Seneste Nyt

Messerne i udlandet

Tendence i Frankfurt, Formex i Stockholm og Maison et Objet i Paris. Vi har taget turen rundt. En af de store nyheder er, at Tendence fra næste år flytter fra slut august til 24.-27. juni.

- Skrevet af Pia Finne

Der er ingen tvivl om, at der er optimisme i branchen igen. Det mærkes på alle de udenlandske messer.

Formex har aldrig haft så mange udstillere før – godt 900. På Tendence var der 955 udstillere, mens Maison et Objet gør udstillerantallet op i brands, hvoraf der var godt 3.000.

På besøgssiden var der godt 22.000 i Stockholm, 24.000 i Frankfurt og godt 70.000 i Paris.

Tendence flytter

Blandt de største nyheder var, at Tendence fra 2017 flytter fra august til juni. Fremover vil messen således ligge før både TrendSet og Nordstil, og på messen gik snakken naturligvis livligt i forhold til, om det er en god idé eller ej. Og meningerne er meget delte, ligesom de er meget delte i forhold til tidspunktet – før Nordstil og TrendSet, som bl.a. mange af FAGA’s medlemmer har stor glæde af.

Tendence-konceptet er en videreudvikling af det etablerede event men med et stærkere fokus på produktsegmenter til foråret og sommeren det efterfølgende år. Indkøberne vil samtidig have mulighed for at se de nye produkter til vinteren meget tidligere end før, og for de dele af branchen, der køber stort ind vil disse forandringer have specielt store strategiske fordele.

”Fra 2017 peger alt på, at vi kan forvente vækst. Netop for at styrke den tendens udbygger vi Tendence-profilen med flere med nye produktgrupper såvel som vi sætter yderligere fokus på de eksisterende. Bl.a. er det vores plan at tiltrække storindkøberne til Frankfurt”, lyder det fra Philip Ferger, Group show director.

Han slår i øvrigt fast, at Tendence har mere end 800 år på bagen, og at messen dermed er den ældste fagmesse i verden, og at man bestemt ikke har tænkt sig at ligge på den lade side.

”Vi har messekulturen i hjertet”, siger han. Dog indrømmer han, at man har haft en del udfordringer de seneste år.

”Første skridt i den rigtige retning er, at vi nu har en separat struktur og organisation, så vi kan skabe vores 100 pct. eget show med sine egne vækstmuligheder”, forklarer Philip Ferger.

Han fortæller at ”seasonal decoration” bliver en del af messen, og at ”home textiles” også kommer til at spille en rolle i større grad end i dag.

Outdoor ser han også som et muligt vækstområde på det nye Tendence, og så er planen at promovere messen som et stærkt brand inden for ”dinning-sektoren”.

”Vi planlægger et område med arbejdstitlen ”Kitchen”, men målet er at skabe et område med et miks af køkken og borddækningsprodukter”, lyder det fra Philip Ferger, der videre siger:

”Men generelt skal vi præsentere nyheder for de europæiske indkøbere til 2. halvdel af året omfattende bl.a. julen og med et blik videre på foråret for storindkøberne”.

Om grunden til at man nu rykker messen til juni, fortæller Philip Ferger, at messen er blevet mindre og mindre over de senere år, og at en messe slut august ikke længere matcher så godt med producenternes produktions-cyklus. Og i forhold til Ambiente slår han fast, at hvor Ambiente er det store containerskib, der støt sejler derudad, vil Tendence være den lille speedbåd, der hurtigt kan omstille og tilpasse sig.

Formex

Formex i Stockholm var denne gang den største nogensinde med godt 900 udstillere. Overskriften på trenden var Nordic Me og netop bevidstheden; hvordan vi tager ansvar for vore valg og ikke mindst det personlige udtryk, var i fokus; hvordan vi vil leve og hvordan vi træffer vore valg. Det handlede om, at vi nu i højere grad værdsætter os selv såvel som verden omkring os og ønsker at give livet indhold.

”En øget bevidsthed omkring holdbarhed og ansvarlighed har vi set i længere tid, men nu er det for alvor slået igennem. Det var som om, det kunne ses overalt på messen uanset produktområde, og det er helt tydeligt, at man er bevidst i sit valg af materialer, gransker processer og har et større krav til holdbarhed. Samtidig er der en hygiejnefaktor og en selvbevidsthed hos mange i dag. Hertil kommer, at messen derudover er den største nogensinde med en større bredde såvel som dybde end tidligere”, siger Christina Olsson, projektchef for Formex.

Generelt blev Formex taget godt imod blandt såvel udstillere som indkøbere, og der var hele 144 danske udstillere denne gang – også flere end nogensinde før.

Næste Formex løber af stablen fra 18.-21. januar 2017.

Maison et Objet

Maison et Objet er en fantastisk, international mødeplads for designbranchen med alt fra møbler til brugskunst, boligtekstiler, design med meget mere.

Inspirationsniveauet er meget højt. Der er flotte trendstande, og der gøres meget ud af standene på messerne.

Mange danske virksomheder vælger at udstille på Maison et Objet, og mange danske indkøbere vælger at tage turen til Paris for at finde nye og spændende produkter til deres butikker.

Så Maison et Objet har bestemt ikke mistet sit momentum. Lige nu er det stedet at være, hvis man skal ramme bredt, internationalt i efteråret.

Ulempen kan være, at messen er utroligt stor, så udstiller man på Maison et Objet er det en rigtig god idé at have en række forhåndsaftaler med de rigtige indkøbere.


Fra Tendence:

Fra Maison et Objet:

Fra Formex:

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.