Seneste Nyt

Nyt domicil tegner fremtiden

Ib Laursen-sjælen findes i det nye domicil, der netop står færdigt i Ribe. Den barske, skønne natur og de omkringliggende lader, har inspireret til udtrykket, og stilen afspejler virksomhedens DNA. ”Med det nye byggeri er vi rustet til fremtidens vækst”, siger Peter Laursen.

- Skrevet af Pia Finne

Ib Laursen har netop bygget et 1700 kvm stort, nyt domicil. ”Vi havde ganske enkelt behov for mere plads for at kunne vækste, som vi gerne vil i fremtiden”, fortæller adm. direktør Peter Laursen. Så behovet opstod lidt af nød, men resultatet er blevet et byggeri, der spiller smukt sammen med omgivelserne, og som ikke mindst afspejler Ib Laursens virksomheds-DNA.

”Vi ville ikke bygge noget ligegyldigt, men noget spændende, noget der skilte sig ud, som vi kunne være stolte af at vise frem, og frem for alt noget, der fortæller noget om, hvor vi kommer fra, og hvad vi står for”, fortæller Peter.

Fra byggeriets vinduer kigger man ud over det barske og smukke landskab med marker, græssende dyr og lader, og derfor blev inspirationen til byggeriet netop en lade. Peter Laursen entrerede med det lokale arkitektfirma Arkitektladen i Ribe og fik bygget i alt 1700 kvm med 1400 kvm i grundplan og en etage på godt 300 kvm midt i bygningen. Det nye byggeri rummer kontorerne, showroom, fotoatelier med videre. Lageret er således ikke flyttet med.

Peter fornemmer klart, at medarbejderne er glade for det nye domicil. ”Alle har fået bedre arbejdsforhold, der er højt til loftet og mere behageligt, og i kantinen er der meget mere plads. Hertil kommer en tagterrasse, hvor man kan nyde sin frokost i det gode vejr”.

Et år undervejs

Projektet stod færdigt i marts, og har været over et år undervejs. Men selvom en byggeproces, som den Ib Laursen har været igennem, kræver meget, er Peter meget glad for resultatet, der er blevet, lige som han havde håbet.

”Det er fremtidssikret. Vi har plads til mange medarbejdere endnu, og selv om tiden ikke er til at tale om vækst lige nu, så er det netop at vækste, vi gerne vil på sigt”, lyder det fra Peter, der fortæller, at eksporten tegner sig for 80 pct. af Ib Laursens omsætning, og at netop eksporten er det område, han forventer vækst på.

"Vi oplever en rigtig god efterspørgsel på vores ting. Jeg tror, der igen kommer et sving over mod vores stil. Vi har haft en minimalistisk periode i et stykke tid, så nu er der brug for noget andet igen, og alt andet lige; når der er krise, søger forbrugerne tilbage til det trygge og hyggelige, og det er det, vi kan”.

Peter fortæller, at man selvfølgelig tilpasser stilen til tiden. ”Men vi kan ikke køre en stilren linje. Vi er drevet af det, vores kunder gerne vil have, og det er en mere hyggelig stil, end mange andre interiørvirksomheder har. Så det ligger i vores sjæl, og min holdning er klart, at man skal gøre det, man er bedst til. Man skal være ærlig i det, man gør overfor sig selv og overfor kunderne”.

I det nye byggeri er der bortset fra de funktionelle kontormøbler, naturligvis indrettet med Ib Laursens egne produkter – med alt det, der gør det hyggeligt at være i rummene.

 

Fremtiden i branchen

Peter Laursen ser fortrøstningsfuldt på fremtiden. ”Jeg tror, når vi er igennem corona-krisen, så vender tingene stille og roligt tilbage til normal igen”. Og Peter mener, det sker indenfor det næste år. Dog mener han også, der vil komme til at ske justeringer. Der vil være kunder og leverandører, der ikke overlever, og der vil komme nye kunder og leverandører til. 

Hos Ib Laursen tager man også tyren ved hornene omkring præsentation af efterårets og julens varer. Man har lejet en stor lastbil, hvor man let og elegant kan folde et 65 kvm. stort showroom ud. Meningen er, at lastbilen det næste stykke tid skal køre rundt i Europa og støtte op om Ib Laursens agenter og sælgere.

”Da de tyske messer blev aflyst, følte vi, at vi var nødt til at gøre noget, der kunne hjælpe vores sælgere og vores salg. Vi stod med en stor manglende omsætning fra messerne, og blev derfor enige om, at de penge, vi sparede på de aflyste messer, skulle bruges på det kørende showroom, selvfølgelig med et håb om at hente noget af den tabte omsætning hjem igen”, forklarer Peter. For det betyder faktisk noget, at indkøberne kan se de rigtige farver og føle på produktet, og samtidig er det jo god reklame, når Ib Laursen nu turnerer rundt på de europæiske motorveje.

For Peter handler det meget om at se mulighederne frem for at gå i sort. ”Man må tilpasse sig, tænke sig om i de rammer, der bliver sat og agere efter det”.
Men han tænker ikke det kørende showroom ind i fremtiden. ”Det er en midlertidig løsning, indtil vi kan gå på messer igen, for messerne er bare et godt koncept, der er svært at slå med alle indkøbere samlet ét sted, hvor man kan præsentere sine nyheder og samtidig have den gode personlige kontakt, som vi vist alle har savnet i de seneste måneder”.

Peter forventer samme salgstal i 2020, som man nåede i 2019, men han er også klar over, at det kommer til at kræve en del fra alle virksomhedens medarbejdere. Derfor er de medarbejdere, der blev hjemsendt under corona-krisen, nu ved at komme tilbage på job. ”For det vil kræve alle medarbejdere, at nå vores mål”.

Peter forudser, at der vil være detailbutikker, der lukker såvel som leverandører. ”Men vores branche er en entreprenant branche, og jeg er sikker på, vi kommer til at se nye, spændende butikker og leverandører. Vores branche er præget af en iværksætterånd og -trang, og den skal nok bære os igennem”.

Det nye Ib Laursen-domicil i Ribe ser Peter som en manifestation af udviklingen såvel i virksomheden som i branchen. Hans håb er, at mange indkøbere både danske og tyske vælger at lægge vejen forbi for at se det spændende hus og det nye, spændende showroom, og han kalder - på trods af coronakrisen - timingen ”rigtig god”.

Fra Ib Laursens nye domicil i Ribe.

Inspirationen er den skønne, barske natur og de mange lader, der kan ses fra vinduerne i domicilet, der er bygget i Ib Laursens ånd.

”Vi ville ikke bygge noget ligegyldigt, men noget spændende, noget der skilte sig ud, og som vi kunne være stolte af at vise frem, og frem for alt noget, der fortæller noget om, hvor vi kommer fra, og hvad vi står for”, siger Peter Laursen.

Ib Laursen on Tour med et stort, rullende showroom, der skal støtte op om de udenlandske agenter og sælgere. Fire lande og ni byer på ni uger er målet.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.