Seneste Nyt

Sæsonens sidste internationale messer

”Farvel til rutinen – goddag til overraskelsen” var overskriften på Maison&Objet, der denne gang fremstod i et helt nye layout. Og det kunne sagtens være overskriften over messerne generelt. Det handler nemlig om at skabe og vise nyt. FAGA Nyt var også på besøg på Oslo Design Fair, Autumn Fair og Kind + Jugend.

- Skrevet af Pia Finne

MAISON&OBJET slog denne gang dørene op til et helt nyt messe layout, og som vanligt var der stor fokus på tendenserne til den kommende sæson. 

76.502 unikke besøgende fra 171 lande gæstede messen, hvilket er 2,2 pct. færre end på messen I 2017, der dog kunne bryste sig af en all-time besøgsrekord. 31.928 af de besøgende kom fra lande uden for Frankrig, mens 44,574 af de besøgende kom fra Frankrig.

Blandt de udenlandske besøgende kom flest fra Belgien, nemlig 4.147, fra Italien kom 2.647, fra Tyskland 2.437 og fra England 2.306. 1.455 besøgende kom fra USA, 1.188 fra Kina, 1.016 fra Japan og fra Danmark kom 510 besøgende.

Alt i alt var 86 pct. af de besøgende således fra EU, 6 pct. var fra Asien og de resterende 9 pct. fra resten af verden.

På udstillersiden var 3.112 brands fra 72 lande repræsenteret heraf 647 nye brands; de 1.238 var fra Frankrig, mens de 1874 var fra lande uden for Frankrig. 104 udstillere kom fra Danmark.

Denne gang introducerede Maison&Objet et helt nyt messe layout med det formål at gøre det mere enkelt og intuitivt for de besøgende at finde rundt. Det har betydet, at alle udstillere har fået nye placeringer og at nogle er rykket til helt andre områder, end de hidtil har været at finde i.

For nogle var det en succes, andre følte ikke helt, de var blevet placeret korrekt. Men det kan der måske rettes op på til næste gang. Som besøgende på messen fungerede det nye layout fint, da man først havde fået sat sig lidt ind i, hvor de forskellige udstiller-segmenter nu var at finde.

Næste Maison&Objet holdes fra 18.-22. januar 2019.

  
     
 

OSLO DESIGN FAIR skal fremadrettet deles op i to messer. Oslo Design Fair i august skal have fokus på møbler, mens det nye Nordic Living i januar skal have fokus på interiør og livsstil.

Efter messen fortalte direktøren for Oslo Design Fair, Cathrine Eriksson, at størstedelen af udstillerne var tilfredse og melder om god omsætning.
Messens konkrete besøgstal kunne vi dog ikke få oplyst.

Cathrine Eriksson fortalte også, at messen fremover vil blive splittet op i to separate messer i henholdsvis august og januar.

”I tråd med de seneste års udvikling, ser vi en tydelig forskel på messerne i august og i januar, hvor augustmessen i større grad har udviklet sig til decideret møbelmesse. Vi ser vigtigheden af at favne bredden af vore udstillere, og vi ved, at det er nødvendigt, at man løbende forandrer sig, så man synliggør hele spektret i branchen bedst muligt. Vi kan derfor afsløre, at vi fra januarmessen kommer til at lancere et nyt koncept, Nordic Living, hvor fokus er interiør og livsstil”, lyder det fra Cathrine Eriksson.

 

 

Oslo Design Fair fortsætter som en efterårsmesse med fokus på møbler, hvor hovedvægten vil være på hal C, og Cathrine Eriksson slår fast at planen er, at begge messer skal være endnu skarpere, end de er i dag, men hver sin identitet og hver sine oplevelsesområder.

Næste Oslo Design Fair (Nordic Living) holdes fra 23.-25. januar 2019.

AUTUMN FAIR i Birmingham forløb efter arrangørernes udsagn fint. Her blev vist produkter til bolig- og gavesegmentet på tværs af 13 sektorer men fokus på Halloween, jul, Valentine's Day, Mors dag med videre.

Fem haller dækker messen, der besøges af detailhandlere, indretningsarkitekter, hoteller og restauranter samt havecentre med videre – primært fra det engelske marked.

I løbet af de fire dage, messen varer, holdes over 50 inspirerende foredrag, der også er med til at tiltrække de godt 24.000 besøgende.

I et rundspørge på messen meldte 70% ud, at Autumn Fair er essentiel for deres forretningssucces. 81% af de besøgende er beslutningstagere og 94%
af de besøgende sagde, at messer er en yderst vigtig måde at opdage nye produkter og leverandører.

Næste Autumn Fair holdes fra 1.-4. september 2019.

 

     
 

KIND+JUGEND kunne denne gang melde om en forøgelse af antal besøgende på hele 10 pct. Det betyder, at messen denne gang gæstedes af 24,700 besøgende fra 123 lande, med stigninger i antallet af besøgende fra både Tyskland og fra udlandet, der i øvrigt tegner sig for 75 pct. af de besøgende.

"Den store stigning i antallet af besøgende viser den store dynamik, der er på Kind + Jugend” siger Katharina C. Hamma, CEO på Koelnmesse GmbH.

"De besøgende kan lide den målrettede forretningsorienterede atmosfære med direkte kontakter, og så lader de sig inspirere af innovationerne og tendenserne, der vises af udstillerne på messen”.

På messen var alle kommercielle kanaler repræsenteret. Fra detailhandel og wholesale; specialhandel, varehuse og onlinehandel, og udstillerne var tilfredse med den høje grad af beslutningstagere, der var at finde blandt indkøberne.

Det øgede antal besøgende kunne tilskrives flere gæster fra England, Frankrig, Italien og Spanien samt fra de østeuropæiske lande og fra USA.

 

“Mange udstillere har allerede nu booket en stand på messen i 2019, og rundspørger på messen viser at næsten 80 pct. af de besøgende planlægger at komme til Köln fra 19.-22.september 2019, ligesom næsten 90 pct. vil anbefale et besøg til kollegaer.

1.217 virksomheder fra 49 lande udstillede på Kind + Jugend 2018. 86 pct. af dem var fra lande uden for Tyskland.

Næste Kind + Jugend holdes fra 19.-22. september 2019.

     

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.