”Bolig til salg” kan være et nyt forretningsområde

Danskerne er blevet mere kræsne. Det gælder også, når der skal købes ny bolig, og det kan FAGA’s medlemmer bruge konstruktivt. Der kan nemlig ligge en forretning i at være med til at indrette de boliger, der er til salg, siger Susanne Frost Lübech Poulsen fra Lübech Living. Hun har samarbejdet med Jette Gudiksen fra ejendomsmæglerfirmet Thorkild Kristensen i Aalborg igennem nogle år.

- Skrevet af Pia Finne

Netop i disse tider er det oplagt at tænke i nye forretningsområder. En af mulighederne kan være at tage fat i ejendomsmæglere og tilbyde møbler, dekoration og tilbehør, der kan skabe atmosfære, stemning og hygge i de boliger, der skal sælges. For den tendens, som mange sikkert har set i ejendomsmæglerudsendelser fra USA, er også nået til Danmark.

Susanne Frost Lübech Poulsen fra Lübech Living og Jette Gudiksen fra ejendomsmæglerfirmaet Thorkild Kristensen i Aalborg og kendt fra Hammerslag igennem en årrække, har faktisk indledt et samarbejde allerede for godt flere år siden, og det giver helt klart noget til begge parter, fortæller Susanne.

De to indledte samarbejdet, da Jette Gudiksen valgte at købe kasser i bæredygtigt materiale, der skulle bruges i stedet for plastcharteks og nøgleringe til nye købere af boliger. Med kasserne følger en lille note, der fortæller om den genbrugsplast, der er anvendt til kasserne og ideer til, hvad de kan bruges til efterfølgende.

I forbindelse med nogle åbent-hus arrangementer uddeles desuden et ”Åbent-hus kit” med lys fra Vance Kitira i fødevaregodkendt paraffin, økologisk mel til bagning af boller, chokolade og æblemost fra et lokalt mosteri, som ejendomsmæglervirksomheden forærer til sælgere af boliger i forbindelse med kampagner – når der skal gøres lidt ekstra.

”Sælgerne bruger tingene til at skabe atmosfære i forbindelse med eksempelvis åbent-hus arrangementer. Stiller chokoladen og æblemosten frem, så de besøgende kan få en lille smagsprøve, lysene skaber stemning, og måske bages der boller, der giver en dejlig duft i boligen”, fortæller Jette Gudiksen, og hun er ikke i tvivl om, at det også er en fordel for de virksomheder, der leverer varerne, for de får promoveret deres produkter.

Ejendomsmæglerfirmaet Thorkild Kristensen er ifølge Susanne med helt i front, når det handler om at tænke nyt, og derfor fortsatte samarbejdet mellem de to, da Susanne blandt andre stod for indretningen af Thorkild Kristensens nye kontor på Aalborg Havn.

”Vores kontor i Aalborg ligger på havnefronten. Det synes vi, indretningen skulle afspejle. Samtidig er ejendomsmæglerkontorer ofte ret kedelige, og det holder ikke, for vi sælger jo drømme”, lyder det fra Jette, der fortæller, at kontoret i Aalborg er råt med betonlignede gulve, fritliggende rørinstallationer og boligtilbehør i bæredygtige, genbrugte og recyclede materialer.

En trend på vej

Susanne og Jette ser en tendens til, at flere og flere ejendomsmæglere benytter stylister i forbindelse med salg af lejligheder i nybyggerier, men også når der skal sælges villaer eller almindelige ejerlejligheder, for i dag betyder det mere end nogensinde noget, hvordan stilen er, og hvilke muligheder, de potentielle købere kan se i indretning i boligen. Det handler nemlig om den oplevelse, køberen har, når de træder ind ad døren. 

”Vi udstyrer vores fotografer med en kasse med hjælpemidler, de kan bruge, når de skal fotografere en bolig, der er sat til salg. Det kan være ensfarvede sengetæpper, plaider, krus og forskellige ting til dekoration, de får med.For selv om et hjem er smukt og personligt indrettet, kan det godt virke forvirrende på billeder, hvis der eksempelvis er for mange farver eller forskellige mønstre på tilbehøret.På billeder handler det om at skabe ro og overskuelighed, og gerne et så neutralt udtryk, at de potentielle kunder kan se sig selv i boligen”, fortæller Jette.

     
    Et bæredygtigt alternativ til de traditionelle plastmapper udviklet af Lübech Living til ejendomsmæglerfirmaet Thorkild Kristensen 
 
 
 

Samme overskuelighed skal boligen også gerne udstråle, når der kommer købere på besøg, og Jette fortæller, at flere og flere købere spørger ejendomsmæglerne til råds omkring, hvad de kan gøre, for at skabe den rette stemning og i princippet gøre boligen mere salgsklar.

”Det handler i høj grad om at skabe rumfornemmelse. At fjerne et stort skab eller et gammelt skrivebord, og sikre at der ikke hænger fem forskellige håndklæder på badeværelset – men at de er ens, at sæbedispenserne er ens igennem huset med videre. Men selv om overskueligheden er i højsædet, skal det ikke bare være minimalistisk. Man skal også sørge for at holde fast i den sjæl, der er skabt i boligerne”.

Og her kunne man måske også forestille sig et samarbejde med nogle af branchens leverandører af netop tilbehør og design til boligen.

Jette fortæller videre, at man har en person, der indretter nybyggede lejligheder, og som sikrer, at de indrettes forskelligt; én med dyre, eksklusive ting, én med Ikea-møbler, én enkelt og minimalistisk og en anden hyggeligt.

Også her kunne der være muligheder for at starte nogle spændende samarbejder op. For ét er, at lejlighederne skal møbleres og dekoreres, et andet er den eksponering, tingene får, når lejlighederne bliver fremvist.

Og Jette er ikke i tvivl om vigtigheden af at have nogle gode samarbejdspartnere. ”Det er det, der kan være med til at skabe den atmosfære, der får en bolig solgt”.

For Susanne er det vigtigt løbende at udforske mulighederne for nye samarbejder, og hun fortæller, at Lübech Living nu skal i gang i Fårup Sommerland. ”I princippet handler det i høj grad om at have øjne og ører åbne, for der er muligheder på mange fronter, man skal bare se dem”, slutter hun.

Susanne og Søren Lübech, som begge står bag design- og interiørfirmaet Lübech Living ses her sammen med Jette Gudiksen (i midten) fra ejendomsmæglervirksomheden Thorkild Kristensen.

Indretningen af Thorkild Kristensens kontorer på havnefronten i Aalborg skabt af bl.a. Lübech Living.

Dekorationselementer, der kan skabe ro og overskuelighed samt en flot stil, kan bruges i ejendomsmæglerbranchen.

For Lübech Living er bæredygtigheden et kodeord, og med deres produkter sender man også et signal.