Seneste Nyt

Sådan gik det på de internationale messer

På vanlig vis har der været godt gang i de internationale messer i Europa. Denne gang har der været lidt røre i messe-dammen. Tendence lå allerede i juli, mens Nordstil rykkede frem til august. Hvad der er at foretrække, må vist være op til den enkelte udstiller…. Generelt har messerne været godt besøgt, og tendenserne fra såvel Tendence som TrendSet, Nordstil og Formex byder på den ene side på masser af farver, mens man på den anden side fortsat leger med den skandinaviske enkelthed.

- Skrevet af Pia Finne

Tendence

Tendence i Frankfurt løb af stablen allerede i juli. Besøgstallet var på godt 20.000, hvoraf de ca. 20 pct. kom fra lande uden for Tyskland. Planen er, at Tendence skal videreudvikles i 2019 med flere spændende tiltag og en ny halfordeling.

2018-udgaven af Tendence lokkede 960 udstillere til, heraf godt 46 pct. fra andre lande end Tyskland. Udstillerne viste deres kollektioner og nyheder for godt 20.000 besøgende fra 82 lande. Antallet af besøgende fra udlandet var i øvrigt steget med markante fem procent i forhold til sidste år og landede således på 20 pct.

Tendence kan præsentere en bred vifte af produkter, der omfatter møbler, indretning tilbehør, køkkenprodukter, alt til borddækning, boligtekstiler, gaveartikler, smykker, modetilbehør samt produkter til haven og udendørs brug. 

Philipp Ferger, Group Show Director for Tendence, forklarer, at messen har to hovedformål; på den ene side at vise nyheder til efteråret, julen og nytåret, hvilket er relevant for mindre og mellemstore butikker, og på den anden side at præsentere forårs- og sommerkollektioner til det kommende år, hvilket giver større butikker og kæder, der arbejder med længere leadtimes og større volumener mulighed for at lægge sine ordrer i god tid.

 

For udstillernes nøgleindkøbere tilbydes VIP-konceptet Tulip Club, der giver en række fordele, som kan lette opholdet på messen.

Med årets messe vel overstået, ser man nu fra Tendences side frem mod 2019, hvor der kommer til at ske yderligere interessante forandringer - DOWNLOAD OVERSIGT. Allerede i september tages den nye, moderne Hall 12 i brug, hvilket bl.a. giver plads til at renovere to andre haller. I Hall 12 vil man under Tendence 2019 vise design- og premiumbrands, mens Hall 8, der tidligere husede Lovely Home og Seasonal Decoration, vil få en helt ny struktur. De udstillere, der vil være at finde i den hal, vil blive inddelt efter deres produkters stil (Modern, Earth, Urban, Cosy eller Adventure, temaer, der er udviklet i samarbejde konsulentvirksomheden Retail Academy). I hver afdeling vil der desuden være et inspirationsområde med forslag til, hvordan produkterne kan styles og præsenteres i detailhandlen.

”Det nye layout i Hall 8 er endnu et eksempel på, hvordan vi søger at støtte op om de mindre og selvstændige butikker. Netop de butikker er en vigtig del af Tendences besøgende og i tidens stadig vanskeligere forretningsklima, støtter vi nye tiltag i søen for at kunne tilbyde dem forskellige typer af service og vejledning”, slutter Philipp Ferger.

Næste Tendence holdes fra 29. juni til 2 juli 2019.

Nordstil

Nordstil er en ordremesse for den nordlige del af det tyske marked. På messen kunne godt 13.500 fagfolk fra primært det nordlige Tyskland, Danmark og Holland se livsstilsprodukter og trend fra godt 800 udstillere.

Messen, der hidtil har ligget i juni, var denne gang rykket til 11.-13. august – til slutningen af den tyske sommerferiesæson, og det, mener arrangørerne, var medvirkende til, at udstillerne på messen kunne melde om et godt salg.

 

Mindre heldigt er det dog på det logistiske plan for de danske udstillere på Nordstil, da messen nu slutter kun tre dage, før Formland begynder. 

“Nordstil’s succes er bygget på at kunne tilbyde et bredt udvalg af produkter og services. En del udstillere og besøgende skal nu tilpasse sig de nye messedatoer i slutningen af sommerferien, men med et stort program af understøttende events, der er skræddersyet til den nordtyske detailhandel med et strejf af nordisk stemning, fokuserer messen på kundernes behov. Nærhed er vores trumfkort – og det afspejles i den høje grad af tilfredshed blandt de besøgende. Netop derfor – på vores 10 års jubilæum – har vi forlænget vores kontrakt med Messe Hamborg I endnu fem år”, lyder det fra Binu Thomas, der er chef for Nordstil.  

På trendsiden bød Nordstil på mere mod til at være farverig. 

Mørke bærtoner, lilla og mørk blå var blandt de nuancer, der blev præsenterer til vinteren 2018, og med flere farver kommer også mere glamour og mere elegance. Tunge materialer som velour, messing og guldornamenteringer samt marmor og terrazzo får et comeback, viste trenden på Nordstil. Men den skandinaviske minimalisme er også stadig vigtig i trenden – den er enkel og let at tilpasse. Når bladene falder og frosten dækker markerne, skaber det naturlige, lyse træ, stem, keramik, flet og uldmaterialer en atmosfære af hygge og komfort. 

Dekorationerne til julen vil primært være i sølv kombineret med mørke blå elementer.

Oceanernes kæmper er et visuelt tema i den kommende sæson, ifølge Nordstils trendeksperter 

Næste Nordstil finder sted fra 12.–14. januar 2019.  

TrendSet

Med Nordstils nye messedatoer var TrendSet i München fra 7.-9. juli den første af sæsonens messer.

Fra messeledelsen meldes der om både god stemming og god business.

Godt 30.000 besøgende gæstede således messen, der for de danske udstillere primært har til formål at nå kunderne i det sydlige Tyskland samt i Østrig, Schweiz og Norditalien, og således er besøgstallet fastholdt i forhold til 2017.

Messeområdet er delt op i living, dining, leisure og giving sektioner, der til sammen dækker godt 100.000 kvm. udstillingsareal.

2.500 brands fra 40 lande rundt omkring i verden var repræsenteret, og i modsætning til Nordstil er man hos TrendSet glade for sine messedatoer.

”Datoerne i juli er ideelle i forhold til at lægge ordrer til vinteren 2918/19 og selvfølgelig til den kommende julehandel. Samtidig gav mange af udstillerne et preview på produktsortimentet til foråret og sommeren 2019, og også det blev godt modtaget”, lød det fra messeledelsen, der videre slår fast, at München har en god placering med en god infrastruktur. ”Samtidig giver TrendSet de besøgende et godt og tidligt overblik over trenden til den kommende sæson”, fastslås det endvidere, og således arbejder TrendSet med tre ben: Kundeorienteret prissætning, Messeproduktivitet og Indblik i trenden.

”Igennem den kundeorienterede prissætning i forhold til både indkøbere og udstillere, og ved samtidig at have fokus på at skabe kontakter, vedligeholde kontakter og skrive ordrer skaber vi basis for en succesfuld deltagelse for alle parter”, forklarer messens adm. direktør Tatjana Pannier, der videre slår fast, at TrendSet i en tid, hvor mange messer repositionerer sig, er en stabil, veletableret præsentationsplatform for udstillerne. 

 

“TrendSet Summer 2018 har fuld fart frem. Vi solgte rigtig meget. På messens tredje dag, mandag, blev tingene lidt mere rolige, men på den dag kom alle de store kunder. TrendSet er god for os, fordi vi med den kan nå hele Sydtyskland, Østrig og Schweiz”, siger Bjarne Jepsen, der er salgs- og marketingchef i Ib Laursen.

Og Camilla Vencke Christiansen, der er eksportkoordinator i Rosendahl Design Group er enig: “Vi havde mange besøgende på standen, specielt på messens anden dag. Mange østrigere kom forbi, og vi er tilfredse med ordreindgangen”.

Trends vinter 2018/19

 “Design for all senses”. Bæredygtighed, natur, og kvalitet spiller en rolle i trenden til den kommende vintersæson. Mættede, lidt mystiske farver spiller op til moderne elegance og  urban naturlighed, ren harmoni og en glamourøs puritanisme.

Til julen er det de kølige nuancer som hvid og sølv, der hersker, som Nordstil forudsiger det. Hertil kommer, at man fra TrendSet’s side også ser eksotiske ting som kaktusser og palmer, der gør flamingoerne og papegøjerne fra 2017 selskab.

Generelt fortsætter det naturlige tema fra sidste år. Recyclede materialer og rå overflader mikses med etniske og kulturelle indflydelser fra hele verden. Modsigende stilretninger som tradition og modernitet og maksimalisme og minimalisme skaber spændende nye udtryk.

Næste TrendSet foregår 3.-5. januar 2019

Formex

Formex er netop overstået, og ved redaktionens afslutning af FAGA Nyt, er der endnu ikke meldt officielle besøgstal ud.

Dog var der godt 850 udstillere på messen, hvoraf de omkring 130 udstillere var danske. Så den danske repræsentation er ganske massiv, både hvad angår antal, men også når det gælder spændende og nye produkter, som danskerne tegnede sig for en stor del af.

Fornemmelsen blandt udstillerne var, at besøgstallet var lidt lavere, end de godt 23.000 personer, der deltog på messen i 2017.

På Formex findes produkter til indretning, design, gaveartikler, delikatesser, børneprodukter, mode og accessories. 

Denne gang var gæstedesigner på messen Abigail Ahern, og hun stod bl.a. bag en meget inspirerende udstilling i forhallen.

På Formex var der desuden et trendområde, og ikke mindst et meget velfungerende foredragsområde med inspirerende foredrag.

De trends, der blev præsenteret på Formex var Heritage, Purity og Sensation, der rummede såvel den farveglade legende stilretning som den enkle skandinaviske.

Næste Formex sker fra 15.-18. januar 2019.

 

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.