Seneste Nyt

Family matters! – til jul!

Christmasworld trenden for 2020/21 sætter fokus på det, der virkelig er relevant; nærhed, en følelse af tilhørsforhold. At have noget til fælles, at dele noget. Family Matters er temaet, og de tre trendretninger til årets jul er ”green ritual”, ”silken party” og ”happy get-together” og der er masser af inspiration at hente for FAGA’s medlemmer både i forhold til den kommende julekollektion og dekoration af stande og showrooms.

- Skrevet af Pia Finne

Rigtig mange af FAGA’s medlemmer er i gang med at designe kollektionerne til julen 20/21. På Christmasworld var der masser af inspiration at hente både i forhold til kollektionerne til den kommende jul, men også i forhold til dekoration af messestande og showroom i tiden der kommer. Overskriften på Christmasworld trends 2020/21 er “Family matters”. 

I en verden, der bliver mere og mere kompleks, er det, der betyder noget nemlig familien, lokalsamfundet og ægte menneskelig kontakt. At nyde ting sammen, fejre og dele glædelige øjeblikke bliver vigtigere end nogensinde som modpol til den digitale verden. På Christmasworld kom de nye tankegange til udtryk i tre stil- og farvetemaer:  ”green ritual”, ”silken party” og ”happy get-together”.  For den internationale branche åbner det op for en myriade af designmuligheder i forhold til at sammensætte nye produktlinjer, der vil overraske kunderne igen og igen hen over året – og ikke mindst til jul.

Trenden på Christmasworld var skabt af Stilbüro bora.herke.palmisano. 

“Netop nu vokser behovet for en ansvarlig “vi”-følelse og lysten til en mere forsigtig og miljøbevidst livsstil. Det manifesterer sig i måden, vi organiserer vores fester på: Som festlige samlinger, hvor det kollektive velvære har første prioritet. Hvad enten det er en personlig eller en sæsoninspireret festligholdelse, organiserer vi vores tid sammen med masser af kærlighed og indsats i forhold til at gøre det glædeligt og hyggeligt. Ved at gøre det, skaber vi dyrebare øjeblikke, der styrker og konsoliderer vores forhold mennesker imellem”, siger designer Annetta Palmisano fra Stilbüro bora.herke.palmisano.  

green ritual – inspireret af den naturlige vegetation. Et enkelt, næsten minimalistisk designtema, der adresserer bevidstheden om at opgive ting som en reaktion på en lang tradition for køb-og-smid-væk.

En tæthed til naturen tager føringen i green ritual-temaet, der er domineret af moderne æstetisk, puritanisme, stilhed, tidsløshed og autenticitet.

’green ritual’ lancerer en farveskala af rolige nuancer af naturlig vegetation i to helt klare retninger. I den ene gælder det de lyse og dæmpede farvetoner som grå, muldvarp og sand såvel som en lys bregnegrøn og en rødlig brun. I den anden retning dominerer den mystiske, vegetative mørke farveverden med dybe nuancer af rød og mørke blade med en efterårsagtig følelse.   

Eksperimenterende og kreative ideer, teknikker, designs og materialer er oppe mod et enkelt og stilrent udtryk. 

Blomster og blade skabt i glas og papir, malede planter, vegetation og eksperimenterende fotomotiver, vandfarveeffekter, uregelmæssige og plettede mønstre såvel som taktile, rå og ru overflader ses. Ler og glas arbejder sammen med lyst træ i enkle, funktionelle former.

 
 

silken party – inspireret af de mest innovative modekreationer og skabt med præcision. Usædvanlige blomster og kronblade er en stærk inspirationskilde. Det er et dekorativt tema, der også kan bruges til bryllupper og sommerfestligheder.

’silken party’ opfordrer til feminine farver, materialer af høj kvalitet og skinnende, ultraglatte overflader – og det festlige udtryk er behageligt blidt, varmt og taktilt.

'silken party' præsenterer en balanceret farvepalet: På den ene side ses delikate pasteller kombineret med crème nuancer og friske, feminine sorbet-toner. På den anden side ses elegante og skinnende effekter med varme og delikate nuancer.

Materialerne og dekorationerne er delikate såvel som feminine. Et metallisk skin, et silkeagtigt skær og velouragtige, matte effekter spiller op til hinanden.

Moderne draperinger, bløde volumener og svævende materialer skaber en hyggelig stemning. Fine glas og tekstiler som silke og organza ses, tynde, transparente, superfine og delikate. Det udsøgte overordnede look suppleres af skinnende, ultraglatte overflader, finish af høj kvalitet samt diskret funklende og bløde sparkeling effekter.

 
     

happy get-together – inspireret af den nye urbane livsstil med et fokus på recycling.

Denne karakteristiske, urbane stil handler om at gøre storbyerne mere nærværende ved at bringe mennesker sammen, dele og opbløde de grænser, der er mellem de klassiske modsætninger som dit/mit, privat/offentligt og by/land.

’happy get-together’ byder på bæredygtige og innovative alternativer, når det gælder materialer og design, og her ændres måden, vi fejrer og dekorerer på. Farveskalaen minder os om recyclede elementer. Friske appetitvækkende og mælkeagtige nuancer, der minder os om friskpressede citroner, lime og mynte lemonade såvel som korn og strå. De varme farvenuancer er domineret af en levende orange voksfarve og mere dæmpede, genbrugsnuancer som flaskegrøn og mélange, plettede effekter og farvemiks inspireret af presset komposit. 

’Second Life’- konceptet gennemsyrer hele produktverdenen: Designere udvikler nye ideer, nye former, teksturer og materialer af genbrugt materiale som PET og papirmaterialer, og udtrykket i denne stil er karakteriseret af ukonventionelle ideer og håndlavede teknikker som vævning, vikling, binding og lag-på-lag.

 
     


Dark Ocean - det stormfyldte hav spiller op imod den hyggelige strand klub atmosfære. 

’Dark Ocean’ sender os ind i en fascinerende verden fuld af rå og ru elementer formet af havet.

Det mørke tema får selskab af fine, skinnende og glitrende julekugler, der stråler, og sender tankerne hen på solens spil i havets overflade. 

Det gælder det usædvanlige miks af de hyggelige indendørs og de kølige udendørs dekorationer, kombineret med friske, naturlige materialer, der giver en iøjefaldende effekt og skaber en stemning af et hyggeligt tilflugtssted væk fra vind og vejr.

 

 




 

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.