Seneste Nyt

Vær med på et polsk væksteventyr

Polen har været en af de hurtigst voksende økonomier i Europa igennem de senere år, velstandsniveauet er stigende, og arbejdsløsheden er faldende. Det åbner nye muligheder for danske virksomheder, bl.a. også for FAGA’s medlemmer. Warsaw Home er en interiørmesse, der til oktober slår dørene op for fjerde gang, og danske Hübsch er med.

- Skrevet af Pia Finne

Den danske eksport til Polen er steget voldsomt over de senere år. I 2009 lå eksporten til Polen på godt 11,8 mia. kroner, mens den i 2018 lå på godt 20,5 mia. kroner. Det vil sige, at eksporten af danske varer til Polen over de seneste 10 år er steget med 70 pct., og dermed er Polen det niende største eksportmarked for danske virksomheder.

”I Danmark er vi gode til at lave højkvalitetsvarer – altså varer, der måske er lidt dyrere, end hvad vores europæiske konkurrenter kan sælge til. Det er især et købestærkt publikum, som er interessant for den type produkter, og derfor bliver Polen mere interessant for danske virksomheder i de kommende år”, siger chefanalytiker i Dansk Industri (DI) Allan Sørensen til Berlingske Tidende med henvisning til det stigende velstandsniveau i Polen.

Netop derfor kunne det måske være en idé for FAGA’s medlemmer seriøst at overveje at deltage på Warsaw Home, der fra 3.-6. oktober løber af stablen for fjerde gang.

Daniel Henriksen fra Hübsch besøgte messen i oktober 2018, og er med for første gang, når messen åbner i oktober 2019.

”Det er generelt vigtigt at besøge en messe, inden man beslutter sig for at udstille”, mener han, og det, han fornemmede på Warsaw Home, var, at det er den mest internationale og moderne messe i Østeuropa, og den, der trækker flest indkøbere til fra de øvrige østeuropæiske lande.

„Østeuropa er rigtig interessant som marked, og for os er det naturligvis vigtigt, at produkterne bliver præsenteret i de bedst mulige rammer”.

Daniel Henriksen fortæller, at man møder de store østeuropæiske og ikke mindst polske retailkæder på de internationale messer i Tyskland og Frankrig.

„Men Østeuropa er klart et voksende marked, og dem, vi forventer at møde på Warsaw Home, er de mindre detailbutikker; design- og interiørbutikker. Dem, der ikke nødvendigvis tager udenfor landets grænser for at købe ind. Og så håber vi også at møde større kæder fra de øvrige østeuropæiske lande”.

Daniel Henriksen fortæller, at messens sidste to dage er publikumsdage. Og det ser han en stor fordel i. „Dermed får vi mulighed for at møde slutforbrugeren. Der er naturligvis ikke salg i det, men vi får en god mulighed for at lære den østeuropæiske forbruger bedre at kende”.

Daniel Henriksen ser Polen som et marked i vækst, og det land, der er førende i Østeuropa. „Polen er lokomotiv for andre østeuropæiske lande, og vi forventer klart, at de følger efter i de kommende år. Vi fornemmer, at de nu kigger mere og mere ud over landets grænser indenfor design og indretning, og de kigger meget mod Skandinavien. Samtidig har ikke mindst polakkerne fået flere penge mellem hænderne, og de er villige til at bruge dem på design”.

Daniel Henriken tilskriver en stor del af interessen for ikke mindst skandinavisk design de sociale medier. „Der findes nogle meget store østeuropæiske bloggere og influencers. De skriver gerne om skandinavisk design, og det driver helt sikkert også lysten til at købe”.

  Danske Hübsch er med på Warsaw Home for første gang. Østeuropæerne kan godt lide den enkle, skandinaviske stil, og det er det, Hübsch kan.

Hübsch har været på det polske marked I nogle år, og Daniel Henriksen ser udviklingen i forhold til indsatsen som yderst positiv. „Nu vil vi intensivere indsatsen, og vi vil vise flaget på en internationalt profileret messe”, siger han.

Et marked med potentiale

I artiklen i Berlingske Tidende fortæller DI’s chefanalytiker Allan Sørensen, at fremgangen i den danske eksport til Polen ikke er så stor som andre EU-landes eksport til Polen i samme periode.

„Siden østudvidelsen er vores eksport til Polen vokset 20 pct. langsommere end EU-15-landene, altså den oprindelige del af EU før østudvidelsen. Så selv om vi har haft flot fremgang på det polske marked, har vi ikke i samme omfang som vores europæiske konkurrenter formået at omsætte det til dansk eksport”, siger han.

Han fortæller videre til avisen, at den danske eksport til Polen ville være fire mia. kroner højere, hvis vores eksport var vokset med samme hastighed som i de øvrige lande, der var medlem af EU før østudvidelsen i 2004. 

Men chefanalytikeren fra DI mener bestemt ikke, at løbet er kørt for danske virksomheder, der gerne vil sælge varer til den polske befolkning.

„I am” er mottoet på Warsaw Home

I 2018 talte Warsaw Home 623 udstillere herfra 119 udstillere fra lande uden for Polen og 67.325 besøgende fra 65 lande, fortæller Kasia Ptak, der har udviklet og skabt Warsaw Home, og hun slår samtidig fast, at ingen interiørmesse i Central- og Østeuropa kan præsentere så mange brands fra den internationale designverden kombineret med polsk design og designere fordelt i segmenterne: Selected Design, Furniture, Deco, Kitchen & Dining samt Interior Finish.

I 2019 forventer hun mindst lige så mange besøgende og godt 800 udstillere, der spænder over gulvbelægning og døre til fantastiske møbler og tilbehør til indretningen.

I år er mottoet for messen “I am”, og med det forsøger man at slå fast, at selv om fokus er på produkter og projekter, er mennesker det, der er allervigtigst for messen; designere, producenter og besøgende. ”De skal altid være i fokus, for alt vi gør, gør vi for personerne i branchen”, lyder det.

Eva Solo var med på messen i 2018 med sin polske distributør, og de er med igen. Herudover tæller udstillerlisten brands som Moroso, Magis og Ton.

Med “I am”-mottoet dannes der i øvrigt også ramme om de foredrag og paneldiskussioner, der vil finde sted i løbet af messen.

Læs mere om messen på warsawhome.eu

Warsaw Home har et internationalt tilsnit og trækker indkøbere til fra hele Østeuropa.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.