Seneste Nyt

MALLING LIVING: Klassisk, tidløst design, der holder

”Jeg har kysset mange frøer, før jeg fandt prinsen”, siger Rikke Malling fra MALLING LIVING, og hentyder til sin entré i boligbranchen for fem år siden uden kontakter og netværk. I dag går det rigtig fint for MALLING LIVING, og Rikke benytter sig netop af sit store netværk i restaurationsbranchen kombineret med kontakten til de mindre interiørbutikker.

- Skrevet af Pia Finne

”Jeg er rigtig god til at spørge om de rigtige ting hos de rigtige mennesker. Det har gjort, at jeg nu har fået skabt en god base med gode producenter i Europa, Kina og Indien”. Det fortæller Rikke Malling, der startede sin virksomhed MALLING LIVING for godt fem år siden. ”Learning by doing” har i høj grad været fremgangsmåden for Rikke, og hun fortæller da også, at hun har brugt mange år og mange lærepenge på at finde de leverandører, hun har i dag. ”Jeg har med andre ord måttet kysse en masse frøer, før jeg fandt prinsen”, siger hun med et smil.

MALLING LIVING er en af de 29 virksomheder, der har meldt sig ind i FAGA i løbet af første kvartal 2018 – mod 10 nye virksomheder på samme tid i 2017. Som de fleste andre nye medlemmer, er det også for Rikkes vedkommende de gode fragtaftaler, der gjorde udslaget.

Rikke Malling er egentlig uddannet tjener og sommelier. Bl.a. har hun og hendes mand, Thorsten Schmidt drevet den velrenommerede restaurant Malling & Schmidt i Århus fra 2005 til 2012. I dag driver Thorsten Restaurant Barr i København.

”Jeg kommer ud af en tømrer- og arkitektfamilie, men jeg skulle overhovedet ikke noget i branchen”, fortæller Rikke, der derfor valgte at uddanne sig i restaurationsbranchen.

”Alligevel har jeg i alle årene arbejdet med indretning og interiør. Da vi havde restaurant, designede jeg først borde, og da vi manglede nogle flotte lysestager, der kunne tåle, at lysene ind imellem brænder ned i dem, og vaser, der kan rumme store grene uden at vælte, og som kunne holde til brugen i en restaurant, designede jeg det”.

”Malling Livings design er klassisk og tidløst, og det er helt bevidst ikke mindst fordi en del af Malling Livings kunder er restauranter, der ikke kan skifte inventar ud fra sæson til sæson.

Således har Rikke netop designet et drikkeglas til Barr, og hun holder meget af at designe på den måde. ”Når en restaurant eller en anden type virksomhed siger: Vi skal have designet et produkt, og det skal kunne det og det, så designer jeg det”. Det er sådan, flere af Malling Livings produkter er blevet til. Bl.a. også det superenkle garderobestativ, der hurtigt blev meget populært, og som Rikke oprindeligt designede til en venindes kontor.

”Nogle af de ting, jeg designer for andre, kommer med i kollektionen, andre gør ikke”, siger hun, og slår fast, at en af hendes helt klare styrker er, at hun kender restaurationsbranchen, ved hvad produkterne skal kunne, og ikke mindst hvad de skal kunne holde til.

 

Rikke Malling har et stort netværk i restaurationsbranchen, og det vil hun naturligvis også benytte sig af i fremtiden. Men hun vil fortsat også handle med de mindre interiørbutikker.

”Jeg kan godt lide kombinationen af tingene, begge kanaler er vigtige, og i forhold til designet inspirerer de to verdener hinanden”, forklarer Rikke, der godt kan lide at se, hvordan produkter, der er designet til restaurationsbranchen, bliver brugt, når de kommer ud til private.

Føler jeg er ansat i et shippingfirma

Funktionen er vigtig for Rikke, når hun designer, og selvfølgelig at tingene kan holde til at blive brugt. 

”Jeg skal også kunne holde ud at kigge på designet om 10 år”, siger hun, og så er det vigtigt, at tingene kan suppleres. ”Ellers duer det jo ikke til restaurationsbranchen”.

Da hun startede virksomheden, begyndte hun med, som hun selv siger det, blåøjet at få produceret i Danmark. Det blev naturligvis for dyrt, og i dag arbejder hun med en palette af hele verden.

”Men som mange andre, søger jeg at trække så meget produktion som muligt til Europa; Portugal, Tjekkiet og Polen. Logistikken er betydeligt lettere, og prismæssigt kan de efterhånden også være med. 

Stål og messing får hun dog stadig produceret i Kina og Indien.

”Ind imellem føler man, at man er ansat i et shippingfirma”, siger hun med et smil. ”Man bruger SÅ megen tid og penge på netop transporten. Men det er også mega spændende at arbejde med…”.

Malling Living-produkterne sælges i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Benelux og UK.

”Man er nødt til at starte op i et land ad gangen med agent, presseomtale med videre, inden man tager fat på et nyt land”, mener Rikke Malling, og det kan tage tid, før der er hul igennem”.

Hun er ikke i tvivl om vigtigheden af at have en lokal agent, der er vellidt, som har gode kontakter til butikkerne, og som kan sproget. ”Og der er mange om buddet – også blandt de danske virksomheder – i forhold til at få fat på de gode agenter”, siger hun.

Hun deltager også gerne på messer. På Formland samt på Formex i Stockholm og i Amsterdam, og til efteråret er det planen at deltage på Maison&Objet på SMVdanmarks fællesstand.

Rikke er glad for at komme på Formland. ”Set-up’et er fantastisk i forhold til det, man ser mange andre steder”, siger hun.

På Formex deltager hun også på SMVdanmarks fællestand. ”Det kan virkelig godt betale sig med de tilskud, man får, og jeg tror på, at deltager man på fællesstandene, får man en bedre placering, end hvis man eksempelvis kontaktede Paris som enkeltstående virksomhed”.

Vi skal vækste

Målet for Rikke Malling er klart, at MALLING LIVING skal vækste. Der kommer løbende nye produkter til, og samtidig står Rikke bag en del indretninger af virksomheder – ikke mindst restauranter – såvel som hos private. Og netop indretningerne er en del af virksomheden, som Rikke gerne vil udbygge.

Planen er også at fortsætte med det klassiske, tidløse design, der holder – selvfølgelig med nyheder ind imellem.

”Jeg er ikke tilhænger af ”køb og smid væk”-mentaliteten, men der skal jo nyheder til. Samtidig er det min klare holdning, at man ude i butikkerne skal sælge på andre parametre end pris i dag. Man skal sælge på den gode service”, mener Rikke, der også gør meget for at formidle den holdning videre til butikkerne.

Hun har også selv en fysisk butik i Århus, og det er input og erfaringer herfra, hun giver videre.

”Og så har jeg jo igennem en lang årrække i restaurationsbranchen, hvor kundeservice tages til et helt andet niveau, og de erfaringer giver jeg også gerne videre”, slutter Rikke Malling.

Her ses et udpluk af de produkter, som Rikke Malling  designer til sit firma Malling Living:

 

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.