Seneste Nyt

Ny digital satsning

Et nyt projekt – Virtual Stage – skal skabe en ny virtuel scene hvor danske designbrands kan vise sig frem for udenlandske købere. Gennem projektet skal ny teknologi – herunder virtual og augmented reality – skabe en ny vej ud til potentielle kunder, så danske virksomheders eksport ikke hæmmes af aflyste messer og de stramme forsamlingsrestriktioner som findes mange steder i verden.

Livsstilsprodukter, møbler og design er vigtige dele af dansk erhvervsliv. Og samlet set er branchen det fjerdestørste eksporterhverv i Danmark. Som oftest sker branchens salg gennem fysiske designmesser og modeuger rundt omkring på kloden. Men det lader sig ikke gøre i år. Møder og arrangementer er i mange tilfælde blevet aflyst eller er stærkt begrænsede af covid19-pandemien.
Derfor er der behov for at nytænke eksporten og i det hele taget innovere de distributionskanaler, som design-, livsstils- og møbelindustrien primært benytter sig af i dag.

På den baggrund er Lifestyle & Design Cluster, Virsabi, Copenhagen Business School og Industriens Fond gået sammen i projektet ’Virtual Stage’.

”Det er en afgørende satsning for branchen. Initiativet kan gøre den danske livsstilsbranche til first-movers på anvendelsen af ny teknologi til eksport. Vi kan vise eksempler på hvordan danske brands kan nå de indkøbere, retailers, arkitekter, designere, producenter og journalister, der er så vigtige for eksporten, men som ikke kan deltage i de årlige handelsmesser, modeuger og designfestivaler rundt omkring i verden på grund af Covid19-pandemien,” lyder det fra Heidi Svane, der er Head of Digital ved Lifestyle & Design Cluster, og er projektleder på Virtual Stage-projektet.

”Når danske virksomheder formår at udnytte ny teknologi på en god måde, så øges deres konkurrenceevne. Det er det vi skal opnå gennem Virtual Stage. At bruge digitale kanaler til at fremvise fysiske projekter og nå relevante kunder og samarbejdspartnere er åbenlyst en god idé i en tid hvor folk ikke kan mødes fysisk. Men perspektiverne rækker også længere ud i fremtiden, hvor virtuel fremvisning af nye produkter kan øge effektiviteten og gøre både produktion og distribution mere bæredygtig,” siger Thomas Hofman-Bang, der er adm. direktør i Industriens Fond, som har støttet Virtual Stage som led i fondens særlige corona-indsats genstartNU.dk.

En platform med mange visioner

Ifølge parterne bag projektet, så er missionen at skabe en unik platform, hvor danske designbrands kan udstilles og opleves af udenlandske interessenter. Og der er ikke langt fra tanke til handling. Allerede til efteråret, skal Virtual Stage se dagens lys.
”På den korte bane håber vi, at mere end 10.000 personer bruger de nye løsninger i forbindelse med arrangementer i efteråret. Derudover er målet selvfølgelig, at danske virksomheder får nye kunder på baggrund af Virtual Stage og derigennem øger eksporten,” siger Heidi Svane.

De ambitioner nikkes der genkendende til hos Industriens Fond. Også her lægges der vægt på, at projektet har en relevans der rækker langt ud over 2020.

”Det handler ikke alene om at redde en del af efterårsomsætningen for en hel branche. Det er selvfølgelig i sig selv afgørende, men det er også vigtigt at vi kigger fremad. Vi skal hele tiden være nysgerrige og eksperimentere, og finde ud af hvilke teknologier, der kan bruges til at øge eksporten af danske design- og livsstilsprodukter. Og hvis vi kigger på den lange bane, så håber vi, at erfaringer fra Virtual Stage kan bruges af andre virksomheder og andre brancher, dansk erhvervsliv får udnyttet de muligheder der ligger i at benytte teknologi som et eksportredskab,” siger Thomas Hofman-Bang.

Virtual Stage bygges op omkring webinarer og workshops, som skal være med til at engagere og involvere virksomheder, og facilitere udviklingen af koncepter til platformen. Selve den digitale løsning bliver præsenteret på designfestivallen 3daysofdesign til september og igen under modeugen i 2021.

Læs mere på idcluster.com

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.