Seneste Nyt

Virksomheder med e-eksport tjener 30 pct. mere

Fremtidens vækst er online, og dansk eksport risikerer at miste digitalt fodfæste. Det er konklusionen efter præsentationen af nye tal fra Danmarks Statistik. Analyser vises desuden, at virksomheder med e-eksport tjener 30 pct. mere! Blandt de muligheder, der er for at eksponere sit showroom internationalt, er Google Street View, der nu går inden døre.

- Skrevet af Pia Finne

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at det især er SMV’erne, og dermed også FAGA’s medlemmer, der er bagud, når det gælder websalg til udlandet. Kun omkring 6 pct. af SMV’erne har websalg til udlandet mod 18% af de helt store virksomheder.

“SMV’erne skal hjælpes i gang, så Danmark kan skabe større markedsandele. Der skal gøres en indsats for at bevare de eksisterende 775.000 danske arbejdspladser, som er relateret til eksport”, siger Annette Falberg branchedirektør i DI Handel.

42 pct. af virksomhederne i EU handler online

Tal fra Eurostat viser, at mere end 42 pct. af virksomhederne i EU handler via digitale kanaler. ”Tallene viser, at de udenlandske kunder allerede handler online, så det er selvfølgelig her, de danske virksomheder skal være for at bevare og øge eksporten. Derfor har DI Handel nu foreslået regeringen at få etableret en ordning, hvor virksomhederne kan få en målrettet, individuel eksporthjælp med fokus på e-handel”, siger Annette Falberg.

Faktisk kommer kun 2 pct. af danske virksomheders samlede omsætning fra websalg til udlandet, fremgår det af Danmarks Statistiks nye opgørelse over it-anvendelse i virksomhederne. Samtidig indtager Danmark en kedelig 20. plads i EU, hvad angår andelen af virksomheder med en webshop, der har salg til udlandet.

”Det er yderst bekymrende for dansk økonomi. Vi risikerer at miste fremtidige eksportindtægter og arbejdspladser, når så lille en andel af virksomhederne sælger online til andre lande. Alle analyser viser, at fremtidens vækst kommer til at foregå på nettet, og hvis danske virksomheder ikke udnytter denne mulighed og møder fremtidens kunder, hvor de er; nemlig på nettet, så sakker dansk eksport endnu længere bagud i det digitale kapløb”, siger Annette Falberg.

Kun 7 pct. af de danske virksomheder eksporterer via webshops

Tal fra september viser, at 24 pct. af de danske virksomheder sælger varer via webshop til danske kunder. Men kun 7 pct. af alle landets virksomheder har taget springet og eksporterer til udlandet via deres webshop. Særligt dette tal bekymrer Annette Falberg: 

“Vi sporer i disse år en meget beskeden fremgang blandt virksomheder, der tager skridtet og går online med deres varer, men der er endnu færre som tager skridtet fuldt ud og også eksporterer via nettet. Mange kan simpelthen ikke overskue de praktiske, juridiske og tekniske udfordringer ved at gå ind på nye markeder med en webshop, og i stedet vælger man at se fremtiden an”.

Virksomheder med e-eksport tjener 30 pct. mere

De negative konsekvenser ved at forholde sig passivt er ellers til at få øje på. Således viser analyser fra DI Handel, at virksomheder med e-eksport tjener ca. 30 pct. mere end virksomheder med traditionel eksport. Dette svarer til ca. 24.000 kr. mere per ansat. Denne mergevinst opstår bl.a. ved interne effektiviseringer, øget kundeloyalitet og mersalg - alt sammen følgevirkninger af e-eksport. 

Brug Google Street View i markedsføringen

Verdens største søgemaskine, Google, har ladet sine online brugere udforske stier, gader og byområder med Google Street View. Nu kan butikker og showrooms også give sine kunder en online virtuel tur med Google. Det er det nyeste og mest innovative marketingredskab.

Virtuelle ture kan give potentielle kunder en realistisk fornemmelse af stedet og ikke mindst en fornemmelse af aktualitet, som når man træder ind i en fysisk butik eller et showroom – og det er pludselig ikke kun de kunder, der fysisk kommer forbi dit showroom, der kan fristes, det er kunder fra hele verden.

Innovativ online marketing 

“Det er en ny og innovativ måde at præsentere sine produkter, sit showroom eller en speciel indretning på, og samtidig sender man et signal om, at virksomheden er med på den digitale bølge”, siger Anne-Kathrine Utzon, PR og Communication Manager hos MatchOffice, der bl.a. skaber virtuelle ture for deres kunder.

“Vi kan også se, at flere virksomheder bruger virtuelle ture på deres markedsføringskanaler – på websider og sociale medie platforme – til at skabe opmærksomhed og styrke deres brand”.

​Digital tilstedeværelse

De virtuelle ture popper automatisk op på Googles forskellige platforme som Google +, Google Maps og Google Street View. En af de virksomheder, der har draget fordel af teknologien, er det prisvindende norske smykkebrand BJØRG, der for nylig har åbnet en konceptbutik og showroom i København.

“At bruge Google Street View var et klart valg i forhold til at gøre potentielle kunder opmærksomme og nysgerrige I forhold til vore butikker. Den virtuelle tur forener vores fysiske omgivelser med vores digitale univers og tilstedeværelse”, siger Jens Kold, der er Head of Brand og Digital Strategy hos BJØRG Jewellery. 

Turen har resulteret i en større synlighed hos Google, tilføjer han, og det styrker forholdet til såvel samarbejdspartnere som kunder, at BJØRG Jewellery er en virksomhed med et digitalt mindset.

Senior SEO Specialist hos Group M, Christian Højbo Møller, mener ydermere, at virtuelle ture kan have yderst positiv effekt på SEO (Search Engine Optimization) og din virksomheds placering på Goggle. “Det er ikke noget, der rykker dig fra bunden til toppen på Google, men det vil uden tvivl resultere i en større synlighed, specielt nu hvor Goggle vender blikket mod brugererfaringer og brugeranalyser”, siger han.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.