Seneste Nyt

Boost din business med en brandbook

”Det er en dag, man ikke kan undvære!”. Så enkelt lød det fra Rie Bidstrup, der deltog, da Anette Eckmann holdte workshop for FAGA’s medlemmer. At skabe en brandbook var overskriften, og ud over at give deltagerne masser af fifs og inspiration om alt fra trend til SoMe, gav Anette også hands-on hjælp til, hvordan man laver en brandbook, der kan visualisere virksomhedens identitet til brug i dagligdagen.

- Skrevet af Pia Finne

Boost din business. Det var overskriften, da trendhunter Anette Eckmann forleden holdte en inspirerende og givende dag for FAGA’s medlemmer. ”Din branding skal afspejle dit DNA og din kernefortælling, men den skal hele tiden udvikles, for som med elastikker, er det, der er godt i dag, skidt i morgen. Ting kan pludselig blive hype, eller de kan blive outdaterede. Så derfor skal I hele tiden følge med”, lyder det fra Anette. 

Lige nu betyder planter i indretningen og i designet meget, og der ses masser af farver, der giver en god energi. Men trenden udvikler sig, og derfor et det vigtigt altid at holde øjnene og ørene åbne; når man rejser, når man går en tur i byen, eller når man er på messe.

”Saml ting sammen, der inspirerer dig. det kan være magasiner, et menukort i en flot farve, en kop i et spændende materiale, museumsbilletter, togkort, og indpakningspapir. Alt kan inspirere og danne grundlaget for din brandbook”, fastslår Anette, der også mener, at vi alle sammen ind imellem har behov for et lille spark. ”Det kan godt være, det gør lidt ondt i øjeblikket, men det er tiltrængt, hvis man skal videre. Det er som at slukke og tænde for strømmen og komme i gear. Man skal genstarte sig selv. Tag en fridag eller en time hver onsdag og brug den på at tænke kreative tanker”.

Og lige præcis dét at få de kreative tanker til at flyde var det, Anette hjalp de fremmødte i de spændende, anderledes lokaliteter i ZOKU Copenhagen på Amager med udsigt over København.

Formiddagen gik med inspirerende snak, og da frokosten var spist, skulle deltagerne i gang med at skabe deres egne brandbooks. 

 

Og ”Det handler om nytænkning og innovation. Vi skal genopfinde vores business, for selv om vi alle sammen gerne vil tilbage til de fede, gamle dage, kommer det ikke til at ske. I som leverandører skal hjælpe detailhandlerne – jeres kunder – med at se tendenserne, og dermed hjælpe dem med salget. Det er jer der skal fortælle dem, hvad der er in lige nu, og det er jer, der skal hjælpe dem med indhold til deres SoMe; content, små videoer, billeder og tekster. Du skal skabe rammerne, så de føler sig trykke og bruger dig som leverandør. Du skal med andre ord gøre deres liv nemmere, for butikkens personale har nok at se til. Og det kræver en indsats”, slog Anette fast.

Hun fremhæver også virksomhedens egen hjemmeside, som et sted, hvor man i høj grad skal brande sig i forhold til sine egne kunder og forbrugerne. Men først og fremmest handler det om at finde meningen med virksomheden og få styr på sin forretning. ”For man kan ikke brande noget, der ikke fungerer”.

Personlig kommunikation

Og inden Anette fortæller videre om selve det at skabe en brandbook, fortæller hun om vigtigheden af at den kommunikation, der går ud fra virksomheden bl.a. på hjemmesiden og på de sociale medier, er personlig og empatisk.

”Giv lidt af jer selv, giv dine kunder en mulighed for at lære dig at kende, brug ”Om os” til rent faktisk at fortælle om dig selv, og giv masser af gratis redskaber tips og tricks”, siger hun. ”SoMe er jeres disk. Der, hvor jeres kunder skal møde jer. Og derfor handler det om at give dem en grund til at gå ind i jeres ”butik”. Så skal man sikre, at man møder kunderne i øjenhøjde og får dem til at føle sig som en del af et fællesskab.

  • Sæt et billede af dig selv i nyhedsbrevet
  • Links og henvisninger skal ikke ligge længere end tommelfingeren kan nå på mobilen
  • Brug inspirerende billeder i nyhedsbrev, på hjemmeside og på SoMe
  • Sæt mange links ind
  • Skriv: Hvordan finder man jer, hvordan gør I jer interessante
  • Få et menneske ind i platformen
  • Her er vi (billede) 
  • Brug statements – korte sætninger
  • Og husk: Gælder det SoMe skal 60 pct. af det, man viser, være DNA, 30 pct. i matchende farver til dit DNA og 10 pct. i kontrast.

Sådan skaber du en brandbook

For at sikre en ensartethed på tværs af kanaler og platforme, er det en god idé at skabe en brandbook.

”Alt hvad der kommer fra firmaet, skal være genkendeligt. Alt hældes i en kæmpe suppegryde og koges ned til en maggiterning. For vil man det hele, skal man være meget dygtig, så det handler om at være tro mod sine grundværdier, så man har noget at navigere efter. Har man ikke det, er det nemlig som at føre et skib i oprørt hav”, fastslår Anette inden deltagerne skal i gang med selv at skabe deres egen brandbook.

”Vi er i en kreativ branche, og vi er dygtige til det, vi gør. Men det kan I ikke forvente butikkerne eller kunderne på gaden er. Derfor skal alt, der går ud af huset afstemmes; annoncer, indretning, emballage, biler med mere”.

Hvad er en brandbook?

En brandbook er ganske enkelt en bibel, der beskriver de visuelle og de skriftlige rammer og farver fra logodesign til, hvordan det må bruges. Typografisk, på brevpapiret, på hjemmesiden og messestanden.

”Det er vigtigt at man ikke freestyler, for der skal ikke være nogen tvivl om virksomhedens udtryk. Og en brandbook er din guideline og din tone-of-voice. Hvem taler vi til, hvem er målgruppen, og hvilke følelser vil vi gerne vække. I princippet er en brandbook den guideline, der visualiserer alt fra kommunikation til produkter og services. Virksomhedens grund-DNA, som alle fra lager til marketing skal kende”, siger Anette.

Når man skal skabe sin brandbook, er et moodboard en god begyndelse. Her kan man med ord, farver og stilretninger angive, hvad virksomheden er i et visuelt sprog, alle kan forholde sig til – og så behøver man ikke hele tiden genopfinde sig selv. Man kan kigge på sit moodboard.

Husk dit DNA!, siger Anette til deltagerne. Hvad inspirerede dig, hvorfor startede du din virksomhed, og kan du formidle det videre?

Og så er det vigtigt med noget så simpelt som farvekoder; NCS, cmyk, Ral eller Pantone, så alle altid ved, hvilken farve, der skal bruges på alt fra instagram til markedsføringsmateriale.

Beskriv identiteten og ansigtet udadtil, skrifttypen, spillelisten og duften, hvis det er til en butik. Alle detaljer er vigtige.

Og et fif, Anette giver deltagerne: Lav en opslagstavle, og brug den. Hæng ting op, du inspireres af; en ny farve, et stemningsbillede eller hvad som helst, og stille og roligt former sæsonens nye udtryk sig.

”Men først og fremmest: Sæt enkelte ord på, visualiser ordene, find billeder og farver, og vær ikke nervøs for at gå i gang”, slutter Anette.

       
     
   

Fantastisk givende dag

Rie Bidstrup fra Medusa Copenhagen var blandt deltagerne på Anette Eckmanns Brandbook-arrangement, og hun kalder Anette for ”det røde guld”. ”Jeg er dybt imponeret over hendes viden, og jeg synes bare, hun er blevet bedre med årene. Hun har fat i forbrugertendenserne, og hun er hands-on. Hun ser, hvad der rykker, hun er inspirerende og hun forklarer tingene, så man forstår det”.

Rie er superglad for den måde, Anette griber tingene an på. "Det er konkret, lige til, hun formidler tingene på en god måde, og så er hun god til at skubbe lidt til den dårlige samvittighed", siger Rie med et smil.

Hun fik også skabt sin brandbook med fokus på julestemninger naturligvis. ”Det er kun en svær opgave, hvis du ikke ved, hvem du er”, siger hun.

Men hun ærgrer sig over, at der ikke er flere, der benytter sig af FAGA’s Inspirationsdage. 

”Jeg tror, mange anskuer det forkert. Det er ikke en dag, der skal trækkes ud af kalenderen. Tværtimod giver den SÅ meget til virksomheden efterfølgende, at man faktisk ikke kan lade være. Arbejdet lettes i dagligdagen, hvis man bruger det, man har lært, og det koster jo praktisk talt ingenting. Og alt andet lige; så har vi vel alle brug for et spark bagi ind imellem”.

 
     
   

Menneskeligt indspark

Tina Bremholm fra Tica Copenhagen var også med til arrangementet, og hun er ovenud begejstret. ”Anette var helt formidabel til at give et fagligt, kærligt og menneskeligt spark til os personligt og til os som virksomhedsejere”, siger hun.

Tina var med på et kursus med Anette for første gang, og hun var positivt overvældet over, hvordan Anette med livsnerve, livserfaring og en kæmpe mængde viden formåede at give et indspark, der var både menneskeligt og fagligt. ”Da jeg var rundt og besøge kunder i sidste uge, brugte jeg i høj grad hendes ord om, at det er os der skal inspirere butikkerne og viderebringe dem viden, de kan bruge til at sælge vores produkter”, siger hun.

Tina tog også Anettes input omkring en personlig hjemmeside til sig – og gør noget ved det.

Tina brugte coronatiden til at skabe en rød tråd i virksomhedens visuelle kommunikation, så tiden på inspirationsdagen brugte hun til at tænke over, hvad hun skal gøre mere eller mindre af rent brandwise, og i det hele taget tænke strategien igennem. ”Jeg fik vildt meget ud af det, og så var det et megafedt og inspirerende sted slutter hun.

 
         

Der var stakkevis af magasiner, som deltagerne kunne klippe i og finde den stil, de tænker for deres virksomhed.

Deltagerne fik rig mulighed for at sparre med Anette omkring deres tanker og idéer. 

"Anette har fat i forbrugertendenserne, og så er hun hands-on", sådan lød det fra Rie Bidstrup, der ligesom de øvrige deltagere fik godt udbytte af workshoppen. 



Et moodboard er et supergodt værktøj til at visualisere virksomhedens DNA. Her ses de resultater, som deltagerne stykkede sammen under workshoppen. 

 

 

 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.