Seneste Nyt

Beretning fra FAGA+PEJ trendseminar SS24

Begrebet bæredygtighed er bestemt ikke nyt på markedet, men forbrugernes forventninger og krav til bæredygtighed ændrer sig i takt med samfundsudviklingen og præger deres valg af produkter. Det er ikke længere tilstrækkeligt at markedsføre sine produkter som miljøvenlige – og det kan endda være ulovligt, hvis der er tale om ’Greenwashing’.

- Skrevet af Anita Bram Jahn, FAGA Sekretariatet

Som interiørleverandør bliver du nødt til at følge med den bæredygtige udvikling for at kunne stå stærkt på markedet. Et godt udgangspunkt er at blive bekendt med FN’s 17 Verdensmål, som er udviklet for, at nationer, samfund, virksomheder og borgere kan gå i samme retning.

På FAGA+PEJ trendseminar SS24 forleden var Bureau Veritas til stede for at gøre medlemmerne klogere på dokumentation af bæredygtighed. 

Få papir på den bæredygtige indsats

Når man kaster sig over verdensmålene, lyder anbefalingen fra Annette Struwe, forretningsudvikler hos Bureau Veritas, at man ikke forsøger at gabe over hele rækken, men i stedet identificere det/de mål, hvor virksomheden kan gøre en forskel: 

 

”Gennemsigtighed er nøgleordet! Du skal kunne dokumentere virksomhedens bæredygtige indsats med valide data, der er målbare og viser en klar udvikling. Og når man taler dokumentation, kommer man ikke uden om ESG-nøgletallene, som omfatter de sociale, økonomiske og miljømæssige aspekter af bæredygtighed. Det handler bl.a. om lønforskelle, kønsdiversitet, samt energi- og vandforbrug. Disse tal skal man have styr på fremadrettet både overfor forbrugere, men også for at tiltrække nye medarbejdere og investorer.”

Annette gør også opmærksom på, at man bl.a. har mulighed for at søge tilskud til udarbejdelse af fx Co2-regnskab via dit regionale erhvervshus, der via SMV:Grøn tilbyder puljer til små og mellemstore virksomheder, som er øremærket grøn omstilling. Virksomheder kan søge om støtte til investeringer, til rådgivning eller en kombination heraf – med det formål at komme videre på den grønne rejse mod at reducere ressourceforbrug og affaldsmængder.  

 


Dokumentation af den bæredygtige indsats skaber tillid og troværdighed blandt forbrugerne – og her kommer Bureau Veritas på banen med forskellige certificeringsordninger, som kan hjælpe med at styrke din virksomheds position på markedet. 

Vil du blive bedre til at tænke og agere bæredygtigt i din virksomhed? Så kan du med fordel tilmelde dig Bureau Veritas’ bæredygtighedskursus målrettet FAGA’s medlemmer, som finder sted 13. april i Herning og 10. maj i København.
LÆS MERE HER

Sådan undgår du Greenwashing 

Hvornår må man kalde et produkt bæredygtigt? Hvor går grænsen for grøn markedsføring, og hvad er konsekvensen, hvis man overtræder den? Det var nogle af de spørgsmål, deltagerne fik svar på, da TVC Advokatfirma dykkede ned i begrebet Greenwashing – altså det at markedsføre et produkt som bæredygtigt uden at kunne bevise det. 

”Hvis man som leverandør ikke kan dokumentere ned til mindste detalje, at produktet kun indeholder naturlige bestanddele, så er der risiko for, at man overtræder markedsføringsloven”, advarer Rasmus Gørup Christiansen, advokat og partner hos TVC Advokatfirma, der samtidig gjorde opmærksom på, at kravet er 95%, for at man kan markedsføre et produkt som økologiskt.

Det kan blive en dyr affære at kaste sig ud i anprisninger, der ikke holder vand, for regeringen har afsat et beløb på 28 mio. kr. til Forbrugerombudsmanden over de næste fire år. Og jo større fokus, der kommer på Greenwashing, desto højere bliver bødeniveauet.

”Fritstående, generelle udsagn som eksempelvis miljøvenlig, grøn og bæredygtig kan være meget problematiske at bruge, det er det vigtigste budskab! Man må gerne gøre brug af udtryk som Co2-neutral, bionedbrydelig og genanvendelig, men egenskaberne skal kunne dokumenteres”, forklarer Mads Balle Christensen, advokat hos TVC Advokatfirma.

Mads påpeger også, at man skal være sikker i sin sag, hvis man fremhæver særlige egenskaber i forhold til andre produkter, og man må under ingen omstændigheder fremhæve en miljømæssig betegnelse, hvis den ikke er væsentlig. Her skal man også være opmærksom på, at miljømæssige krav, som er vedtaget ved lov, ikke må fremhæves som et særligt aspekt ved produktet. 

 

”Sørg for at have styr på fakta, og få dokumentationen på plads, før du markedsfører noget som bæredygtigt”. Sådan lyder budskabet fra TVC Advokatfirma, der også oplyser, at man har mulighed for at sende sin markedsføringskampagne ind til Forbrugerombudsmanden og få forhåndsvurderet, om den pågældende markedsføringsindsats er lovlig, eller om den er mere eller mindre i strid med lovgivningen, dog skal man være opmærksom på, at sagsbehandlingstiden kan være lang. 

Husk at du som medlem af FAGA har adgang til en gratis juridisk hotline hos TVC Advokatfirma, som også giver 15% rabat på timepriserne. Læs mere om aftalen ved at bruge dit medlemslogin på faga.dk

Få fingrene i værdifuld viden om interiørtrenden SS24

Nu er sløret løftet for dokumentation og markedsføring af bæredygtighed – så langt, så godt! Men hvordan reagerer forbrugerne, og hvad vil de omgive sig med, når vi rammer foråret og sommeren i 2024? Det gav trendeksperterne fra pej gruppen deres bud på med et gennemarbejdet trendoplæg, som bl.a. kom omkring forbrugeradfærd, megatrends og kommercielle trendtemaer illustreret med massevis af billeder og detaljerede beskrivelser af materialer, former og farver. 

Pej gruppens trendpræsentation, som blev gennemgået på seminaret, kan blive din for kun kr. 299,- plus moms. Der er også en håndfuld farvesæt med top-20 Pantone-chips, som du kan købe for kr. 379,- plus moms. Send blot en mail til FAGA Sekretariatet på info@faga.dk, hvis det har interesse. 

Deltagerne på trendseminaret fik målrettede input til farver, former og materialer for interiørsæsonen Spring/Summer 2024.


Forståelsen af forbrugeradfærd og trends kan være en afgørende konkurrenceparameter. Trendforsker og ejer af pej gruppen, Louise Byg Kongsholm, formidlede et spændende indblik i, hvordan forbrugerne reagerer, og hvad vil de omgive sig med, når vi rammer foråret og sommeren i 2024. 

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.