Seneste Nyt

Skab din virksomheds BRAND BOOK: Det giver ro i maven og en stærkere identitet

Alt handler om iscenesættelse. Derfor er det essentielt at have en BRAND BOOK – et håndgribeligt værktøj og en bibel, man kan slå op i, når der skal kommunikeres på SoMe, eller når det gælder den visuelle kommunikation. Ganske enkelt: Virksomhedens røde tråd. Og når Anette Eckmann holder workshop for FAGA’s medlemmer, kalder hun det en legedag, hvor deltagerne hygger og er kreative, og hvor resultatet er en BRAND BOOK, man kan få med sig hjem.

- Skrevet af Pia Finne

SYNLIGHED. Det er tidens kodeord. Det samme er visualisering og identitet. Og uanset om man har en stor eller en mindre virksomhed, er det vigtigt, at man har en BRAND BOOK. Ganske enkelt et værktøj, man kan slå op i og sikre, at man kommunikerer ens på alle platforme.

Og det er ikke raketvidenskab, siger Anette Eckmann, der holder workshops for FAGA’s medlemmer tirsdag 20. september i Herning og torsdag 22. september i København. Her bruger hun al sin mangeårige erfaring til at hjælpe deltagerne med at skabe deres egen BRAND BOOK, ligesom hun giver dem en indsigt i, hvordan de kan arbejde på de sociale medier.

”En BRAND BOOK er ganske enkelt firmaets vigtigste redskab. En bibel, der fortæller om de visuelle regler og rammer, der er det skriftlige for logodesign, hjemmeside, SoMe kommunikation, farver, messestand med videre. Simpelthen en bog med guidelines”, forklarer Anette Eckmann, der mener, at uden en BRAND BOOK er virksomheden som et skib i høj sø.

”Det er SÅ vigtigt i dag, at der er en rød tråd i det, man kommunikerer ud, hvad enten det er internt eller eksternt i brochurer, på de sociale medier eller i en anden form for visuel kommunikation, og derfor et det essentielt, at man laver en BRAND BOOK.

Det, det kræver, er, at man fordyber sig: Hvad er mit brand? Hvad står det for? Hvem er min primære målgruppe? Hvilken farve og hvilket udtryk vil jeg gerne have, mit brand har?

Faktisk, fortæller Anette, er der en tommelfingerregel på de sociale medier, at er dit DNA, at du er beige, skal 60 pct. af dine posts være beige, for det er det, dine følgere kan lide. ”30 pct. kan ”bare” matche i stilen, og de sidste 10 pct. kan være kontraster i stil og farver, så folk ikke falder i søvn”, siger Anette med et smil. ”Min egen Instagram-profil er farverig og spraglet. Kommer jeg til at lægge for mange tone-i-tone billeder op, kan jeg tydeligt se, at de får færre og færre likes. Men lægger jeg et billede af mig selv op, sker det modsatte. Sidst jeg gjorde det, fik det 500 likes og 63 kommentarer, hvilket er meget i min verden”.

FAGA-workshoppen er netop en dag, hvor man koncentrerer sig om sit brand, men med den helt unikke mulighed for at få god hjælp af Anette. Og faktisk er det ikke sværere, end at man går hjem med en BRAND BOOK for virksomheden, når dagen er omme.

”I dag er det så vigtigt, at man fremstår ensartet på tværs af alle platforme, så forbrugerne såvel som dine forhandlere altid kan genkende dig”, fastslår Anette, der giver, hvad hun har i sig, når hun står på scenen, og når hun hjælper en-til-en. ”En af mine kæpheste er, at du skal være synlig, og at der skal være en ensartethed i alt, der forlader huset, fra emballage til produkter, sociale medier, visuel kommunikation, markedsføringskampagner og services. Der skal være en ”Tone of voice” – den måde og den stil, man vælger at bruge i sin kommunikation med kunderne. Man skal sørge for, at virksomhedens DNA skinner igennem. Tænk over, hvad du brændte for, da du startede virksomheden, og hvilke budskaber du gerne vil have igennem og brug det”, forklarer Anette.

Ro i maven

Noget af det, Anette mener er vigtigt at have stående i sin BRAND BOOK, er farvekoder. Det lyder simpelt, men vælg den farve, der repræsenterer virksomheden, og hav den stående i CMYK og ral, så alt trykt materiale, får samme farvetone.

”Mange siger; det er jo mig selv, der arbejder med det, så hvorfor skulle jeg have alt det skrevet ned? Det klarer jeg på rutinen. Men hvis det kun er dig, der ved besked, hvad så når du alligevel skal have en medarbejder, en designer eller en anden ekstern ind over? Jeg mener klart, at arbejder man ud fra hukommelsen, så går båden stille og roligt på grund”.

En BRAND BOOK giver arbejdsro, ro i maven og en stærkere identitet. Så ”what’s not to like?”.

En af måderne at skabe identitet på, fortæller Anette, er bl.a. at bruge ”om os” på hjemmesiden konstruktivt. 
”Fortæl om dig selv, om virksomheden, hvad du brænder for, hvad du selv er vild med og byd velkommen til virksomheden med et billede af dig selv. Når det er personligt, når du giver lidt af dig selv, så får man automatisk lyst til at tale med personen, og så er der meget større chance for, at en forbruger eller en forhandler – for det gælder også engroskunder – vil hoppe over i shoppen”. 

Det DNA man har, og den profil, man skaber i sin BRAND BOOK, mener Anette, skal profilere virksomheden hele vejen rundt. Fra firmadomicil til messestande, kunde- og leverandørmøder. Stemningen skal gives videre, og det bliver så meget nemmere, når det er skrevet ned.

Sådan gør du på workshoppen

Anette understreger, at det, der står i firmaets BRAND BOOK, skal være dig, og du skal selv mærke efter, hvad du vil.
Først skal der nogle ord på plads. Hvad falder dig ind, når du tænker på virksomheden og på, hvad den står for, og hvem kunderne er o.s.v? – og der skal ikke skrives en lang tekst. ”Det gælder enkelte ord, der beskriver virksomheden, DNA’et og stemningen”
”Herefter går vi i gang med at klippe og klistre – lave et moodboard. ”Når jeg rejser, slæber jeg altid alting med hjem. Det kan være entrébilletter, menukort, brochurer, ispinde, yoghurtbægre og meget andet. Det sætter jeg op på en opslagstavle, og det inspirerer mig, anslår en farve eller en stil, og det er en god idé, når man skal bygge videre på sit moodboard derhjemme. På workshoppen har jeg tonsvis af magasiner med, som deltagerne kan klippe i, finde billeder på den stil, de har, på ting, der signalerer, hvem virksomheden er, en farveholdning og meget mere. Og typisk; når man går i gang med det, kommer det næsten af sig selv, for hvem man er, sidder på rygraden”.

Anette mener, man skal bruge sit moodboard dels internt og dels eksternt. 
”Lav et moodboard til hver kollektion, og giv det til forhandlerne til inspiration. Her kan de se farverne, du kan inspirere dem til spændende vinduesudstillinger og meget mere. For hjælper du butikkerne, så de kan præsentere dine varer på en måde, der også giver dem en flottere butik, får du flere hyldemeter”.

Alt det og meget mere kommer Anette ind på i løbet af workshoppen. For at booste brands er hendes kernekompetence, og når nogen siger: Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg er god til, og jeg kan ikke lide at promovere mig selv, har hun et ganske ligefremt svar: ”Du skal adskille, hvem du er privat, og hvem du er som business-person. Selv om du som person er stille og ydmyg, må du lægge det fra dig, når du trækker i forretningstøjet. For det er en del af at være selvstændig. Vær stolt af det, du laver, og kan du ikke det, må du lukke forretningen”. 

Man kan nu tilmelde sig på workshoppen, som finder sted 20. september i Herning og 22. september i København. Det koster kun kr. 399,- / 499,- plus moms pr person, og som Anette siger: ”Husk at skattefar betaler halvdelen”.

Læs mere om workshoppen og tilmeld dig her

Læs artiklen fra den seneste workshop her

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.