Seneste Nyt

Nye firmaer har en fordel, når der handles med Kina

At være et nyt, ungt firma kan være en fordel, når man handler med Kina, Det siger Heidi Larsen, der har skrevet flere bøger om, hvordan man agerer på og forstår det kinesiske marked. Hun mener, de nystartede virksomheders energi og drive samt deres opstillingsparathed og fleksibilitet er noget, de kinesiske leverandører sætter pris på.

- Skrevet af Pia Finne

Udfordringerne er talrige, når der handles med Kina, og mange nye virksomheder er af den opfattelse, at det praktisk talt er umuligt at få bare en smule opmærksomhed fra en kinesisk underleverandør, med mindre man placerer ordrer på millioner af enheder og flere containere.

”Men det er faktisk ikke tilfældet”, lyder det fra Heidi Larsen, der igennem sin virksomhed Plus 7 hjælper nye virksomheder med at producere så lidt som 500 stk. af et produkt – til den rette pris og i den rigtige kvalitet, med checks før afsendelse vel at bemærke til tiden.

”Så det er klart muligt, selv om det ikke skal forveksles med let. Faktisk mener jeg, at nye virksomheder har flere fordele i Kina”, lyder det fra Heidi Larsen, der har skrevet to bøger om emnet: ”(easily?) MADE FOR CHINA!”, om hvordan man succesfuldt sælger sine produkter i Kina – uden at havne på forsiderne i aviserne, og ”(easily?) MADE IN CHINA!”; om afsætningsmuligheder på det kinesiske marked for danske virksomheder. Og selvom produktion og afsætning næppe har mange ligheder, er limen, der binder det hele sammen og gør succeserne mulige, fortsat den samme: kulturforståelse. 

I forhold til, hvorfor det faktisk ikke er så vanskeligt for en nystartet virksomhed at begå sig i Kina, som man skulle tro, har Heidi Larsen en række argumenter:

Nye virksomheder har en skøn energi. De er drevet af deres visioner, og det er det, der får dem til at arbejde 24/7 for at nå deres mål. Kinesiske leverandører respekterer det. Hvad man ikke skal gøre som nystartet er at brug 3-4 ugers ferie som en undskyldning for at forlænge deadline. Kinesiske leverandører vil ikke kunne forstå det.

Nye virksomheder har masser af ideer. Kinesiske leverandører producerer på baggrund af tegninger og de (burde) have en stor ekspertviden omkring, hvordan man producerer et specifikt produkt. Den indsigt vil være af stor værdi for en ny virksomhed. Og leverandører elsker at arbejde tæt sammen med nye virksomheder omkring innovation.
Det vil gøre den nye virksomhed attraktiv for leverandøren (dog skal man huske at overveje IP rettighederne – beskyttelse af de immaterielle rettigheder).

Nye virksomheder tænker kreativt. I Europa har vi som oftest let adgang til statslige autoriteter, alligevel ser jeg kun ganske få nye virksomheder, der benytter sig af denne KÆMPESTORE fordel! Hvorfor ikke invitere den kinesiske leverandør på et besøg i virksomheden og kombinere deres besøg med et besøg på det lokale rådhus for at give borgmesteren hånden. Det vil øge virksomhedens quanxi (street credit) betragteligt, og ikke mindst gøre dig til en stærk og interessant partner for din leverandør, lyder det fra Heidi Larsen.

Nye virksomheder har et flat hierarki. Det ind imellem meget flade hierarki betyder, at nye virksomheder hurtigt kan rydde deres kalender og sende en beslutningstager til forhandlingsbordet, hvis behovet skulle opstå. Det opfattes som et bevis på oprigtig interesse af de kinesiske leverandører og hjælper med at skabe et stærkt samarbejde.

Nye virksomheder har mulighed for at være fleksible. Det betyder, at de kan tilpasse deres produkt eller produktionslinje, så den passer bedre med leverandørens produktionsplaner. Det giver bedre priser – og en større interesse fra leverandøren.

Nye virksomheder vil normalt begynde med at producere enkelte produkter. Det betyder, at deres leverandør-portefølje (i begyndelsen) vil være let at håndtere, hvilket giver den nye virksomhed mulighed for at bruge tid med leverandøren på at opbygge det meget vigtige tillidsfulde forretningsforhold.

Nye virksomheder har som regel et stort netværk. Måske kender de andre nystartede virksomheder, der leder efter et sted at producere et måske helt andet produkt i det samme råmateriale? Hvis det er tilfældet, hvorfor så ikke forene kræfterne og skabe mere forretning med den samme leverandør?
”Så ja, nye virksomheder har en række fordele – de ovennævnte er blot enkelte af dem”, lyder det fra Heidi Larsen, der slutter af med at fortælle, at hos Plus 7 gør man meget for netop at skabe supplier chains for nye virksomheder såvel som for SMV’er, der ikke har behov for at skulle producere en million produkter”.

Heidi Larsen fra Plus 7 mener, det kan være en direkte fordel at være en nystartet virksomhed, når man vil have produceret i Kina, og det kan faktisk godt lade sig gøre at producere 500 stk. af en vare. Man behøver ikke ramme millionen, siger hun.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.