Seneste Nyt

Forbrugerne søger de bløder værdier

Det er de bløde værdier, der sælger varer. Det mener forbrugeranalytiker Tom Mirabile. Det gælder begreber som lykke, helbred, socialisering, bevidsthed og sikkerhed. Derfor er det vigtigt at benytte sig af de begreber i markedsføringen af sine produkter.

- Skrevet af Pia Finne

Det er nemt at fokusere på produktkategorier. Men detailhandlere, designere af produkter til hjemmet og leverandører bør flytte deres fokus til forbrugernes mål og ambitioner, siger Tom Mirabile, rektor for Springboard Futures og forbrugertrendanalytiker for Inspired Home Show i Chicago.

"Trends kommer og går, livsstil ændrer sig, teknologier udvikler sig, men ambitioner holder," siger Mirabile. "Ambitioner er holdbare. De udgør kernen i det, vi ønsker for os selv og de mennesker, vi holder af."

Tom Mirabile, der i øvrigt også holder foredrag på The Inspired Home, sætter fokus på seks områder, man som detailhandler og designer kan indarbejde i sin forretning og i sine produkter. 

Lykke

Selvom pandemien er aftagende, sætter forbrugere på tværs af generationer stadig lykke højt på deres liste over ambitioner. Det skyldes, at vores stressniveau er bygget op i løbet af de seneste par år, og nu tilføjer vi det vores stadig mere travle liv, ifølge Mirabile.

Det internationale markedsundersøgelsesfirma Mintel anbefaler, at brands prioriterer positivitet i deres kommunikation, samtidig med at de lægger vægt på sjove oplevelser eller følelser af nydelse. Mirabile råder boligbranchen til virkelig at udnytte lykkekvotienten. "Ingen anden branche er så tæt på forbrugernes hjerter, som vi er," siger han. 

Interessant fakta: "The Happiness Report" fra Oracle og forfatter Gretchen Rubin fandt ud af, at 91% af mennesker på globalt plan foretrækker brands med humor, men alligevel frygter 95% af virksomhedsledere at bruge humor i forbrugerinteraktioner.
Houseware-brands behøver ikke nødvendigvis at ansætte stand-up komikere til deres markedsføring, men at dele, hvordan de gør folks liv lettere - enten ved at skære ned på forberedelsestiden ved madlavning eller hjælpe med oprydning - spiller også en stor rolle i folks lykke.

Helbred

Vi taler alle om sundhed i disse dage. Så det er ikke underligt, at wellness i øjeblikket er en industri på 450 milliarder dollars. Men vidste du, at det tal forventes at øges til 1 billion dollars i 2025, ifølge det globale ledelseskonsulentfirma McKinsey & Company? De definerer yderligere seks dimensioner af wellness: sundhed, fitness, ernæring, udseende, søvn og mindfulness.  

Der er nogle generationsforskelle i forhold til, hvilket aspekt af sundhed, der betragtes som vigtigst, men det er vigtigt at bemærke, at mindfulness nu er flyttet til mainstream.

Tom Mirabile mener, at det giver muligheder for interiørbranchen: "Hvordan kan vi som branche binde vores tilbud til det massive og holdbare forbrugerønske om wellness?" 

Bevidsthed

Forbrugernes forventninger til brands udvikler sig, og de ønsker at se fremskridt i forhold til etiske initiativer, herunder bæredygtighed, fair trade og arbejdstagerrettigheder. 

Ifølge Ernst & Young har mange forbrugere prioriteret bæredygtighed i de senere år, men økonomisk usikkerhed får nogle til at fokusere mere på overkommelige priser. Ifølge deres tilpasning til Maslovs behovshierarki siger E&Y, at de fleste mennesker nu sætter overkommelige priser først (31%), efterfulgt af sundhed (24%), planeten (18%), samfundet (15%) og erfaringen (11%).

Tom Mirabile mener, det er en af grundene til, at videresalg vinder så meget frem. Det taler til både vores behov for overkommelige priser og miljømæssig ansvarlighed. Igen er der nogle generationsforskelle i holdninger til videresalg. (Yngre mennesker har en tendens til at synes, det er sejt at give eller modtage renoverede genstande som gaver; ældre generationer har ikke helt samme holdning). 

Men detailgiganterne Williams-Sonoma, Walmart og Nordstrom planlægger dog alle en udvidelse af deres videresalgsprogram. Det betyder, at emnet videresalg og renovering bør være en strategisk overvejelse i hele vores branche.

Hvilke områder med socialt ansvar skal virksomheder prioritere? Ifølge KPMG er de fire vigtigste initiativer, som forbrugerne gerne vil se: Forbedring af arbejds-/arbejdspolitikker (54%), beskyttelse af forbrugerdata (46%), tilbud af produkter/tjenester til dem i nød (44%) og reduktion af CO2-aftryk (42%).

Kontrol

"I tider med usikkerhed higer forbrugerne efter en følelse af kontrol over deres liv," siger Tom Mirabile. "Brands kan levere de oplysninger og muligheder, som forbrugerne har brug for for at føle, at de er i førersædet."

Forbrugerne ønsker klarhed, gennemsigtighed, fleksibilitet og muligheder for at træffe beslutninger, der passer til deres individuelle behov og omstændigheder. Det betyder, at detailhandlere og leverandører skal hjælpe med at få kunderne til at føle sig på toppen igennem hele shoppingoplevelsen. Det betyder også, at det er en god idé at tilbyde elementer af bekvemmelighed og frit valg.

Personalisering er en vigtig del af forbrugernes ønske om kontrol. Men husk: "Folk vil have det bedste fra begge verdener, når det kommer til privatliv og personalisering", siger Tom Mirabile. Med andre ord er de mere tilbøjelige til at give dig deres data, hvis de ved, hvilke personlige fordele, de får igen.

Socialisering

Forbrugerne i dag stræber efter at være mere sociale - både online og i det virkelige liv. Sociale medier forbedrer også øjeblikke i det virkelige liv og er en særlig effektiv måde at komme i kontakt med de yngre generationer på. 

Og Tom Mirabile er ikke i tvivl om, at de sociale medier præsenterer kontinuerlige kortsigtede muligheder for brandeksponering og forbrugerengagement. Især "TikTok er en gateway til autentisk, tidsbegrænset eksponering", siger han.

Men Mirabile påpeger også, at søgemaskiner er den bedste måde for forbrugerne at finde detailhandlere og brands på. (Og ja, 81% af detailkunder undersøger online, før de køber.) Så sørg for, at du er opdateret med din søgemaskineoptimering og tilføjer nyt webindhold ofte.

Sikkerhed

Forbrugerne vil vide, at de kan stole på de virksomheder, de handler med, i forhold til at sikre dem bedst muligt. At vinde – og bevare – tillid er afgørende i dag. Det globale kommunikationsfirma Edelman har et årligt forbrugertillidsbarometer, der nu nævner erhvervslivet som den eneste tilbageværende "betroede" institution (over regeringen, ikke-statslige organisationer og medier).

En vigtig del af tilliden er at beskytte forbrugernes data, slår Tom Mirabile fast, og han slutter af med at sige, at gør noget ud over eller forskelligt fra dine konkurrenter, skal du derfor sørge for at kommunikere det ud til både nuværende og potentielle kunder.

 

Tilbage til oversigten

FAGA Nyt

Hold dig opdateret omkring nyheder og andre aktuelle begivenheder i branchen.

FAGA Nyt udkommer pr. mail ca. otte gange om året
se de seneste udgaver her

Noget nyt?

Vi modtager gerne nyheder og informationer, som er relevante for FAGAs medlemmer.

Klik her for at maile tekstmateriale og fotos eller kontakt os på tlf. 9926 9800.