Seneste Nyt

Black Friday nærmer sig – få styr på din e-mailmarketing og løft din omsætning

En god e-mailmarketingstrategi kan få din omsætning på Black Friday til at eksplodere. Men hvordan skruer du strategien sammen? Det ved Peter Kragh Lauritsen fra bureauet Texta bedre end de fleste – her deler han 10 anbefalinger til en mere indbringende Black Friday.

3,2 mia.kr.  Så mange penge brugte de danske forbrugere sidse år på nettet i forbindelse med Black Friday.

Nu nærmer vi os igen november, og derfor er det en rigtig god idé at gøre din netbutik helt klar til den store salgsuge.   

Det indebærer blandt andet, at du har styr på en af de vigtigste kanaler: Dine e-mails.  

Peter Kragh Lauritsen er medstifter af virksomheden TEXTA, der er et inbound marketing-bureau med base i Aarhus, der hjælper e-commerce og B2B-virksomheder med content og e-mailmarketing. Bureauet beskæftiger 35 specialister og hjælper blandt andre Møblér-kæden, Mutebox og Holmris B8. Peter er selverklæret e-mailmarketing-nørd og manden bag en læseværdig Black Friday to-do liste på LinkedIn. 

Listen indeholder ti punkter med fokus på e-mailmarketing. Herudover kommer fragt, serverkapacitet og betalingssetup, der selvfølgelig også skal være i orden.

Anbefaling 1: Kom i gang med leadgenerering - lige nu

For rigtig mange er Black Friday faktisk allerede så småt gået i gang. I de her dage/uger sætter mange virksomheder deres første aktiviteter i gang. Nemlig leadgenerering; en af de absolut vigtigste discipliner op til den store handelsdag.  

Der er mulighed for at bringe flere værktøjer i spil for at få indsamlet permissions (mailadresser) op til Black Friday.   

  • Facebook Lead Ads er nok den mest effektive kanal til leadgenerering i den gennemsnitlige e-commerce-kontekst. Hvis du er dygtig, har et interessant produkt og et godt incitament, kan du uden problemer skaffe permissions til en stykpris på 1-3 kr. Selv med en pris på det dobbelte, vil det i mange tilfælde stadig være en god business case.  
     
  • Du kan dog også bruge din nuværende mailliste til at få det, vi kalder en extended permission - altså et udvidet samtykke til at modtage særskilt kommunikation i forbindelse med Black Friday. På den måde sikrer du, at du ikke generer din hovedliste. Og selv hvis en modtager synes, du sender for mange mails, afmelder de sig kun Black Friday-listen.  
     
  • Normalt afsætter vores kunder mellem 15 og 25 % af sit annoncebudget til leadgenerering - og op til Black Friday nærmer vi os i mange tilfælde 40 %.   

Anbefaling 2: Brug segmentering i dine annoncer/kampagner 

En ting, mange ikke er opmærksomme på, er mulighederne for at bruge den data, du har i dit e-mailmarketing-system til at sikre effektiv annoncering på f.eks. Facebook. Det bliver endnu vigtigere på Black Friday, hvor hver en marketingkrone skal vendes.   

Køber dine kunder aldrig lige efter eller kort tid efter, at de har gennemført et køb?  

Er der et kæmpe krydssalgspotentiale i dit produktsortiment? 

Skal en tabt kurv for alt i verden genvindes?  

Alle ovenstående udfordringer kan løses, hvis der er styr på segmenteringen i e-mailmarketing-systemet, så du kan fodre relevant data ind i annoncerne og kampagnerne. Det kan både spare spildte annoncekroner, skabe meromsætning (og dækning) og identificere relevante målgrupper.  

Anbefaling 3: Indsaml permissions på udgåede produkter/størrelser/farver  

Den næste anbefaling er super lavpraktisk og noget, du bør have opsat - Black Friday eller helt almindelig mandag. Er der noget mere surt end at have betalt Facebook for dyr trafik til produkter, hvor du ikke har den rigtige farve, størrelse eller produktvariant på lager? Det er penge ud ad vinduet. Især i forbindelse med Black Friday, hvor udvalgte størrelser eller farver måske hurtigt ryger over disken.  

Giv derfor dine besøgende mulighed for at få besked, når det produkt, de er interesseret i at købe, kommer på lager igen. Det må være det næstbedste efter et salg.   

I forbindelse med Black Friday, hvor besøgende nok ikke lige kommer retur 14 dage senere, når du har fået produktet hjem, kan du opsætte et såkaldt pre back in stock-flow, der sender lignende/tilsvarende produkter i retningen af modtageren, så konkurrenten ikke løber med salget. 

Anbefaling 4: Kast tid/penge efter Black Friday-assets 

Du har sikkert allerede en masse flows, en flot template til kampagnemails og andre assets i dit nuværende setup. Det kan dog i høj grad betale sig at lave Black Friday-udgaver af dine hverdagsautomations, -kampagner, pop ups mv.   

Giv dem et Black Friday-tema, vær lidt mere pushy (fx med kortere wait times, flere mails i done flows osv.) og tilpas dine budskaber til den store handelsdag.   

Anbefaling 5: Glem ikke din Preference og Unsubscribe Page  

Det er nok ikke de to sider, du skænker de fleste tanker i en travl hverdag. Men hvis du sender markant flere mails ud i forbindelse med Black Friday, kan det godt betale sig at give din Preference og Unsubscribe Page lidt kærlighed. Giv f.eks. mulighed for at pause mails i 30 dage, vælge indholdstyper og afmelde sig din Black Friday-liste frem for hovedlisten.   

Anbefaling 6: Opsæt high intent-segmenter  

Alt for få webshops arbejder med segmenterede kampagnemails. I stedet for at sende den samme mail til alle dine permissions, kan du med fordel arbejde med det, vi kalder high intent-segmenter. Det kan være: 

  • Personer, der har været i checkout mere end to gange de seneste syv dage uden at gennemføre et køb. 
     
  • Personer, der har kigget på mere end tre produkter de seneste fire dage uden at tilføje noget til kurven. 
     
  • Personer, der har browset på websitet mere end to gange de seneste tre dage uden at kigge på produkter eller kategorier.  

Altså kundeemner, der må antages at være tættere på en konvertering. Det gør det også muligt at målrette budskaberne og give et høfligt puf videre i kunderejsen.  

Anbefaling 7: Send. Flere. Kampagnemails.   

Det her er nok artiklens nemmeste anbefaling at implementere. Nemlig at sende flere kampagnemails. Hører du til gruppen af marketers, der sværger til “Vi sender kun ét nyhedsbrev om ugen, da vi ikke vil spamme vores modtagere”, så går du glip af rigtig meget omsætning. Især hvis du bruger samme udgangspunkt til Black Friday.  

Dine modtagere vil gerne høre fra dig - så længe at det, du sender, er relevant og giver dem en eller anden form for værdi. Og lige netop i anledning af Black Friday er der en større tolerance for en høj frekvens. Vi har kunder, der sender op til 20 mails på selve dagen. Og det er helt uden, at antallet af afmeldinger stikker af. Det gør omsætningen tværtimod.  

Anbefaling 8: Prøv et plain text-format  

Mails skal da være flotte - fyldt med store billeder, sjove GIF’er, links, knapper og andet habengut. Eller hvad? Nej, faktisk ikke altid. Black Friday er et oplagt tidspunkt at teste et plain text-format af, hvor du stripper dine mails for alt andet indhold en tekst, så det ligner en “rigtig” mail.   

Hvorfor? Fordi du på den måde har nemmere ved at komme igennem spamfilteret og sikre, at dit budskab bliver læst. Hvis du ovenikøbet har et brand med en personlig relation til dine kunder, kan plain text-formatet også være en god måde at skabe engagement og en mere “menneskelig” kommunikation.   

Det er klart, at plain text-mails er et våben, du skal bruge med forsigtighed. Hvis du udgiver dine mails for at være noget, de ikke er, kan det også give bagslag, men hvis du bruger dem strategisk (fx til high intent-segmenter eller i dine største flows), kan det være en enorm omsætningsbooster.  

Anbefaling 9: Husk dine properties/tags/lister, så du kan tracke pålideligt.

Du er forhåbentlig allerede gået i gang med leadgenerering. Husk i den forbindelse at opsætte forskellige properties/tags/lister, der tilknyttes en ny permissions baseret på den kanal, de kommer fra. På den måde kan du, når Black Friday er ovre, nemmere analysere, hvilke kanaler der bidrog med de bedste permissions til den bedste pris.  

Anbefaling 10: Hav masser af urgency og scarcity i dine mails  

På Black Friday kæmper du med alle andre om den samme opmærksomhed og de samme kroner. To af de mest kraftfulde værktøjer i din redskabskasse er urgency og scarcity - altså kommunikation om tidsbegrænsninger og begrænsede mængder.   

Her er der mange veje til Rom; timetilbud, countdowns (fx https://countdownmail.com/) eller live-oversigt over “Antal tilbage på lager”. Det er kun fantasien, der sætter grænser. Brug det i dine mails, så du vinder salget og ikke sender dine potentielle kunder mod Google for at lede efter alternativer.   

Med ovenstående anbefalinger har du godt styr på de vigtigste forberedelser op til Black Friday - i hvert fald når det kommer til e-mailmarketing. Held og lykke med salget - fingers crossed!, slutter Peter Kragh Lauritsen. Og husk også, at der er kommet nye regler for prismarkedsføring!

Find ud af, hvad Texta kan hjælpe dig med på texta.dk

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.