Seneste Nyt

Et bæredygtigt og væredygtigt Formland

Inspiration er kodeordet på Formland, der også denne gang tænker nyt og kreativt for at give de besøgende den bedste indkøbsplatform og den bedste mulighed for at lade op på inspirationen og få så meget som muligt med hjem. Det gælder trendzoner, foredrag og i det hele taget nytænkning. Og når de besøgende trives, er det godt for handlen og for FAGA’s medlemmer.

- Skrevet af Pia Finne

”Vi udvikler os konstant. For ikke mindst når branchen er udfordret, er der behov for sådan nogen som os. Vi fortsætter vores positive formkurve, og vi skal blive ved med at være en attraktiv platform for såvel indkøbere som udstillere. Og så skal vi tænke nyt og favne såvel de nationale som de internationale besøgende”. Det siger Formlands projektleder Mai-Britt Risvig Flyvholm. 
Hun forventer, at både besøgs- og udstillerantallet forbliver status quo i forhold til sidste år med godt 11.500 besøgende og 370 udstillere, og hun slår fast, at man er meget tilfredse med det resultat, når man ser på branchens situation netop nu.
Mai-Britt Risvig Flyvholm forventer, at der denne gang kommer indkøbere fra godt 30 lande til Formland. Primært fra nærmarkederne men også fra både USA og Japan. ”De udenlandske besøgende, der besøger Formland, er stærke indkøbere, der kommer for at købe og for at finde nye leverandører. De har ikke taget den lange tur til Formland for blot at ose”, lyder det. På den seneste messe kom indkøbere fra store japanske og amerikanske kæder, og det forventer man, at de gør igen.
For de sjællandske besøgende er der også denne gang arrangeret fly- og togrejser til fordelagtige priser, så de vælger at tage turen, og for de norske besøgende er der arrangeret både ophold og middag, så det eneste, de selv skal stå for, er flybilletten. Det, håber Formland naturligvis på, gør, at flere norske indkøbere vælger at tage turen til Herning.

Giv butikkerne energi og inspiration

”Vi mærker, at mange detailbutikker er pressede, og når de er pressede, går det også ud over leverandørerne”, lyder det. Men Formland er stedet, hvor man søger inspiration til forandring og ny energi, som kan styrke detailforretningen fremadrettet.
Den inspiration og energi skal bl.a. komme fra standene. Det betyder, at FAGA’s medlemmer såvel som de øvrige udstillere skal sørge for at tænke nyt, tænke trend og tænke på at inspirere de besøgende indkøbere til at udvikle deres forretning i en positiv retning.

På Formland kommer der som altid til at ske rigtig meget. Designduoen Studie FlyHelsted står bag trendzonen, som de har gjort det de seneste sæsoner, og denne gang har trendzonen fået overskriften ’The Art of Living’. 

”Det handler om kunsten at være menneske. Trendzonen er en abstraktion over hjemmet i tre scenarier: Fra ’A Sense of Your Innner Self’ med fokus på velvære over ’A Feeling of Soft Seduction’, hvor det personlige udtryk sætter rammerne til ’A Touch of Togethernes’, der har fællesskabet som nerve.
Hjemmet er vores base, hvor væredygtighed og bæredygtighed er to sider af samme sag.

The Art of Living er vores anker i en verden, hvor det meningsfulde liv er i fokus”, lyder det fra Mille Fly og Sofie Helsted, der er kvinderne bag Studie FlyHelsted.
Og Mai-Britt tilføjer, at trendzonen denne gang er opbygget som et hus med soveværelse, stue, køkken og bad med væredygtighed som det nye ’buzzword’. 

     

”Det er en ny måde at gøre det på. Men vi tager udgangspunkt i den globale verden, der er så informations-overloaded, at man har brug for at trække sig tilbage og føle sig godt tilpas. Og netop hjemmet er stedet, hvor vi kan være os selv og være autentiske”.

 

Trendcaféen bliver denne gang skabt af Atelier Cph og har fået titlen ’The Villa’. 

”The Villa er et rum, hvor moderne, minimalistisk og kubisk eksteriør møder det klassiske varme interiør inspireret af 70erne. Inspirationen til The Villa kommer fra modernismens designbevægelse der har været rig på kunst og kultur, hvilket er noget, vi vil udtrykke med cafeen”, fortæller Sara Ingemann og Mandy Rep, der udgør Atelier Cph, og trendcaféen i Hal H kommer til at stå i Picassos og Le Corbusiers tegn med fokus på de varme farver som bl.a. terrakotta”.

Trendcaféen kunne således også være et besøg værd for udstillerne, for kan der skabes synergier, er det en fordel.


Nye placeringer og nye navne på områderne

Når Formland denne gang slår dørene op, er Food hallen rykket fra hal L til hal E og har ændret navn til ’Taste’. ”Det har vi gjort, fordi det faktisk ikke er decideret ’food’, men i højere grad delikatesser både spiselige og drikkelige, der præsenteres på området. Nye udstillere i det område samles under overskriften ’New taste’, i gangen foran hal E, hvor de kan tiltrække besøgende med de liflige dufte af skønne delikatesser”.
Det betyder samtidig, at hal E´s tidligere udstillere, bl.a. iværksættereventen Creators Community nu rykker til hal L, hvor også Speak Up-scenen og Selected By har til huse. 
”Omrokeringen er ganske enkelt sket, for at skabe et bedre flow på messen”, forklarer Mai-Britt Risvig Flyvholm, der videre fortæller, at der også sker forandringer i den tidligere Bloom-hal, der nu kommer til at hedde ’Living & Garden’. ”Vi favner meget mere med Living & Garden”, og med det nye koncept åbner vi op for nye produkter og en bredere sektor”.
Og Mai-Britt fortæller, at der allerede fra denne messe er kommet nye udstillere i Living & Garden.

Foredrag og events

Formland fortsætter også denne gang samarbejdet med Danske Dekoratører, der indretter en ”inspirationsbutik”, hvor de besøgende kan hente gode ideer og fif til stylingen og opbygningen af butikken. 
”Da vi lancerede samarbejdet på den seneste messe, var det en stor succes, og dekoratørerne var fuldt booket med én-til-én sessioner messen igennem”, fortæller Mai-Britt.
Selected By antager en ny form denne gang, hvor Boligmagasinet har udvalgt produkter fra udstillerne og styler dem i deres ånd.
På Speak Up scenen kan besøgende og udstillere høre spændende internationale og danske foredrag. ”Vi bestræber os på at være en international messe, og i tråd med det har vi også internationale såvel som danske foredragsholdere på programmet”, fortæller Mai-Britt.
Bl.a. kan man høre:
Flemming Birch, der fortæller om ’Fremtidens forbrugerværdier’, trendekspert Rikke Skytte fortæller om ’Going green’, og ’Gør din forretning konkurrencedygtig’ er emnet, når Rie Fjordsøe Rasmussen står på scenen. Holly Becker og Steffan Nilsson holder begge foredrag, ligesom de indgår i paneldebatter, og engelske Jill Hawkings fortæller om ’How to sell to people, who don´t want to buy’ – hvor hun bl.a. beskæftiger sig med den nye ’stuffocation generation’.
I øvrigt skal det nævnes, at Formlands åbningstider på opfordring af både udstillere og besøgende er ændret, så messen er åben fra kl. 9-17 hver dag.

Her ses et par stemningsbilleder fra den seneste messe Formland Autumn 2019.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.