Seneste Nyt

AI skal være en del af fremtidens forretningsdrift

I en tid præget af teknologiske fremskridt og kunstig intelligens (AI) er spørgsmålet om, hvordan den banebrydende teknologi kan integreres og anvendes i både detailhandlen og i øvrigt i andre ikke-tekniske virksomheder blevet mere presserende end nogensinde. Det har vi talt med lektor, Ph.D. på Aalborg University Business School, Roman Jurowetzki om.

- Skrevet af Pia Finne

”At forstå AI's mekanik er afgørende for dens anvendelse. Egentlig kan en implementering af AI sammenlignes med opfindelsen af hjulet. Selvom resultatet er simpelt, er vejen fra opfindelsen af hjulet og frem til at det sidder på en cykel kompleks, og det kræver tålmodighed og forståelse. Og det er et afgørende udgangspunkt at have, hvis man ønsker at integrere AI i sin forretningsdrift”, lyder det fra Roman Jurowetzki.

Og der er allerede sket fremskridt. Roman Jurowetzki nævner virtuelle robotter og automatiserede lagerstyringssystemer som eksempler på, hvordan AI har fundet vej ind i sektoren. ”Det er teknologier, der hjælper med at forbedre effektiviteten og styringen af forsyningskæden. Dog er der stadig udfordringer med at forbinde de virtuelle og fysiske aspekter”, slår han fast.

Roman Jurowetzki forudser, at vi i de kommende 1-2 år vil se AI-teknologi udvikle sig eksposivt. Han forestiller sig en verden, hvor forbrugerne kan skabe personlige avatarer og prøve tøj og sko online med AI-drevne anbefalinger. Det ville ikke kun forbedre kundeoplevelsen, men også reducere behovet for returnering af varer, fordi forbrugerne kan få mere præcise anbefalinger baseret på deres præferencer og kropsform.

”I butikkerne kunne man forestille sig, at man bliver scannet, når man går ind i butikken, hvorefter man på en opstillet skærm kan se forslag til, hvad der ville klæde én, og med reference til, hvor i butikken, det findes. Men også i andre dele af forretningen kan AI have en funktion. Bl.a. i forhold til billedgenerering til reklamer og andet, kan man allerede i dag meget.

”Har man et billede, kan man variere kompositionen. Det kan gøres mere dramatisk, efterårsagtigt eller sommerligt. Man kan gøre det mere feminint eller mere eksklusivt. Alt er muligt bl.a. med programmet Midjourney”, fortæller Roman Jurowetzki, og han siger videre, at tingene lige nu går så stærkt, at det, der var vildt og nyt for et halvt år siden, allerede er overhalet med længder. ”Det handler bare om, at man sætter sig ned, leger med det og forsøger sig frem”, siger han.

I virksomheder, der arbejder med indretning og design, spiller AI en stadig vigtigere rolle. ”Bl.a. kan man forestille sig teknologien generere visuelle forslag til design baseret på kundens ønsker og behov”, siger Roman Jurowetzki, der tænker videre, for han ser en udvikling med potentiale til at revolutionere designprocessen ved at effektivisere den og samtidig opfylde kundens forventninger til personalisering.

”Det gamle køkken kan erstattes med et nyt i AI, hvis man lægger billeder og en skitse ind, man kan sætte en sofa ind i boligen for at se, hvordan det ser ud, og reelt kan man forestille sig, at man kan lægge sine mål på stuen ind online, hvorefter man kan logge ind på en butik, vælge de forskellige ting, man ønsker sig, og se dem i sin bolig. Med andre ord kan AI blive en personlig indretningsrådgiver”.

ChatGPT kan skrive tekster

Skal man som virksomhed have skrevet små tekster til annoncer, til sit website eller andet, er ChatGPT allerede er godt bud, og Roman Jurowetzki foreslår, at man bruger det ad hoc, for det sparer let en medarbejder for de 15 minutter, det kan tage at skrive en kort tekst til en webshop.

Og også her bliver modellerne bedre og bedre, og de kan mere og mere. De kan skrive koder, oversætte tekst, læse korrektur og skrive. Men det handler i høj grad om at være meget præcis omkring, hvad man beder ChatGPT om. Jo flere specifikke instrukser, man giver, jo bedre resultat får man.

I øvrigt kan man også bruge ChatGPT til at gøre kundeinteraktionen mere menneskelig på hjemmesiden, siger Roman Jurowetzki.

AI i årene frem

På spørgsmålet om, hvordan AI-landskabet forme sig i de kommende fem år, svarer Roman Jurowetzki:

 
  Brille-brandet Studio Eyewear har skabt hele deres kampagne til efteråret og vinteren 2023 med AI.

”AI's relevans kun vil stige, og teknologien bliver uundværlig også for almindelige virksomheder og individer. AI-modeller vil blive stadig bedre til at håndtere en bred vifte af opgaver; fra oversættelse til kodegenerering, billedgenerering, tekstredigering og de mere rugbrødsprægede opgaver i en virksomhed som timeoptælling med meget mere”.

Det juridiske aspekt af AI inklusive spørgsmål om ophavsret og ansvar vil også udvikle sig, og Roman Jurowetzki nævner, at der stadig er usikkerhed omkring, hvordan AI-genererede billeder og indhold skal håndteres og beskyttes. ”Det er et område, hvor både lovgivning og praksis stadig er under udvikling. F.eks. har amerikanske domstole lige nu meldt ud, at man ikke kan få copyright på AI-genererede billeder. Men der vil helt sikkert komme rigtig mange prøvesager over de kommende år”, siger han og slår slutteligt fast:

”Lige nu er alle i en venteposition. De store tech-virksomheder som Google vil komme med deres version af AI, og der investeres generelt kæmpestort i teknologien lige nu. Så der er ingen tvivl om, at AI allerede er godt i gang med at finde sin plads i både detailhandelen og i ikke-tech baserede virksomheder. Forståelsen af teknologiens mekanik og potentiale er afgørende for en vellykket integration. Men med den eksplosive udvikling, vi ser ind i inden for AI er der ingen tvivl om, at teknologien vil spille en stadig større rolle i detailhandlen som i alle andre sektorer, og at teknologien vil skabe nye muligheder for at forbedre processer, personalisere kundeoplevelser og øge effektiviteten”.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.