Seneste Nyt

Vær åben for forandringer

Tingene går utroligt hurtigt. Men er man åben overfor de forandringer, der sker, mener livsstilguruen Tom Mirabile, at de mange forandringer også giver masser af muligheder for leverandører til livsstilsbranchen, bl.a. til FAGA’s medlemmer.

- Skrevet af Pia Finne

“Vi har større chance for succes, ved at være åbne overfor forandringer”. Det siger livsstilsguru Tom Mirabile. “Det er ingen hemmelighed, at markedet oplever aldrig før sete og hurtige forandringer i forhold til, hvordan forbrugerne tilegner sig information, shopper og køber produkter. Men disse forandringer repræsenterer også kæmpe store muligheder for design- og livsstilsbranchen”, siger Tom Mirabile.

I følge ham er nøglen til succes at favne – ikke frygte – forandring. “Detailhandlen får nu en renæssance, men vi bruger så meget tid på at gøre det samme som de andre, at vi ikke ser og udnytter de dramatiske, positive forandringer, der sker omkring os”, siger han.

Der findes forskellige demografiske forbrugergrupper: Gen Z (fra 3-22 år), Millennials (22-42 år), Gen X (43-53år), Baby Boomers (54-73 år) og Prime Timers (74+). Mange faktorer spiller ind; er man boligejer, er man gift, indkomst, karriere og interesser. ”Men”, slår han fast, ”der er nu nye måder at tilgå de forskellige demografiske grupper på, og langt de fleste af dem involverer de sociale medier”. “Hvor man placerer sig selv og sin virksomhed på de sociale medier er kritisk”, siger han.

Livsstilmønstre, og hvad der er vigtigt for den enkelte, har også forandret sig dramatisk. Mens livet for dem, der i dag er Baby Boomers og Prime Timers tidligere fulgte et ret fastlagt mønster (bo med forældrene, få en uddannelse, begynde en karriere, blive gift, få børn, børnene forlader hjemmet), er der nu mange afvigelser. Millennials kan bo med venner, og de bliver gift senere, eller de bliver skilt for så at bo med venner eller med en anden partner igen. De køber måske et hjem, de sælger det igen, lever måske med en anden, og køber måske et nyt hjem senere. Eller de påbegynder en karriere, men tager så en pause for at rejse.

”Med så mange muligheder, så meget frihed og så stor en individualisering, er der rigtig mange muligheder for leverandører til interiørbranchen såvel som for detailhandlere for at vurdere de stadigt skiftende livssituationer og tilbyde løsninger til forbrugerne på de nye stadier af deres liv”, lyder det fra Tom Mirabile.

Et andet område, der giver nye muligheder for leverandører til livsstilsbranchen, er den bevægelse, der baserer sig på en sund livsstil, og som går hånd-i-hånd med den massive interesse, der er for madlavning. ”Her gives masser af muligheder for salg af produkter til boligen, til haven og til køkkenet. Fra intelligente produkter til genbrugsprodukter”.
“Millennials gruppen søger en konstant genopfindelse og innovation. Her handler det om “stammer”: “Foodie’en”, “kaffesnobben”, “vin- og ølelskeren” med videre. Stammer er grupper af mennesker, man kan sælge sine specialiserede produkter til, og som leverandør skal man være opmærksom på, at forbrugeren i dag mere end nogensinde, køber oplevelser, de kan dele med andre. Det kan netop være godt køkkengrej, ting til haven eller produkter, der kan bruges andre steder, hvor man er social”.

Vi vil gerne have likes

Selvfølgelig, pointerer Tom Mirabile, skal de basale behov for mad, drikke, søvn med mere være opfyldt samt behovet for sikkerhed, venskab, og selvrealisation, men når det er sagt, understreger han, at måden, forbrugeren opnår glæde på i dag, er meget anderledes end for 10 år siden.
“Det handler ikke længere blot om at kunne købe et hus eller en sportsvogn for at opnå værdighed og prestige. Godt selvværd kan opnås ved at have mange forbindelser på LinkedIn eller Facebook, ved at meditere eller ved bage en kage, lægge den på Instagram og få 1000 likes, og det skal producenterne og leverandørerne også have med i tankerne, når de skaber nye produkter”.

Trods de dramatiske og hurtige forandringer, der sker i samfundet, mener Tom Mirabile, at mange grundidealer fortsat eksisterer og stadig spiller en hovedrolle: ”Forbrugerne køber grundlæggende ting for at få løst et problem eller for at forbedre deres liv på en eller anden måde. Hvad der afskiller sig er, at i dag er et af forbrugernes mål at tage det trivielle ud af hverdagens opgaver. De vil have tingene gjort hurtigt og uden besvær, og det betyder en stigning i antallet af ”smart” produkter”, lyder det fra Tom Mirabile, der også mener, det er noget leverandørerne til branchen skal tage med i betragtning.

Ud over at gøre de kedelige hverdagsopgaver lettere, sørger de mange smarte produkter for, at folk kan få, hvad de vil have, når de vil have det. Og det er vigtigt. Yngre generationer vil have, at deres liv bliver lettere, og ældre generationer vil have produkter, der kan gøre noget for dem i takt med, at de bliver mindre mobile”.
”Men i princippet vender vi tilbage til basic”, siger han. ”Det handler nemlig stadig om at finde effektive løsninger, der kan hjælpe forbrugerne”.

En anden konstant i dag er, at folk vil være forbundne. ”At være i forbindelse i dag betyder ofte at have forbindelse til en mobiltelefon, iPad eller andet, der kan ”connecte” os til andre mennesker, men de mange ”devices” har også en anden funktion. De holder os forbundne til en let tilgang til information, og den skal branchens leverandører klart søge at udnytte”, slutter Tom Mirabile.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.