Objet i fremgang

Satser man på eksporten er Maison&Objet i Paris klart ét af de steder, man skal være repræsenteret. Messen er i klar fremgang, og her har man mulighed for at få kontakt til de vigtigste indkøber fra alle de store varehuse og butikskæder verden over.

- Skrevet af Pia Finne

Med fare for at gentage mig selv, må jeg bare sige det: Maison&Objet er super inspirerende. Der er masser af spændende nyt, og der kommer designinteresserede indkøbere fra store dele af verden.

Besøgsfremgang og fifty/fifty fordeling

Denne gang var der ikke mindre end 78.419 unikke besøgende, og det var en fremgang på hele 21,4 pct. Der var 37.709 besøgende fra udlandet og 40.710 fra Frankrig – så altså næsten en fifty/fifty fordeling.

De udenlandske besøgende kommer selvfølgelig for en stor dels vedkommende fra Europa, og fra praktisk talt alle landene er besøgstallet øget med 13-27 pct. En dramatisk forøgelse i antallet af besøgende er der dog alligevel sket, når det gælder besøgende fra ikke-EU lande med Rusland og Brasilien i spidsen med øgede besøgstal på 80,74 pct., og 78,15 pct. Herudover steg antallet af indiske besøgende med 47,12 pct., og der var 23,16 pct. flere japanere og 11,96 flere amerikanere på messen.

Det, indkøberne i høj grad søger på Maison&Objet, er et miks af de veletablerede kendte brands og nye brands, der kan give krydderi til butikken. besøgslisten tæller såvel mindre designbutikker som de helt store varehuse og butikskæder fra hele verden. Derfor er udstillerporteføljen også et fint miks af brands, der ikke kan ses andre steder, og store velkendte interiørvirksomheder - og de danske brands, man jo kender, bliver præsenteret på store stande og på spændende vis, så det i sig selv, kan være en oplevelse for de besøgende.

2.811 udstillere - heraf 674 nye

Til at dele opmærksomheden fra de mange besøgende var der 2.811 udstillere fra 64 lande, og tilsammen præsenterede de nyheder fra 3.129 brands. 674 af udstillerne var denne gang nye.

I forhold til vores lands størrelse, er der procentvis mange danske udstillere på messen. Vi sætter klart vores præg i udvalgte områder på messen, og indkøberne fra hele verden er rigtig glade for det danske stil-udtryk. En ny dansk udstiller på messen denne gang var Notem, der allerede efter de første dage var meget tilfreds med såvel den interesse og de ordrer, de havde fået fra flere store spillere i branchen. 

Dog skal det nævnes, at store danske virksomheder som Normann Copenhagen og Hay ikke længere var at finde blandt udstillerne, men det var til gengæld Ib Laursen, Bloomingville, Louise Roe, Eva Solo, F&H med Södahl, Nuance, Bitz og A Simple Mess samt nomess, Broste Copenhagen, Stelton og mange flere.

COMFORT ZONE

Trendområdet havde denne gang fået overskriften “Comfort Zone”.

"Vi tager på en rejse væk fra de ubehagelige tider i en ustabil verden, hvor man ikke føler sig sikker. Det er på tide, vi begynder at leve efter nye parametre, hvor kodeordet er hygge derhjemme. Det handler om at opnå såvel fysisk som psykisk ro. Kurver erstatter de lige linjer, og formerne bliver mere omsluttende – som en hyggelig, varm dunjakke. Puder med sjove former erstatter stolen, og bliver det perfekte sted til at slappe af. Bløde materialer ses overalt, og giver os velvære. Referencer til bobler, balloner, reder og skyer fodrer fantasien bag den nye generation af cocooning. Nedtonede pasteller, grå nuancer og støvet pink ses. Det gælder den raffinerede æstetik. Øko-hjem og 0-energi huse står bare og venter på at blive fyldt, mens indretningsarkitekterne stræber efter at optimere roen omkring arbejdsområderne, og ikke mindst lade de nye innovative teknologier arbejde for vores velvære. Varmt og afslappet – moderne komfort møder komfortabelt design i en 100 pct. ”feel good”-livsstil”, siger Marie-Jo Malait, koordinator på Maison&Objet-trenden.

Manden, der denne gang havde skabt trendområdet på Maison&Objet, var François Bernard fra Agence Croisements, og hans udgangspunkt for at signalere Comfort Zone-tendensen var stole i alle afskygninger.

”Lænestole ses i videreudviklede former, der afspejler trenden. Det omfavner hofterne og giver støtte til lænden…med andre ord, deres design er tilpasset, så det afhjælper og støtter. I dag skal en behagelig stol være en anti-chok bælg for kroppen. Vi vil gerne pakke os ind i tekstiler så tykke som tæpper, og drømmestolen er faktisk en pude på ben; en stol, der fjerner spændinger, og vasker alle bekymringer væk”, siger François Bernard med et smil.

Er komforten begrænset til vores hjem?

”Nej komfortbegrebet rækker uden for vores hjem og ind i det offentlige rum; togstationer, venteområder, biografer, kontorer med mere. Det gælder i høj grad produkter, der lader os arbejde sammen som et team og helt selvstændigt. Vægophængte kapsler, flytbare elementer, vægbeklædninger lavet af isolerende fibre og ergonomiske elementer, der forandrer vores opfattelse af komfort. Man arbejder stående, og når der er behov for at sidde ned, sker det på ergonomisk korrekte stole, pilatesbolde med mere. Paradoksalt nok er mangel på komfort den nye idé om komfort”.

Har du spottet andre trends til den kommende sæson?

Rette vinkler afløses af blødere linjer, sæder antager organiske former inspireret af ærtebælgen. ”Bælgen” er nutidens perfekte form. Vi ser ”sove-cocoons” poppe op på eksempelvis Googles kontor, hvor medarbejderne kan lukke af og genoplade batterierne, det handler om velvære, og så handler det i det hele taget om organiske formede møbler og tilbehør”.

François Bernard fra Agence Croisements stod bag Maison&Objects trendzone Comfort Zone - her bringer vi et par stemningsbilleder: 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.